[ad_1]

به گزارش مرآت؛ آمار منتشر شده از سوی فدراسیون بین‌المللی دیابت حاکی است که بیش از ۴۱۸ میلیون نفر از بزرگسالان در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند و تا ۲۵ سال آینده این رقم به بیش از ۶۰۰ میلیون نفر خواهد رسید.

برآوردها نشان از افزایش دو برابری عده مبتلایان به دیابت در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا دارد یعنی ۳۵ میلیون و چهارصدهزارنفر به ۷۲ میلیون و صدهزار نفر خواهد رسید. در ایران نیز بیش از ۱۲ درصد بزرگسالان به دیابت مبتلایند که به معضلی بهداشتی- درمانی و اجتماعی بدل شده است!

اصولا هدف اصلی در درمان دیابت، قرار دادن بیمار دیابتی در شرایطی است که بتواند بدون محدودیت، از زندگی فعال و شاداب و طول عمر طبیعی برخوردار شود، تحقق چنین شرایطی امکان‌پذیر نیست مگر با آموزش به بیمار و اطرافیان وی. مبتلایان به بیماری‌های مزمن از جمله دیابت، نیازمند همراهی و حمایت هستند تا بتوانند بخوبی دستورات درمانی را در زندگی روزمره خود به کار بندند و برنامه خود را پیش ببرند.

با توجه به اهمیت توجه به بحث بیماری دیابت عناوین هفته پیشگیری از این بیماری( ۲۲ تا۲۸ آبان) شامل “آموزش پیش دیابت، پیشگیری و شیوه زندگی سالم”، “آموزش دیابت، جامعه، مدارس و خانواده”، “با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم”، ” آموزش دیابت، رسانه و سلامت دیجیتال “، “آموزش دیابت به ارایه دهندگان خدمت، پزشکان، پرستاران مراقبین سلامت” و “آموزش دیابت دسترسی با دارو، درمان و نقش بیمه ها” از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامگذاری شده است.

اسدالله رجب رئیس انجمن دیابت ایران در این زمینه اظهار داشت: شروع دیابت نوع ۱ بسیار ناگهانی و ناراحت کننده است، که می‌تواند با علایم تکرر ادرار، تشنگی و خشکی دهان به طور غیرطبیعی، خستگی،  گرسنگی، کاهش ناگهانی وزن،  تاری دید و عفونت‌های مکرر همراه باشد اما آغاز دیابت نوع ۲ تدریجی و تشخیص بیماری کار بسیار دشواری است.

وی افزود: در برخی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ هیچ گونه علائم زودرس بیماری دیده نمی شود و ممکن است سال‌ها پس از ابتلا، تشخیص داده نشود. نیمی از این افراد در زمان تشخیص دچار عوارض مختلف دیابت هستند. با وجود اینکه تاکنون دیابت درمان قطعی نیافته ولی راه‌های موثری برای کنترل آن وجود دارد.

 

رجب تصریح کرد: در درمان دیابت، محور فرد مبتلا است، پزشک نباید در نقش قیم بیمار ظاهر شود بلکه باید خود را شریک درمان بداند و آموزش به عنوان شرط اساسی درمان مطرح می‌شود تا فرد دیابتی برای همکاری در تیم درمانی آماده شود.

این متخصص غدد ادامه داد: آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد که فرد مبتلا به دیابت  را به توانمندی لازم برساند تا بتواند از عهده مشارکت برآید، مبتلایان به نوع یک یا افراد تحت انسولین درمانی و دیابتی های نوع ۲ باید تحت آموزش‌های لازم قرار گیرند.

رجب تاکید کرد: بیمار دیابتی به راحتی می‌تواند با شرکت در کلاس‌های آموزشی دیابت و همچنین کنترل قند خون خود به طور مداوم از تمامی عوارض دیابت پیشگیری کند، زیرا اگر عوارض زودرس دیابت سریع درمان نشود فرد دچار عوارض  چشمی، از کار افتادگی کلیه، آسیب دیدگی اعصاب و بیماریهای قلبی و عروقی شود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش و پشتیبانی مداوم باید در دسترس تمامی خانواده ها و افراد مبتلا به دیابت باشد تا انگیزه و مهارت لازم برای مدیریت این بیماری در اختیار آنان قرار  گیرد.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: