[ad_1]

به گزارش مرآت، ایران یکی از کشورهایی است که در دوره کاهش جمعیت قرار گرفته و این امر به نگرانی‌هایی برای پیر شدن جمعیت کشور در سال‌های آینده دامن می‌زند؛ به همین منظور سیاست‌هایی برای فرزند آوری از سوی دولت همچون پرداخت تسهیلات فرزند آوری از سوی بانک‌ها تعریف کرده است.

بر اساس قانون بودجه بانک‌ها موظف شده‌اند برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده‌اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند آوری به ازای فرزند اول‌ ۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنج به بعد ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کنند. البته بر اساس قانون، پرداخت وام برای متقاضیانی است که نرخ باروری شهرستان محل تولد فرزند یا پدر کمتر از ۲.۵ درصد باشد.

در مورد تولد فرزندان دوقلو و بیشتر به ازای هر فرزند یک وام تعلق می‌گیرد و ترتیب تولد لحاظ می‌شود. بانک مرکزی موظف است با همکاری سازمان ثبت‌احوال کشور سامانه‌ای به‌منظور ثبت‌نام و مدیریت فرآیندهای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند آوری ایجاد کند.

برای دریافت وام فرزند آوری نیز به‌مانند وام ازدواج، ابتدا باید در سامانه بانک مرکزی ثبت‌نام انجام شود و از آن مسیر به شعبه یک بانک عامل به‌منظور دریافت وام ارجاع داده شود. بعد از مراجعه به شعب بانک نیز بایستی مدارک و ضامنین تکمیل و مشخص شوند.

یکی از شهروندان سمنانی می‌گوید: من همه مدارکم را تکمیل کردم و رفتم بانک ولی بانک پاسخ می‌دهد که به دلیل اینکه نیرو و اعتبارات نداریم؛ تا پایان سال دوباره مراجعه کنید.

شهروند دیگری نیز عنوان می‌کند: هیچ‌یک از بانک‌ها پذیرشی در خصوص وام فرزند آوری در سمنان ندارند.

 شادمهر، دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانک‌های استان سمنان درباره روند پرداخت تسهیلات فرزند آوری این‌گونه پاسخ داد؛ به هر بانک با توجه به منابع و یا سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز سهمیه‌ای از سوی بانک مرکزی تخصیص می‌دهند. به‌عنوان‌مثال بانک ملی ماهانه ۶۲ میلیارد ریال سهمیه دارد، بانک سپه ۴۵۰ میلیارد ریال، بانک کشاورزی ۳۵۰ میلیارد و به همین ترتیب هریک از بانک‌ها منابع مشخص و محدودی دارد که باید هزینه کند.

وی خاطرنشان کرد: حداکثر کل منابع وام فرزند آوری که به بانک‌های استان تخصیص می‌دهند حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در ماه است که با توجه به درخواست و نیاز متقاضیان این وام به متقاضیان پرداخت می‌شود.

دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانک‌های استان سمنان عنوان کرد: به ازای هر فرزند از ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بر اساس تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود و این قانونی است که به‌تمامی بانک‌های عامل ابلاغ‌شده است.

شادمهر با اشاره به گلایه یکی از شهروندان مبنی بر عدم پذیرش بانک‌ها گفت: بانک‌ها با توجه به میزان منابعی که به آنها تخصیص داده می‌شود باید پاسخگوی متقاضیان خود باشند؛ بنابراین برای مثال سهمیه بانک ملی ۶۲ میلیارد ریال در ماه هست اگر این سهمیه پر شود؛ مسلماً نمی‌تواند نسبت به پرداخت وام به متقاضیان دیگر اقدامی انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار و ارقامی که ما در شورای هماهنگی بانک‌های استان در اختیار داریم از ابتدای اجرای این طرح تاکنون پنج هزار میلیارد ریال وام فرزند آوری به چهار هزار و ۶۶ نفر در استان سمنان پرداخت‌شده است.

دبیر کمیسیون شورای هماهنگی بانک‌های استان سمنان با اشاره به اینکه برای دریافت وام فرزند آوری هیچ نیازی به سپرده‌گذاری در بانک نیست اعلام کرد: در حال حاضر یک هزار و ۸۰۰ نفر متقاضی دریافت تسهیلات وام فرزند آوری در استان سمنان هستند.

تسنیم

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: