[ad_1]

به گزارش مرآت، مدیریت پایدار و جامع حوزه آبخیز را آبخیزداری می‌گویند و این عملیات این روزها و با وجود بارندگی‌های سیل‌آسایی که هر از گاهی رخ می‌دهد مؤثرترین اقدام برای کاهش خسارات سیل و البته کاهش آثار خشکسالی است.

عملیات آبخیزداری همچنین می‌تواند به کمک سفره‌های زیرزمینی بیاید چرا که با عملیات آبخیزداری و با اقدامات مکانیکی، بیولوژیکی و حفاظتی که رواناب‌ها را به درون زمین هدایت کرد و علاوه بر کاهش خسارت سیل به آب ذخیره شده در سفره‌های زیرزمینی نیز افزود.

کشور و همچنین استان سمنان این روزها دستخوش تغییر اقلیم شده است و این تغییر اقلیم علاوه بر اینکه خشکسالی را به دنبال داشته گاهی سبب باران‌هایی سیل‌آسا نیز شده است که خسارت‌هایی را به دنبال داشته است.

در استان سمنان برای جلوگیری از آثار سوء خشکسالی و همچنین پیشگیری از سیلاب‌های ویرانگر قرارگاه جهادی اجرای پروژه‌های آبخیزداری راه‌اندازی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان به خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به اینکه خشکسالی‌های پی در پی داریم و گاهاً بارندگی‌ها داریم که منجر به هدر رفت آب‌های سطحی می‌شود مسئولان تصمیم به راه‌اندازی این قرارگاه جهادی اجرای پروژه‌های آبخیزداری گرفتند.

جعفر مرادی حقیقی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری در استان به جد در دستور کار است به اجرای این پروژه‌ها در سال گذشته اشاره کرد و افزود: سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی اقدامات خوبی در زمینه آبخیزداری در استان انجام شد.

وی گفت: امسال نیز با راه‌اندازی این قرارگاه جهادی اجرای پروژه‌های آبخیزداری شناسایی حوزه آبخیزی که نیاز به مطالعه و اقدامات اجرایی دارند انجام شده و این پروژه‌ها تعریف شده و امیدواریم با تأمین اعتبار فعالیت‌های آبخیزداری در سطح کل حوزه آبخیز استان به جدیت بیشتر عملیاتی شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه این استان در حاشیه جنوبی سلسله جبال البرز قرار دارد افزود: در سراسر استان سمنان آبراه‌های زیادی وجود دارد.

مرادی حقیقی با بیان اینکه تغییر اقلیم سبب تغییراتی در آب‌وهوای کشور و همچنین استان سمنان شده است تصریح کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر و کمبود بارندگی بهترین را مدیریت پایدار خاک آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

وی با بیان اینکه ‌۳.۵ میلیون هکتار از اراضی ملی استان سمنان سیل‌خیز است گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند.

کمبود اعتبار معضل پیش روی اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان سمنان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: کمبود اعتبار یکی از معضلاتی پیش روی اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان سمنان است.

مرادی حقیقی با بیان اینکه حدود ۳.۵ میلیون هکتار از اراضی ملی استان سمنان سیل‌خیز است تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در گرو تأمین اعتبارات است.

وی با بیان اینکه تاکنون فقط در نیم میلیون هکتار از اراضی ملی طرح آبخیزداری اجرا شده سات افزود: اجرای همین میزان طراح آبخیزداری سبب کاهش خسارت‌های ناشی از وقوع سیل و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان اینکه انجام پروژه‌های آبخیزداری در استان به‌طور مستمر در حال انجام است و در این راستا و با اجرای این پروژه‌ها اقدامات خوبی انجام شده است افزود: از حدود ۳۰ سال گذشته تاکنون اجرای این پروژه‌های آبخیزداری سبب کنترل ۸۵ میلیون مترمکعب سیلاب شده است.

مرادی حقیقی با تأکید بر اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری یکی از راه‌های مهم تقویت سفره‌های آب زیرزمینی است افزود: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان سمنان تاکنون ۸.۵ میلیون مترمکعب در آبخوان‌ها ذخیره‌شده است.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: