[ad_1]

به گزارش مرات، علی اکبر علیزاده برمی در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره پسته ایران، دامغان به میزبانی دانشگاه این شهرستان ضمن اشاره به برنامه‌ریزی برای ارتقای شاخص‌های تولیدی این محصول استراتژیک تاکید کرد: پسته به واسطه ارزآوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه به صورت متوسط در هر هکتار ۳.۵ تن پسته از باغات برداشت می‌شود، اما این میزان در شهرستان دامغان تا ۱۲ تن نیز رشد داشته است، تاکید کرد: در یک مورد نیز رکورد ۴۵ تن برداشت در هکتار در شهرستان دامغان ثبت شده که نشان از ظرفیت‌های این شهرستان دارد.

تلاش برای ارتقای تولید

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاهد ارتقای کیفی و کمی برداشت پسته در این شهرستان هستیم، گفت: ارتقای بهره‌وری با کمک دانش بنیان‌ها و دانشگاهیان و همچنین ظرفیت‌های بومی، محقق می‌شود.

علیزاده برمی درباره مطالبات پسته کاران دامغانی از وزارت جهاد نیز، گفت: وزیر جهاد کشاورزی مساعدت نماید تا با انجام روش‌های ترویجی و کشاورزی نوین، میزان متوسط برداشت پسته از باغات دامغان تا دو برابر رشد کند چرا که این شهرستان ظرفیت‌های عظیمی در این حوزه دارد.

وی همچنین از تلاش برای جذب سرمایه گذار در زمینه پسته خبر داد و افزود: برگزاری رویدادهایی مانند جشنواره پسته در این زمینه بسیار مؤثر است.

نماینده دامغان در مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی همچنین به نگاه ویژه دولت به مقوله کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار طی ۴۰ سال گذشته، میزان واگذاری ارز در بخش کشاورزی از میزان واگذاری ارز به بخش صنعت پیشی گرفت.

کشت ۱۷ هزار هکتاری پسته

استاندار سمنان نیز در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره پسته ایران، دامغان از این جشنواره به مثابه یک ظرفیت برای ارتقای سرمایه گذاری و شناساندن ظرفیت‌های شهرستان دامغان و استان سمنان یاد کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مهم استان سمنان، تولید پسته است.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه ۱۷ هزار هکتار از باغات استان سمنان، مربوط به تولید پسته دامغان است، بیان کرد: سالانه بالغ بر سه الی هزار تن پسته از استان سمنان به اقصی نقاط جهان صادر می‌شود که نشان از ظرفیت‌های این شهرستان دارد.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: