[ad_1]

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان:

به گزارش مرآت، آفتابگردان محصولی کم آب‌بر و استراتژیک است که برای توسعه کشت نیازمند برنامه‌ریزی مدونی به‌ویژه از سوی کارشناسان این حوزه است؛ این محصول معمولاً به‌صورت دیم کاشته می‌شود و تحقیقات به عمل آمده نشان داده که عملکرد گیاه آفتابگردان با آبیاری نسبت به کشت دیم و در سال‌های بسیار خشک به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. آفتابگردان سازگاری وسیع با شرایط اقلیمی و انواع خاک‌ها دارد.

زمان واقعی و دفعات آبیاری آفتابگردان به پراکنش بارندگی و ذخیره رطوبت خاک بستگی دارد. آفتابگردان هر ۱۴ روز یک‌بار به بارندگی یا آبیاری نیاز دارد تا عملکرد آن به حداکثر برسد.

 تعداد دفعات آبیاری بسته به نوع و بافت خام متغیر بوده و معمولاً حدود ۲۰ روز قبل از برداشت آبیاری را قطع می‌کنند.منطقه کالپوش میامی از نظر کشت دیم آفتابگردان در سطح استان یک قطب کشاورزی شناخته می‌شود.و این روزها تعدادی از مزرعه‌داران آفتابگردان در کالپوش شهرستان میامی نسبت به عدم خریداری این محصول گلایه‌مند هستند و مطالبه‌شان از مسئولان امر رسیدگی به این موضوع است.

عرب احمدی یکی از کشاورزان کالپوشی است و می‌گوید: ۱۰ هکتار مزرعه آفتابگردان دارد که میزان برداشتش ۵۰۰ تا ۸۰۰ کیلو محصول آفتابگردان است.

وی اضافه کرد: چند روز است شرکت غله بسته است و کسی نیست که محصول من و دیگر کشاورزان تولیدکننده آفتابگردان را خریداری کند؛ بنده به همین خاطر چاره‌ای ندارم جز اینکه آن را در خانه انبار کنم که معلوم نیست بر اثر رطوبت و دیگر شرایط نامساعد سرانجامش چه شود.

این روزها قیمت پایین خرید تضمینی محصول آفتابگردان و از سوی دیگر سودجویی دلالان به یکی از دغدغه‌های مهم آفتابگردان کاران کالپوشی تبدیل شده است.

عبدالرحیم تحصیلی، سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان در مورد روند خرید تضمینی دانه روغنی آفتابگردان در کالپوش این‌گونه پاسخ داد؛ ما هماهنگی‌های لازم را برای خرید محصول آفتابگردان انجام داده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر تمامی مراکز خرید اداره کل غله استان آمادگی خرید محصول آفتابگردان را از کشاورزان دارد؛ بنابراین هر کشاورزی که محصول خود را عرضه کند مراکز خرید آماده تحویل آن است.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان عنوان کرد: آخرین قیمت پایه محصول آفتابگردان که از سوی دولت اعلام شده است با افت ناخالصی ۲ درصد و رطوبت ۹ درصد به میزان ۱۲ هزار و ۲۳۱ تومان اعلام شده است.

تحصیلی بیان کرد: بر اساس جدول پاکی هر چه دانه آفتابگردان تمیزتر باشد قطعاً به عدد و رقم اعلام شده خرید آفتابگردان نزدیک می‌شود و هر چه ناخالصی و رطوبت بیشتر باشد قطعاً از این عدد به ازای وزنش کم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اتحادیه تعاون روستایی استان سمنان در کالپوش به‌عنوان مباشر خرید ما هستند و هماهنگی‌های لازم برای تحویل این محصول انجام شده بنابراین ما آمادگی خرید و تحویل را داریم.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان بیان کرد: تا موقع که دانه‌ای خریداری نشود؛ تأمین اعتباری هم برنامه‌ریزی نمی‌شود و به‌محض خرید و اعلام اطلاعات خرید به تهران و مرکز نسبت به واریز و برنامه‌ریزی برای پرداخت آن را انجام می‌دهند و با تأمین اعتباری که دولت انجام خواهد شد در حداقل زمان به کشاورزان پرداخت می‌شود.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: