[ad_1]

به گزارش مرآت؛ ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در تداوم دخالت دولت جو بایدن در امور داخلی ایران و حمایت از ناآرامی‌ها در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه  آیا وقت آن نرسیده که پیام قوی تری به تهران ارسال کنید، گفت: ما از طریق بیانیه‌های رسمی و تحریم‌های متعدد، پیام‌های بسیار قوی به ایران فرستادیم و با ابزارهایی که در اختیار داریم به تلاش‌هایمان برای پاسخگو کردن ایران ادامه می‌دهیم.

وی مدعی شد: بر اساس گزارش‌های سازمان‌های معتبر حقوق بشری، تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر از معترضان ایرانی کشته شده‌اند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در تداوم رویکرد دوگانه دیپلماسی و فشار و دخالت در امور داخلی کشورها اذعان کرد که واشنگتن به اقدامات مشترک خود با شرکا و متحدانش علیه ایران ادامه می‌دهد.

این موضعگیری‌های مداخله جویانه مقامات دولت بایدن در حالی است که مدعی دیپلماسی در قبال ایران بوده و همزمان با تبادل پیام با تهران، بر مذاکره مستقیم با تهران اصرار دارند.

به گزارش ایرنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا در تداوم دخالت‌های واشنگتن در امور داخلی ایران روز پنجشنبه به وقت محلی، تحریم‌هایی را علیه برخی مقامات ایرانی از جمله احمد وحیدی وزیر کشور و عیسی‌ زارع ‌پور وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد.

بر اساس اعلام دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (اوفک)، نام هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته و ادعا شده است این افراد به دلیل نقش داشتن در سرکوب اعتراض‌ها و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت تحریم شده‌اند.

وزارت خزانه داری آمریکا ٣١ شهریور نیز پلیس امنیت اخلاقی و چند مقام دیگر ایرانی را به بهانه دخالت در امور داخلی ایران تحریم کرده بود.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش جهت دار خبرنگاری ایرانی – آمریکایی در خصوص اقدامات احتمالی علیه ایران در سازمان‌های بین المللی و لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل در پی ناآرامی‌ها نیز گفت که نمی‌تواند درباره اقدامات احتمالی علیه ایران در سازمان‌های بین المللی سخنی بگوید اما در عین حال مدعی شد عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل مضحک است.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به نقض حقوق بشر در کشورش و نیز سایر کشورهای متحد واشنگتن، ایران را یکی از ناقضان حقوق بشر خواند و عضویت ایران در کمیسیون‌های سازمان ملل را زیر سووال برد.

پاتل در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر تحریم‌ها و محکومیت‌ها درخصوص ناآرامی‌های اخیر بر ایران مدعی شد: محکومیت‌ها و تحریم‌ها باعث انزوای ایران در جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی می‌شود، به اقدامات مشابه خود ادامه می‌دهیم تا ایران را پاسخگو کنیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها و سفرهای احتمالی آتی رابرت مالی نماینده ویژه این کشور در امور ایران گفت که درباره سفرهای احتمالی رابرت مالی اطلاعاتی نداشته و قصد ورود به جزئیات بیشتر مذاکرات و تعاملات دیپلماتیک را ندارد.

پاتل در عین حال مدعی شد موضع ما مشخص است. اگر ایران مواضعی اتخاذ کند که ما و دیگر اعضای برجام قادر به پذیرش آنها نباشیم، وضعیت فعلی ادامه خواهد یافت و این به معنای اجرای دقیق تحریم‌ها و افزایش انزوای بین المللی ایران است و در نهایت انتخاب با آنها است.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در گفت وگو با رادیو ملی آمریکا (ان پی آر) درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها با ایران ادعا کرد: توافقی روی میز بود و همه شرکت‌کنندگان دیگر در ماه مارس با آن موافق بودند. سپس در تابستان، دوباره در اوت؛ و هر بار ایران برخی درخواست‌ها و خواسته‌های جدید که اغلب اوقات غیرواقعی یا بی‌ربط به گفت وگوهای هسته‌ای بوده، چیزی که به آن ربطی نداشته را مطرح کرده است.

رابرت مالی در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در گفت وگو با رادیو ملی آمریکا در زمان حضور در نیویورک برای هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر اینکه ایران به دنبال تضمین از سوی آمریکا برای عدم خروج دوباره از توافق است، ادعا کرد: از آغاز گفت‌ وگوی غیرمستقیم حوالی مارس ۲۰۲۱ گفته‌ایم نمی‌توانیم کاری را که رئیس‌جمهور بعدی انجام می‌دهد، کنترل کنیم. توافق این بود. پس اگر این چیزی است که ایران روی آن اصرار دارد، گفت ‌وگو فایده ندارد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همچنین با مداخله در امور داخلی ایران ادعا کرد: آنچه ایالات متحده می‌خواهد دولتی در ایران است که به حقوق اساسی مردم خود احترام می‌گذارد.

این مقام دولت بایدن در ادامه دخالت‌های آشکار آمریکا در امور داخلی ایران مدعی شد: این سیاست، تغییر رژیم نیست. سیاست ما حمایت از مردمی است که اعتراض مسالمت ‌جویانه می‌کنند، زیرا می‌خواهند بتوانند روسری نپوشند یا بتوانند به شکل عادی زندگی کنند اما با سیستم ظالمی مواجه می‌شوند و می‌شنویم که مقامات ایران، آمریکا، اسرائیل و دیگران را مقصر می‌دانند. نباید آنقدر به دور نگاه کنند باید به نزدیکتر در خانه نگاه کنند.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران پس از وقفه‌ای پنج‌ ماهه ۱۳ مردادماه در شهر وین آغاز شد و این مذاکرات پس از چهار روز ۱۷ مرداد ماه با بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها پایان یافت.

برگزاری این دور از مذاکرات در پی آن صورت گرفت که مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روزنامه فایننشال‌تایمز ادعا کرد بسته پیشنهادی جدیدی روی میز گذاشته که شامل راهکارهای به روز درباره رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای ایران است.

جمهوری اسلامی ایران ۲۵ مرداد (۱۶ آگوست) نظرات و درخواست‌های خود را درباره پیشنهادات اتحادیه اروپا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین  ارسال کرد و آمریکا پس از بیش از یک هفته از آن در دوم شهریور ماه (۲۴ آگوست) نظر خود را در این باره به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ۱۰ شهریور ماه (اول سپتامبر) از ارسال نظرات جمهوری اسلامی ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها به هماهنگ کننده خبر داد و گفت: پس از دریافت پاسخ آمریکا، تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران آن را به دقت مورد بررسی قرار داده و پاسخ‌های ایران، پس از ارزیابی در سطوح مختلف، تدوین و به هماهنگ‌کننده تحویل داده شد. متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ۲۲ شهریور ماه (۱۳ سپتامبر) به وقت محلی (آمریکا) با بیان اینکه به تلاش‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهیم، اظهار داشت، نظر خود را در مورد آخرین پاسخ ایران داده‌ایم.

[ad_2]

منبع

Shares: