[ad_1]

ایرج مصطفوی، مدیر کل هواشناسی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت، با اشاره به اینکه امسال پاییز گرمتری را نسبت به سال گذشته تجربه خواهیم کرد، گفت: براساس پیش بینی فصلی و اقلیمی پاییز امسال بین ۰.۵ تا ۱ درجه افزایش دما را شاهد خواهیم بود و در نیمه آبان شدت این افزایش دما بیشتر است.

مدیر کل هواشناسی استان سمنان با بیان اینکه امسال پاییز با تاخیر آغاز خواهد شد،ابراز کرد: بارش ها در پاییز امسال با تاخیر شروع می شود البته ممکن است بارش های رگباری رخ دهد، اما بارش های اقلیمی و آماری از نیمه دوم اذر تا نیمه دوم دی ماه انجام می گیرد.

بنا به گفته مدیر کل هواشناسی استان سمنان میزان بارش ها در مقایسه با بلند مدت از کاهش ۵۰ درصدی برخوردار بوده  و نسبت به میزان نرمال ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش همراه است.

وی علت اصلی کاهش بارندگی ها را یک موضوع جهانی مربوط به تغییر اقلیم زمین و افزایش دمای کره زمین دانست و ابراز کرد: سامانه های بارشی از خارج کشور شکل می گیرند  و به همین سبب کاهش بارندگی ها یک موضوع جهانی است که در کشور های کمربند مرکزی شدیدتر است و البته ممکن است سامانه هایی که وارد کشور می شوند به دلیل ضعیف بودن و یارطوبت ناکافی بارش ندهند.

مصطفوی وضعیت استان سمنان را در مقایسه با کل کشور از لحاظ میزان بارندگی در شرایط بدتری دانست و اذعان کرد: متوسط بارندگی در کل کشور ۲۵۰ میلی متر است که در استان سمنان این رقم ۱۲۵ میلی متر است.

وی در نهایت وضعیت دمای هوا را در استان سمنان یک حالت سینوسی تا پایان مهرماه دانست که ممکن است به صورت مرتب با افزایش و کاهش همراه باشد.

انتهای پیام/

 

[ad_2]

منبع

Shares: