[ad_1]

به گزارش مرآت، استان سمنان استانی پهناور با ظرفیت‌های قابل توجه در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنعتی و معدنی است. این استان کویری با وجود همه کم‌‌آبی‌ها و بارندگی‌های کم و محدودیت‌ها، اما با توجه به قابلیت‌هایش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

موضوع مدنظر این گزارش بحث صنعت است؛ استانی که در آن بیش از ۲ هزار واحد صنعتی فعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی‌ وجود دارد. مسئله اینجاست که فرایندهای گوناگون صنعتی همواره همراه با تولیدات متنوع و گسترده مواد و ترکیبات، آلودگی‌های متعددی برای بشر است و قطعاً شناسایی آلاینده‌های زیست‌محیطی ناشی از فعالیت واحدهای صنعتی به‌ویژه در قسمت منابع آب بسیار حیاتی و حائز اهمیت است؛ بنابراین مدیران واحدهای تولیدی و صاحبان صنایع ملزم به رعایت مسائل زیست‌محیطی هستند؛ موضوعی که می‌توان گفت آن‌طور که باید و شاید به آن توجه نشده است و اما در برهه کنونی با توجه به شرایط موجود توجه به آن امری ضروری و انکارناپذیر است.

وقتی سخن از آلودگی صنایع به‌میان می‌آید تنها آلودگی جوّی، خاک و آب مدنظر نیست، بلکه آلودگی‌های صوتی و امواج نیز در دایره آلودگی صنایع قرار می‌گیرد.

بر اساس آنچه کارشناسان این حوزه می‌گویند کاهش آلایندگی واحدهای صنعتی ضریب اقتصادی آن‌ها را افزایش می‌دهد و در حقیقت باید گفت کاهش آلایندگی یعنی افزایش درآمد اقتصادی و تطبیق صنایع با شرایط آلایندگی کمتر نه‌تنها هیچ منافاتی ندارد، بلکه موجب افزایش ضرایب اقتصادی و بازاریابی آن‌ها می‌شود.

در همین زمینه یکی از شهروندان ساکن در سمنان به‌نام زهرا عبدوس سؤالش از مسئولان محیط زیست استان سمنان این است؛ با توجه به تعدد واحدهای صنعتی در استان سمنان اصلاً نظارتی در بحث واحدهای آلاینده می‌شود یا خیر؟

حال باید دید پاسخ بهرام‌علی ظاهری، مدیرکل محیط زیست استان سمنان در این زمینه چیست و نحوه نظارت این سازمان به‌ویژه در زمینه آلایندگی‌ها به چه شکلی است.

بهرام‌علی ظاهری، مدیرکل محیط زیست استان سمنان بیان کرد: پایش‌های محیط‌زیستی به‌صورت مستمر توسط نیروهای محیط زیست در سطح استان سمنان برقرار است.

وی افزود: پایش‌های مستمر محیط‌زیستی چه به‌صورت حضوری و چه به‌صورت آیتم‌های آلایندگی و آزمایشگاهی هم توسط عوامل محیط‌زیستی و هم توسط بررسی‌های خوداظهاری که توسط آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود مورد رصد و پایش نیروهای محیط زیست قرار می‌گیرد.

مدیرکل محیط زیست استان سمنان گفت: نیروهای اداره‌کل مستقر در ادارات محیط زیست پاسخگوی سؤالات مردم در مباحث مختلف هستند و تلفن گویای ۱۴۱ و شماره مستقیم اداره محیط زیست ۳۳۳۷۳۸۰۳ در استان به‌صورت دائمی آماده پاسخگویی هستند؛ بنابراین هر گونه شکایتی بر اساس گزارش‌های مردمی در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

ظاهری با اشاره به اینکه پایش و نظارت فعالیت ۲ هزار واحد صنعتی فعال استان سمنان به‌صورت فصلی انجام می‌شود خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تا کنون ۴۸ واحد صنعتی به‌عنوان صنایع آلاینده محیط زیست در استان سمنان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر واحدهای صنعتی آلاینده مربوط به شهرستان گرمسار (واحدهای تصفیه دوم روغن) است اظهار داشت: محیط زیست از طریق پایش و شناسایی واحدهای آلاینده به‌عنوان ابزار بازدارنده از ادامه روند آلایندگی واحدهای صنعتی جلوگیری می‌کند و این رویکردی است که محیط زیست آن را با جدیت دنبال می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد: واحدهای آلاینده محیط زیست مشمول پرداخت یک درصد از قیمت فروش خود به‌عنوان عوارض آلایندگی می‌شوند.

انتهای پیام/

 

[ad_2]

منبع

Shares: