[ad_1]

عبدالمجید شیخی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی، در گفتگو با خبرنگار مرآت عنوان کرد: بهترین راه جهت شناسایی و تفکیک حساب های غیر تجاری از حساب های تجاری این است که قانون بررسی حساب ها را برای همه حساب ها اعم از تجاری و شخصی شمولیت داده و به روش حذف حساب های غیر تجاری را از حساب های تجاری مستثنا کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به استفاده برخی افراد از حساب های شخصی و اجاره ای برای انجام امور تجاری، تاکید کرد: برای اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی ضروری است با استفاده از یک سامانه جامع، رصد و پایش تراکنش های مالی بطور مستمر دنبال شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان‌ این که سهم بخش خدمات در تولید ناخالص ملی بیش از ۵۰ درصد است؛ اذعان کرد: در صورتی که ساز و کار موثری برای کنترل حساب هایی که از آن ها استفاده تجاری می شود ایجاد نشود؛ همچنان شاهد فرار و یا خود اظهاری غیرشفاف و غیر واقعی مالیاتی قابل توجهی در فعالین بخش های غیر مولد، خدماتی و تجاری خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به استفاده گسترده فروشندگان اینترنتی از حساب شخصی و عدم پرداخت مالیات، تصریح کرد: تا زمانی که افراد از حساب های شخصی خود در فعالیت ها و تراکنش های تجاری خود استفاده می کنند؛ چاره ای جز پایش همه حساب های بانکی و جدا کردن موارد استثناء پس از این پایش نیست.

شیخی با اشاره به این که در رصد حساب های بانکی صرفاً میزان واریزی حساب ها در دستور کار است؛ عنوان کرد: مسئولین اقتصادی دولت باید هر چه سریع تر در جهت جداسازی حساب های تجاری از شخصی، راهکارهای موثر و مشخصی به کار گرفته و یکی از ضوابط انجام فعالیت اقتصادی، مشخص بودن حساب تجاری فرد باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: پیشنهاد می شود از همان ابتدا در صدور پروانه کسب، به امر شماره حساب تجاری فرد پرداخته شده و در همان ابتدا با مشخص شدن حساب تجاری فرد، راه را برای فرار مالیاتی مسدود کرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که نظام مالیاتی در کشور از ناکار آمدی رنج می برد؛ اظهار داشت: اقدام اخیر دولت سیزدهم برای طراحی یک سامانه متمرکز رصد و پایش تراکنش های مالی به اصلاح نظام مالیاتی کمک شایانی خواهد کرد.

وی افزود: علاوه بر ایجاد سامانه مذکور، شناسایی و مجهز شدن تمامی بنگاه های اقتصادی به صندوق الکترونیکی فروش، گسترش پایه های مالیاتی طبق سیاست های برنامه هفتم توسعه، حذف معافیت های مالیاتی غیر ضروری، ثابت بودن ضرایب مالیاتی در بخش اقتصاد مولد جهت جلوگیری از بی انگیزگی تولید کنندگان برای افزایش تولید و افزایش پلکانی ضرایب مالیاتی در بخش غیر مولد تاثیر به سزایی در اصلاح نظام مالیاتی و رونق اقتصادی خواهد داشت.

شیخی با اشاره به این که در صورت اصلاح نظام مالیاتی، درآمد مالیاتی کشور، ایران را از صدور نفت بی نیاز خواهد کرد؛ تاکید کرد: دولت کاملاً باید بر درآمدهای مالیاتی اتکا کرده و از این طریق نیاز خود به فروش نفت و گاز خام را مرتفع سازد. با جلوگیری از فرار مالیاتی دولت خواهد توانست  بودجه عمرانی، مستمر، جاری خود و بودجه عمومی را تامین کند.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: