[ad_1]

به گزارش مرآت؛ این روزها والدینی که فرزندانشان امسال مشمول شرکت در دوره پیش‌دبستانی هستند طی درخواست‌های متعدد، رساندن صدایشان به گوش مسوولان را خواستار هستند و خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سمنان  با توجه به وظیفه ذاتی خود، پیگیری این موضوع را به عنوان مطالبه مردمی در دستور کار قرار داد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

یکی از پدرانی که فرزندش امسال باید در دوره پیش‌دبستانی شرکت کند، اظهار داشت: کارگر یک شرکت تولیدی در سمنان صاحب ۲ فرزند با ماهانه ۶ میلیون تومان حقوق است و در شرایط کنونی اقتصادی در هزینه ابتدایی زندگی درمانده‌ و اکنون برای ثبت‌نام فرزندش به مرکز پیش‌دبستانی مراجعه کرده که گفتند تا اطلاع بعدی باید مقدار شهریه سال قبل به صورت علی‌الحساب پرداخت شود؛ مبلغ سال قبل سه میلیون تومان بوده است

گلدوست افزود: فرزند دیگری دارد که محصل دوره راهنمایی است و کلی قسط بانکی و اجاره‌خانه دارد که باید برای هزینه‌کرد آنها برنامه ریزی کند، اما اکنون که کمتر از پنج روز تا آغاز سال تحصیلی مانده، هنوز شهریه اعلام نشده است.

 

وی ادامه داد: هزینه‌های متفاوت به طور مثال هفت، ۶ و یا پنج‌میلیون تومان برای شهریه پیش‌دبستانی در سالجاری اعلام می‌شود و تمام ذهنش درگیر است که اگر مقدار شهریه این گزینه‌ها باشد چگونه بین درآمد و خرج‌کرد زندگی تناسب  ایجاد کند.

به گفته وی، مرکز پیش‌دبستانی فهرستی برای تهیه وسایل نوآموز ارائه کرده و طبق آن باید ۳۸ قلم لوازم تهیه شود؛ تعداد برخی اقلام در این فهرست ۲ تا ۴ عدد است و تا همین جا هزینه زیادی متحمل شده‌ایم.

گلدوست اضافه کرد: بر پایه و بنا بر هزینه‌های گزاف، شماری از دوستان و آشنایانی که فرزندشان سال دیگر مشمول پیش‌دبستانی می‌شود، گفتند با این هزینه‌ها دیگر فرزندانمان را به دوره پیش‌دبستانی نمی‌فرستیم.

صفایی یکی از والدینی که فرزندش امسال باید در دوره پیش‌دبستانی شرکت کند، ابراز داشت: مردادماه برای ثبت‌نام فرزندش به مرکز پیش‌دبستانی مراجعه کرده که مدیر مرکز اعلام کرد باید شهریه اولیه به صورت علی‌الحساب پرداخت تا فرزندش را نام‌نویسی کند، چرا که اگر پیش‌پرداخت نداشته باشید ثبت‌نام فرزند قطعی نیست و ممکن است ظرفیت مرکز تکمیل شود و شرمنده شما شویم.

وی ادامه داد: پیش‌پرداخت را واریز کردم و در شهریور ماه برای پیگیری شهریه به مرکز پیش‌دبستانی مراجعه حضوری داشتم ولی اعلام کرد شهریه هنوز اعلام نشده و مشخص نیست چه مقدار باشد.

صفایی در شرایطی که هر چه بیشتر توضیح می‌داد برافروخته‌تر می‌شد، ادامه داد: مدیر مرکز در هنگام ثبت‌نام تعدادی فرم تعهدنامه را در اختیارم قرار داد و از من خواست که این تعهدات که هر گونه اختیار را از والدین به نفع مدیر مرکز سلب می‌کند،  امضا کنم و در پاسخ به اعتراضم گفت امضای فرم‌ها برای ثبت‌نام الزامی است.

وی تصریح کرد: در فرم تعهدنامه آمده بود با امضای تعهدات والدین هیچ‌اعتراضی در اعلام پرداخت هزینه بابت فعالیت‌فوق‌العاده ندارم و پرداخت ‌می‌کنم، اما مبلغی در تعهدنامه نیامده بود و مشخص نیست در شرایط اقتصادی فعلی در طول سال تحصیلی چه میزان هزینه دریافت کنند و این موضوع دغدغه من و دیگر والدین است و انتظار می‌رود این موضوع به گوش مسوولان رسانده شود.

 

ضعف ساختاری چالش پیش‌روی دوره پیش‌دبستانی

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان گفت: پیش‌دبستانی در نظام تعلیم و تربیت الزامی نیست و اگر خانواده‌ها تربیت و آموزش کودکانشان برایشان مهم است باید کودکان خود را در پیش‌دبستانی ثبت‌نام کنند.

مریم حدادی درباره چرایی الزامی نبودن پیش‌دبستانی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: زیرساخت‌ها برای پذیرش ۱۰۰ درصد رایگان کودکان در پیش‌دبستانی فراهم  نیست و  پیش‌دبستانی غیردولتی است و در نظام تعلیم و تربیت الزامی نیست.

وی تاکید کرد: کودکانی که در دوره پیش‌دبستانی شرکت می‌کنند با آمادگی بیشتری وارد مدرسه خواهند شد و بر اساس تجربه و شواهد علمی در پایه‌های تحصیلی به ویژه کلاس اول کمتر دچار افت تحصیلی و تکرار پایه‌ می‌شوند.

وی یادآور شد: برای کودکانی که دوره پیش‌دبستانی را بگذرانند گواهی صادر می‌شود و این گواهی در هنگام پذیرش دانش‌آموز در پایه اول در زمینه سطح‌سنجی، برنامه‌ریزی تفاوت‌های فردی و کلاس‌بندی دانش‌آموز موثر است و برای تصمیم گیری مدیر مدرسه مهم است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان گفت: اکنون پیش‌دبستانی در شهرهای استان سمنان به صورت غیر دولتی، حاشیه شهرها و مناطق و محله‌های آسیب‌پذیر که خانواده‌های ساکن در همان محل به دلیل شرایط اقتصادی امکان پرداخت شهریه ندارند به صورت مشارکت مردمی و در مناطق روستایی و عشایری به صورت دولتی است.

 

شهریه پیش‌دبستانی در هاله‌ای از ابهام

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان گفت: شهریه پیش‌دبستانی در سال قبل به وسیله کارشناسان سازمان مراکز غیردولتی تعیین می‌شد و امسال این وظیفه به سازمان تعلیم و تربیت سپرده شده است و تا این لحظه یعنی بیست و هفتم شهریور هزینه شهریه پیش‌دبستانی و مهدهای کودک اعلام نشده است.

وی ادامه داد: اکنون مراکز پیش‌دبستانی مجاز به دریافت شهریه سال گذشته به صورت علی‌الحساب هستند و هر مرکز پیش‌دبستانی متناسب با خدماتی که ارائه می‌دهد دارای شهریه متفاوت است و نمی‌توان نرخ واحد از سال گذشته اعلام کرد.

حدادی تصریح کرد: تعیین شهریه یک تصمیم کشوری است و تصمیم منطقه‌ای و استانی نیست و مدیران مراکز پیش‌دبستانی موظف هستند تعرفه شهریه سال گذشته خود را برای آگاهی خانواده‌ها در معرض دید قرار دهند و روی دیوار اعلانات نصب کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان گفت: نبود تعرفه شهریه پیش‌دبستانی بر روی دیوار و تابلوی اعلانات تخلف محسوب می‌شود و  خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه ادارات آموزش و پرورش شهرستان و یا ستاد ثبت‌نام آموزش و پرورش موضوع را برای رسیگی گزارش کنند.

بر پاه گزارش‌ها امسال هشت‌هزار و ۵۰۰ نوآموز در استان سمنان مشمول دوره پیش‌دبستانی هستند و خانواده ها اکنون در بلاتکلیفی برای اعلام شهریه هستند.

هشت‌هزار و ۵۰۰ نوآموز امسال در استان سمنان مشمول پیش‌دبستانی هستند

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان سمنان گفت: امسال هشت‌هزار و ۵۰۰ کودک در استان مشمول دوره پیش‌دبستانی هستند.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود امسال ضریب پوشش  تحصیلی دوره پیش‌دبستانی در استان سمنان با توجه کاهش شدت شیوع کرونا نسبت به سال گذشته افزایش خوبی داشته باشد.

وی بیان کرد: سال گذشته با وجود  شیوع کرونا، پوشش پیش‌دبستانی در استان سمنان ۶۵درصد بود و امسال پوشش ۸۰ درصدی پیش‌بینی می‌شود.

 

تعیین شهریه پیش‌دبستانی در دست پیگیری است 

رییس اداره مدارس و مراکز غیردولتی اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان تصریح کرد: امسال اختیار تعیین شهریه مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک ها براساس تصمیم‌گیری‌های مسوولان در وزارت آموزش و پرورش از اداره مدارس و مراکز غیردولتی خارج  سلب و به سازمان تعلیم و تربیت کودک واگذار شد و علت تاخیر در اعلام شهریه به دلیل تغییر اختیارات است.

مرتضی فدوی بیان کرد: مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک‌ها اجازه افزایش شهریه به صورت خودسر ندارند و در صورت تخلف با مدیران موسس برخورد جدی می‌شود.

وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش از سازمان تعلیم و تربیت کودک پیگیر اعلام شهریه است و انتظار می‌رود به زودی اعلام شود.

رییس اداره مدارس و مراکز غیردولتی اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان افزود: پیرو فرموده‌های رهبر معظم انقلاب در ضرورت توجه بیش از پیش به تعلیم و تربیت کودکان، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی زیرنظر آموزش و پرورش قرار گرفت و پیش این، بهزیستی متولی این مراکز بود.

فدوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ابراز داشت: وزارت آموزش و پرورش براساس جلسات و برنامه‌ریزی کارشناسی برای مورد توجه قرار دادن کودکان تصمیم بر این شد متولی مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک سازمان تعلیم و تربیت کودک زیر نظر وزارت آموزش و پرورش باشد.

شهریه هر مرکز پیش‌دبستانی متفاوت با مرکز دیگر

رییس اداره مدارس و مراکز غیردولتی اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان یادآور شد: مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک با توجه به ارائه خدمات آموزشی و تجهیزات موجود رتبه‌بندی و تعیین شهریه می‌شوند و براین اساس شهریه هر مرکز پیش‌دبستانی با مرکز دیگر متفاوت است.

فدوی درباره تعیین شهریه براساس نوع ارائه خدمات و تجهیرات، اظهار داشت: مدیران موسس مراکز پیش‌دبستانی و مهدکودک در گام اول شرایط و خدمات خود را در سامانه ثبت و در گام بعدی شورای آموزش و پرورش شهرستان و استان، صحت درج اطلاعات را تایید می‌کنند و در نهایت مسوولان در وزارت آموزش و پرورش با بررسی درخواست برای تعیین شهریه تصمیم‌گیری می‌کنند.

امضای تعهدات پرداخت نقدی بدون ذکر مبلغ غیرقانونی است

رییس اداره مدارس و مراکز غیردولتی اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: درخواست مراکز پیش‌دبستانی از والدین برای امضای تعهدات پرداخت نقدی برای ارایه خدمات بدون ذکر مبلغ غیرقانونی است و هیچ مدیر مرکزی مجاز نیست برای فرم تهعد بدون ذکر مبلغ از والدین امضا بگیرد.

وی بیان کرد: با تعیین شهریه پیش‌دبستانی برای شرکت نوآموز در دوره پیش‌دبستانی باید اطلاعات در سامانه آموزش و پرورش ثبت شود، پس از ثبت، قرارداد صادر و یک نسخه در اختیار والدین قرار می‌گیرد.

فدوی اظهار داشت: براساس ضوابط ارائه خدمات آموزشی به نوآموزان در دوره پیش‌دبستانی از ساعت هفت و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۱ و ۳۰ دقیقه است و از این زمان به بعد تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه فوق‌برنامه محسوب می‌شود.

رییس اداره مدارس و مراکز غیردولتی اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان افزود: مدیران مراکز پیش‌دبستانی مجاز هستند در هنگام ثبت‌نام از والدین بابت شرکت فرزندانشان در اردو، رضایت‌نامه بگیرند.

گفتنی است، با توجه به اینکه شرکت در دوره پیش‌دبستانی نقش مهمی در  تعلیم و تربیت کودکان در ورود به مدرسه دارد و موجب تقویت مهارت‌های شخصی و اجتماعی فرد می‌شود، انتظار می‌رود مسوولان بیش از پیش در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب تلاش کنند و با درنظرگرفتن بسته حمایتی و تعیین شهریه متعارف به ترغیب والدین در ثبت‌نام فرزندانشان در دوره پیش‌دبستانی کمک کنند.

ایرنا

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: