[ad_1]

ابوالفضل صدقی کارشناس و پژوهشگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار مرآت، با اشاره به این که یکی از اهداف مهم دولت سیزدهم در سیاست خارجی عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای بوده است؛ عنوان کرد: در شرایطی که اروپا و آمریکا با ادامه و اعمال تحریم‌ها پای خود را بر گلوی ملت ایران می فشارند، عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای می تواند بر گسترش مراودات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه، کشورهای مستقل و مشترک المنافع اثر بسیار مثبتی داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با بیان این که شرط عضویت دائم ایران پذیرش قواعد و تعهدات مطرح شده از سوی سازمان همکاری شانگهای است؛ اظهار کرد: با توجه به مزایای فراوان عضویت ایران در عضویت دائم این سازمان همکاری، رأی مثبت مجلس به امضای تعهدات جهت عضویت در سازمان همکاری شانگهای، قابل پیش بینی و بدیهی است زیرا این مسئله در کشور از مدت ها قبل مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته بود.

وی افزود: پیش بینی شده پس از دائمی شدن عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای موضوع استفاده از یک ارز منطقه‌ای توسط کشورهای مورد انتفاع این سازمان جامه عمل پوشیده و کشورهای عضو در تجارت خود از سلطه دلار بر اقتصاد کشورهای منطقه خارج شوند.

صدیقی با اشاره به این که بخش زیادی از مشکلات اقتصاد خارجی ما با عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای حل خواهد شد؛ اذعان کرد: چشم انداز خوبی برای سیاست خارجی و اقتصاد ایران پس از دائمی شدن عضویت کشورمان مورد انتظار است و عضویت در این سازمان همکاری، ایران را در دور زدن تحریم ها بیش از پیش کمک خواهد کرد.

این پژوهشگر مسائل بین الملل با بیان این که عضویت در سازمان همکاری شانگهای در اهداف سیاست خارجی دولت تدبیر موضوع مهمی به شمار نمی‌رفت؛ ابراز داشت: به علت اشتیاق کمتری که دولت پیشین برای عضویت در این سازمان همکاری داشت؛ علی‌رغم تمایل ظاهری که دولت تدبیر از خود نشان می داد؛ بستری برای دائمی شدن عضویت ایران به وجود نیامد و این موضوع با روی کار آمدن دولت مردمی آیت الله رئیسی و تغییر مواضع سیاست خارجی ایران  در ایفای نقش در منطقه و ارتباط با  کشورهای همسایه جامه عمل به خود پوشید.

وی با اشاره به استقبال بی سابقه کشورهای عضو و تاثیرگذاری مانند روسیه و چین از عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، تصریح کرد: اکنون دیگر همسایگان و بخصوص کشورهای استراتژیک منطقه از عزم جدی ایران در ایجاد تعامل و ارتباط موثر با کشورهای منطقه آگاه شده و همین مسئله دلیل تمایل آنان به برقراری روابط گسترده و پایدار با ایران است.

صدیقی در ادامه بیان کرد: تمام تلاش نظام سلطه و کشورهایی که در کنار آمریکا ایستاده اند این است که جمهوری اسلامی را تحت فشار تحریم قرار داده و از رهگذر عدم تاب آوری مردم، نظام را مجبور به پذیرش خواسته های آمریکا کنند اما با عضویت کشورمان در مجامع ای مانند سازمان همکاری شانگهای این فشارها تا حد بسیار زیادی بی‌اثر و اقتصاد ایران رشد قابل ملاحظه ای پیدا خواهد کرد.

این پژوهشگر مسائل سیاسی با اشاره به اهمیت منطقه خاورمیانه برای ابرقدرت های جهان، اظهار داشت: چین به عنوان ابرقدرت نوظهور دنیا در این منطقه به دنبال یک شریک استراتژیک مطمئن بوده و کشور ما به لحاظ ویژگی هایی که دارد بهترین گزینه برای چین محسوب می‌شود به همین جهت برقراری روابط سیاسی و اقتصادی پایدار با ایران برای چین ضروری به نظر می رسد.

وی در پایان افزود: آمریکا پس از استفاده از راهکارهای متعدد نظامی و فرهنگی، به عنوان آخرین راهکار از تحریم و جنگ اقتصادی برای شکست ایران استفاده می کند لذا هر چقدر که اقتصاد ایران از اقتصاد غرب جدا شده و به اقتصاد کشورهایی مانند چین، هند، روسیه، برزیل و… نزدیک تر شود فشار تحریم‌ها نیز کمرنگ تر خواهد شد.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: