[ad_1]

به گزارش مرآت؛ فرودگاه بین المللی شهدای شاهرود که پروازهایش برای مدت بیش از سه سال گذشته تعطیل شده بود، در آستانه اربعین حسینی امسال فعالیت خود را از سر گرفت. گرچه این فعالیت با ۲ پرواز رفت و برگشت به نجف اشرف آغاز شد، اما امید بسیاری را برای تداوم این روند در دل مردم شرق استان سمنان زنده کرد.

به گونه‌ای که در مدت چند ساعت پس از اعلام آغاز فروش بلیت‌های پرواز اربعین از شاهرود، ظرفیت به سرعت تکمیل شد.

همچنین مرور پیام‌های منتشر شده در فضای مجازی نشان دهنده وجود انبوهی از متقاضیانی بود که موفق به خرید بلیت نشدند. نکته قابل توجه نیز درخواست‌های مکرر شهروندانی از دیگر شهرستان‌های استان سمنان و حتی گلستانی‌ها و خراسانی‌ها بود. این ۲ پرواز که توسط شرکت هواپیمایی قشم‌ایر و با هواپیمای فوکر ۱۰۰ انجام شد، بیش از ۲۰۰ زائر اباعبدالله (ع) را به مقصد رساند و قرار است آن‌ها را ۲۸ و ۲۹ شهریور به شاهرود بازگرداند.

این اتفاق در حالی رخ داد که به گفته مسوولان از مجموع ۵۴ فرودگاه کشور فقط ۱۷ فرودگاه موفق به دریافت مجوز پرواز اربعین شدند و فرودگاه شاهرود یکی از آن‌ها بود. پس به روشنی می‌توان دریافت وقتی پایِ خواست مردم و همت مسوولان در میان باشد، تمام موانع از پیش رو برداشته می‌شود.

تجلی عزم جهادی مردم و مسوولان در ساخت فرودگاه شاهرود

فرودگاه شاهرود با عمر حدود ۳۰ ساله، به معنای واقعی تجلی عزم، اراده و همگرایی مردم و مسوولان است. ساخت این فرودگاه در زمینی به مساحت ۷۲۰ هکتار در ۱۵ کیلومتری شرق شاهرود و در نزدیکی جاده شاهرود به مشهد آغاز شد. توسعه آن نیز در سال ۶۷ با ساخت ساختمان‌های پایانه مسافری، تطویل و توسعه باند پرواز و اپرون ادامه یافت و در نهایت ابتدای دهه ۸۰ بود که نخستین هواپیمای مسافربری بر روی باند فرودگاه شاهرود بر زمین نشست.

از همان ابتدا تا به امروز، سرگذشت این مجموعه نیز همچون هواپیماهایش با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود. هربار برای مدتی پروازها از سر گرفته و دوباره تعطیل می‌شد. در این میان اما نه مردم و نه مسوولان محلی هیچ کدام از خواسته مشترک خود برای راه‌اندازی فرودگاه دست نکشیدند.

شروع به ساخت فرودگاه بین المللی شهدای شاهرود برخلاف دیگر فرودگاه‌های سطح کشور با کمک‌های مردمی بود. بعدها همچنان با کمک‌های مردمی در کنار اعتبارات دولتی توسعه یافت و تجهیز شد. پروازهایش هم که جای خود دارد. همه این تلاش‌ها برای آن بود که با تکمیل زیرساخت ارتباطی هوایی در کنار ریلی و جاده‌ای در موقعیت جغرافیایی ویژه شاهرود در شاهراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور، رونق اقتصادی میهمان سفره‌های مردم سختکوش این خطه باشد.

برخی از فرصت‌ها کوتاه، اما طلایی است

تجربه برقراری پروازهای اربعین نشان داد در زمان های خاص می‌توان بیشترین بهره را از فرودگاه شاهرود برد. بنابراین این امکان وجود دارد همچنان در مناسبت‌های مذهبی از جمله ایام شهادت پایان ماه صفر که چند روز بیشتر با آن فاصله نیست، برمبنای تقاضای مردمی پروازهای عتبات را تداوم بخشید.

مهمتر از پروازهای مسافری، اما بهره‌برداران از امکان صادرات محصولات کشاورزی از مسیر هوایی است. به گفته مدیر جهاد کشاورزی شاهرود پارسال ۲ هزار و ۸۲۵ تُن محصولات کشاورزی این شهرستان به ارزش یک میلیون و ۸۸۵ هزار دلار به کشورهای روسیه، ترکیه، پاکستان و افغانستان صادر شد. از این میزان ۸۷۵ تُن را انگور و ۸۰۰ تن دیگر را کنسانتره این میوه به خود اختصاص داد.

این در حالی است که برای هیچ محصول صادراتی اظهارنامه گمرکی از شاهرود صادر نشد و به دلیل برقرار نبودن پروازهای شاهرود این محصولات از فرودگاه‌های استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی صادر شدند.

این روزها اما نزدیک بودن فصل برداشت انگور به عنوان یکی از مهمترین محصولات باغی این منطقه می‌تواند زمینه را برای فرود هواپیماهای باری در فرودگاه بین المللی شهدای شاهرود فراهم کند.

اکنون بعد از طی یک مسیر طولانی و دشوار این فرودگاه به مرحله‌ای رسیده است که برای سرپاماندنش تنها به یک برنامه‌ریزی درست و نه اعتبارات کلان نیاز دارد.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: