[ad_1]

به گزارش مرآت؛ حسن اکبری معاون سازمان حفاظت محیط زیست، ابراز داشت:کلینیک صحرایی برای زایمان و انجام کارهای پزشکی یوزپلنگ ایران در پارک ملی توران پیگیری می‌شود و ساختمانی به این منظور در دست ساخت است.
وی افزود: تکثیر در اسارت  به حفظ ژنوم گونه کمک و حداقل جمعیت پایه ولو با تنوع ژنی کم را در اسارت ایجاد می‌کند. برنامه داریم تا تکثیر در اسارت را ادامه دهیم و طوری برنامه‌ریزی کنیم که نقایص سال گذشته را پوشش دهیم و دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش، مسئولیت پیگیری جدی این موضوع را عهده دار شده است.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با وجود بحرانی بودن وضعیت یوزپلنگ، حفاظت از زیستگاه آن همچنان اولویت اصلی است و تمام تلاش مجموعه معاونت محیط زیست طبیعی برای بهبود وضعیت زیستگاه است و برنامه‌ای برای دست زدن به طبیعت توران در شهرستان شاهرود استان سمنان برای تکثیر در اسارت وجود ندارد و از ظرفیت‌های موجود استفاده می شود.
اکبری، درباره تهیه شناسنامه ژنتیکی یوزها تصریح کرد: نمونه‌های ژنتیکی که قبلا گرفته شد و در دفتر موزه سازمان حفاظت محیط‌زیست نگهداری می‌شود، قرار است بر روی این نمونه‌ها کار ژنتیکی انجام شود.
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: براین اساس نسبت ژنتیکی یوزپلنگ ایران، فیروز و دیگر یوزها بررسی و در نهایت نسبت ژنتیکی یوزپلنگ‌ها شناسایی و شناسنامه دار می‌شود.

گفتنی است، پارک ملی توران مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، در شهرستان شاهرود استان سمنان یکی از مناسب‌ترین زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی روی کره خاکی به شمار می‌رود.
براساس گزارش‌ها ایران از دهه ۱۹۷۰ به عنوان تنها زیستگاه یوزپلنگ‌ آسیایی شناخته شده است، از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی نیز می گویند. در زمان حاضر یوزپلنگ آسیایی ایران و بخش‌هایی از استان سمنان را خانه امن خود یافته و  برای حفظ این امنیت و زیستگاه باید بیش از پیش تلاش کرد.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: