[ad_1]

به گزارش خبرنگار مرآت، پسته یک محصول باغی اقتصادی و سود آور است که کاشت آن با توجه به اقلیم گرم و خشک استان سمنان بسیار مناسب بوده و از این رو توجیه اقتصادی برای روی آوردن علاقه مندان به این محصول وجود دارد.

اما در استان سمنان تنها شهرستان دامغان به عنوان مهد پسته شناخته شده در حالیکه این قابلیت در شهرستان سمنان نیز وجود دارد  به شرط آنکه با رعایت اصول و شرایط مناسب و کاشت رقم متناسب با شرایط آب و هوایی سمنان انجام گیرد.

مهدی قرائیان، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت در رابطه با وضعیت کاشت پسته در شهرستان سمنان گفت: سهم شهرستان سمنان در مقابل پهنه باغی ۲۷ هزار هکتاری کل استان سمنان بسیار ناچیز و در حدود ۳۵۰ هکتار است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان سمنان در ادامه افزود: از این حدود تنها ۲۰۰ هکتار سطح زیر کشت بارور و مابقی به دلیل نهال های نوپا قابلیت بهره برداری نداشته و میزان تولید محصول آن ۲۱۰ تن است.

وی در ادامه افزود: در تمام نقاط شهرستان سمنان علی الخصوص روستاهای جنوب سمنان امکان کاشت این محصول وجود دارد.

قرائیان علت عدم موفقیت شهرستان سمنان را در کاشت پسته منوط به عوامل متعددی دانست و بیان کرد: یکی از علت ها عدم تناسب نوع رقم کشت شده با شرایط آب وهوایی سمنان است به این خاطر که گرمای سمنان بسیار بیشتر از دامغان و نیازمند کشت گونه متناسب با این شرایط آب وهوایی است و رقم های حساس نباید کشت شوند.

وی علت دیگر را نبود تجربه و تخصص کافی در این خصوص در سطح شهرستان سمنان دانست و بیان کرد: شرایط باغداری و کشت این محصول بسیار حساس و دقیق و نیازمند تجربه و تخصص است که باید رعایت شود.

قرائیان از پسته به عنوان یکی از محصولات موثر در توسعه استان نام برد و خاطرنشان کرد: باغات پسته در استان در چند سال اخیر افزایش قابل توجهی داشته تا آنجا که با بهره ‌برداری از این باغ‌های جدید و به بار نشستن نهال‌های کشت‌شده، میزان تولید پسته در استان در آینده به دو برابر خواهد رسید.

وی در نهایت با اشاره به نیاز آبی کم این محصول تصریح کرد: با وجود نیاز آبی کم، این محصول ارزش افزوده بالایی دارد و از همین رو کشت این محصول ظرفیت مناسبی برای توسعه بیشتر در استان را فراهم می آورد.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: