[ad_1]

به گزارش مرآت؛ امیر کرم‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان ابراز داشت: این جلسه ای به همین منظور صبح امروز، به ریاست معاون رئیس‌جمهور و با حضور سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان، مدیرعامل شرکت راه‌آهن، معاونان وزیر راه و جمعی از مسئولان برگزار شد.

تپه‌حصار دامغان یکی از مهم‎ترین محوطه‌های دوران پیش از تاریخ در فلات ایران است و قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و ۵۰۰ سال قبل بازمی‌گردد.

این تپه باستانی، سه دوره‌ اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ را در خود نهان دارد و قدمت و دیرینگی تمدن تپه‌حصار به هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد می‌رسد.

تپه‌حصار دامغان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: تپه‌حصار دامغان در استان سمنان در کنار تپه تاریخی سیلک کاشان و محوطه تاریخی شوش، جزو تپه‌های شاخص کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه تمام محوطه‌های تاریخی بعد از این سه تپه قرار می‌گیرند گفت: این تپه‌ها از نظر تمدنی، تولید فلز، سفال‌های دوره‌های مختلف و ابداع خط از اهمیت بالایی برخوردارند و به‌نوعی، تابلوی تاریخ و تمدن ایران هستند.

کرم‌زاده با بیان اینکه این سه تپه تاریخی با دو محوطه تاریخی دیگر در فهرست موقت پیشنهاد ثبت جهانی قرار دارند، اضافه کرد: عبور ریل قطار از مرکز تپه تاریخی حصار دامغان، باعث شده که ثبت جهانی تپه‌حصار با مشکل روبرو شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان خاطرنشان کرد: این تپه باستانی در محدوده شهر دامغان به‌عنوان مرجع علمی تپه‌های عصر آهن در دنیا شناخته شده است و با اصلاح مسیر ریل راه‌آهن در این تپه با همراهی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، امید به ثبت جهانی اثر زنده می‌شود.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: