[ad_1]

به گزارش مرآت، آن‌ها که خبرهای مربوط به آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی شهر سمنان را دنبال می‌کردند حتماً می‌دانند که ماجرای آزادسازی این بنای ارزشمند تاریخی چه فرازها و فرودها که نداشته است.

یک دستور تاریخی و آغاز جدی یک فرایند تاریخی

شاید اگر بخواهیم آنچه که برای آزادسازی این کاروانسرای “زندانی” رخ داد را شرح دهیم؛ حجم مطالب به‌اندازه “مثنوی ۷۰ من کاغذ” شده و از مجال خارج باشد؛ اما شاید بتوان نقطه عطف فرایند آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان را دستور “آیت‌الله رئیسی” در سفری که با کسوت ریاست قوه قضائیه به استان سمنان داشت؛ دانست. دستوری که سبب شد تا همه طرف‌ها موضوع آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی در قلب شهر سمنان را جدی گرفته و امیدهای مردمی برای یک اتفاق بسیار مهم دوباره زنده شود.

اما این پایان کار نبود و چالش‌های متعدد پیش روی تحقق این دستور، ازجمله عدم تفاهم و یکپارچگی در شورای شهر در هر دو دوره و البته برخی ملاحظات اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی شهر سمنان سبب شد تا اجرای این دستور مهم آیت‌الله رئیسی حتی در زمان ریاست وی بر مسند قوه مجریه نیز با کندی پیش برود.

هر بار که اخبار امیدوارکننده درباره آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان به گوش می‌رسید؛ مصاحبه‌ای از سوی طرفین همه این امیدها را به تَلّی از یأس و ناامیدی بدل می‌کرد.

البته بازهم این پایان کار نبود و با ورود سید محمدرضا هاشمی به استان سمنان در سمت استانداری این استان تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان شدت گرفت و بالاخره همین چند هفته پیش بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان با قدردانی از همراهی‌های همه طرف‌ها وعده داد که در شهریورماه امسال، دیوارها و حصار اطراف کاروانسرای تاریخی شاه‌عباسی مرکز استان سمنان برداشته شود.

در این میان نباید از ایده و ابتکار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نیز به‌سادگی گذشت؛ ایده‌ای که شاید سبب شد کلاف سردرگم این ماجرا در نهایت منجر به بهترین نتیجه شود.

واگذاری به بخش خصوصی بهترین تصمیم درباره کاروانسرای سمنان بود

آن‌گونه که امیر کرم زاده مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم گفته است؛ کاروانسرای تاریخی شاه‌عباسی شهر سمنان برای مرمت و بهره‌برداری به روش “B.O.T” به بخش خصوصی واگذارشده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این زمینه افزود: بر این اساس بخش خصوصی همه هزینه‌های مربوط به آزادسازی و مرمت این بنای با ارزش تاریخی را تقبل کرده و این بنای با ارزش پس از مرمت بر اساس استانداردهای مدنظر میراث فرهنگی برای مدتی از سوی سرمایه‌گذار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با بیان اینکه واگذاری به بخش خصوصی بهترین تصمیم درباره کاروانسرای سمنان بود تصریح کرد: کاربری این بنای ارزشمند پس از اتمام مرمت نیز در راستای برنامه‌های فرهنگی و گردشگری خواهد بود.

۱۹ شهریورماه؛ مراسم تحویل کلید کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان نیز از پایان انتظارها و برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم نمادین تحویل کلید کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان در روز نوزدهم شهریورماه خبر داد.

 علی همتی با بیان اینکه ۱۹ شهریورماه مراسم تحویل کلید کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان برگزار خواهد شد؛ به خبرنگار تسنیم گفت: روز شنبه ۱۹ شهریورماه از ساعت ۸ صبح با هماهنگی‌های صورت گرفته با حضور مدیرکل زندان‌ها اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار سمنان مراسم تحویل کلید کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان برگزار می‌شود.

وی ضمن قدردانی از همه طرف‌ها برای رقم خوردن این اتفاق مهم افزود: در حال پیگیری هستیم که این مراسم با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان در محل شورای اسلامی شهر سمنان به انجام برسد.

رئیس شورای اسلامی شهر سمنان همچنین از آیت‌الله رئیسی برای صدور دستورات و حمایت‌های لازم در زمان تصدی قوه قضاییه و نیز در جایگاه رئیس قوه مجریه کشور در راستای آزادسازی کاروانسرای تاریخی شهر سمنان قدردانی کرده و با اشاره به توجه و پیگیری‌های شخص سید محمدرضا هاشمی استاندار و حمیدی معاون عمرانی استانداری سمنان و همچنین همراهی مدیرکل زندان‌ها اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان سمنان و همچنین اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار سمنان، از نقش‌آفرینی آنان در این زمینه قدردانی کرد.

همتی به نقش پررنگ رسانه‌ها برای تحقق این آرزوی دیرینه مردم شهر سمنان و آزادسازی کاروانسرای شاه‌عباسی این شهر اشاره و ضمن قدردانی از نقش‌آفرینی فعالان رسانه‌ای استان سمنان در این زمینه، استمرار این فرایند مطالبه گری تا اتمام عملیات مرمت و بهره‌برداری رسمی از این بنای تاریخی را خواستار شد.

به‌هرروی امید می‌رود تا عملیات نجات کاروانسرای با ارزش تاریخی شهر سمنان همچنان تا آزادسازی کامل آن ادامه یافته و تحویل نمادین کلید آن آغازی باشد بر حبس یکی از زیباترین بناهای تاریخی در قلب ایران.

تسنیم

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: