[ad_1]

به گزارش خبرنگار مرآت؛ کویر سراسر ظرفیت است، از مستعد بودن برای گردشگری گرفته تا تولید انرژی‌ ها ی نو! به شرط آنکه نگاهمان به دامان کویر خشک و بی روح نباشد، اما در کنار همه  این ها شترداری و بهره گیری از پشم شتر ظرفیتی منحصر به فرد در پهنه کویر است.

دست ساخته های از پشم شتر مانند کلاه و شال و زانو بند و کمربند هنر دست مردمان دیارکویر است که می تواند به ظرفیتی برای ایجاد اشتغال و صادرات و معرفی این محصول حتی در عرصه جهانی تبدیل شود.

فریده سادات شاهچراغ یکی از تولید کنندگان پشم شتر که در روستای حسن آباد دامغان زندگی می کند در گفتگو با خبرنگار مرآت در رابطه با سختی های کار خود گفت: مراحل تبدیل پشم شتر به نخ سخت و هزینه آور است و مشقت زیادی برای جمع آوری این محصول، شستشو، ریسندگی و جداسازی آن از کرک و مو انجام می شود  و تمام این موارد موجب می شود هزینه بالایی در تولید محصولات از پشم شتر صرف شود که این خود سبب افزایش قیمت این محصولات و کمتر شدن مشتری ها می شود.

شاهچراغ که خود چند سالی است وارد این حرفه شده است، در رابطه با اشتغال آفرینی این هنر اصیل ایرانی بیان کرد: متاسفانه این هنر پردرآمد مهجور مانده است و بیشتر افراد قدیمی به ان مبادرت می ورزند اما بنده خود جوان هستم و سعی می کنم این هنر را تاجای ممکن به جوانان روستا آموزش دهم.

این تولید کننده دست ساخته های پشم شتر در ادامه ابراز کرد: هنوز به دلیل ناشناخته بودن این هنر و محدود بودن سفارشات کارگاهی ندارم و در منزل به همراه مادرم و بدون هیچ دستگاهی مشغول به کار هستم و البته امیدوار هستم با شناخت این محصول امکان رونق آن حاصل شود.

وی در رابطه با نحوه فروش و عرضه محصولات خود نیز اذعان کرد: به دلیل گرانی محصولات بازار یابی این محصول سخت است و فروش آن به صورت مجازی و یا ازطریق افرادی است که یا خود برای تهیه محصول مورد نظرشان به مجتمع من مراجعه می کنند و یا تلفن می زنند تا برایشان ببرم اما مرکز یا فروشگاه ثابتی برای فروش محصولاتم ندارم.

شاهچراغ ویژگی منحصر به فرد پشم شتر را رنگ طبیعی آن دانست که به رنگ امیزی خاصی احتیاج ندارد و این موضوع خود بر کیفیت محصول و ثبات رنگ ان تاثیر گذار است.

شاهچراغ که خود از پرروش دهندگان شتر است، با اشاره به خواص درمانی پشم شتر تصریح کرد:  پشم شتر نقش بسزایی در گرم کردن بدن و درمان دردهای مفصلی و استخوانی و سردی معده و حتی آلزایمر دارد و محصولات مختلف ان در فصل سرما طرفداران خاص خود را پیدا می کند.

براساس گفته های این تولید کننده، پشم شتر به دلیل ارزش بالای آن می تواند به صنعتی پر درآمد تبدیل شود که این خود لازمه معرفی محصول و خواص آن و بازاریابی مناسب آن توسط مسئولانی همچون مدیران میراث فرهنگی است.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: