[ad_1]

به گزارش مرآت؛  طبق آمار فرد ایرانی روزانه حدود ۳۰۰ گرم نان مصرف می‌کند که با توجه به جمعیت ایران، سالانه حدود ۹ و نیم میلیون تن گندم در کشور نیاز است اما تا چندی پیش بیش از ۱۱ و نیم میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌شد که این شکاف مصرفی، حکایت از قاچاق و ضایعات گسترده نان دارد و موجب هدر رفت بیش از ۲ میلیون تن گندم در کشور می‌شود.

بر این اساس طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها با هدف اصلاح اقتصادی و جلوگیری از فساد و رانت، کاهش تورم، کاهش فاصله اجتماعی همچنین اجرای عدالت اجتماعی از اردیبهشت امسال اجرایی شده است.

طرح فروش هوشمند نان به منظور ساماندهی آرد مورد نیاز خبازی‌ها صورت می‌گیرد تا یارانه پرداختی دولت به این حوزه هدفمند شود و بر این پایه در سامانه جدید فروش نان شهروندان مانند روال سابق و با همان قیمت‌های قبلی و بدون محدودیت، خرید خود را انجام می‌دهند، تنها تفاوتی که مردم با آن مواجه می‌شوند خرید نان از طریق دستگاه‌های کارتخوانی است که در نانوایی ها نصب شده است.

طبیعی است که اجرای هر طرح اصلاحی سبب اعتراض برخی‌ها باشد، افرادی که در گذشته خواسته یا ناخواسته به مصرف غیرهدفمند کالایی می پرداختند پس از اصلاح روش‌مند جریان توزیع تا مصرف تغییراتی را شاهد هستند که شاید مطلوب آنها نباشد ولی در واقع باید گفت اصل و اساس طرح همین بوده است.

ناکافی دانستن سهمیه آرد در مناطق فاقد نانوایی شاهرود

در این بین، برخی روستاییان و عشایر شهرستان شاهرود افزایش سهمیه آرد با توجه به گرانی آرد آزاد را خواستار هستند و می‌گویند مقدار سهمیه اختصاصی ماهانه کافی نیست؛ آنان که بدون نانوایی و مجبور به تهیه و پخت نان در خانه هستند، از مقدار کم سهمیه هفت کیلو و ۲۰۰ گرمی آرد ماهانه برای هر نفر گلایه‌مندند.

این افراد بر این باورند با توجه به گرانی‌ها، مردم بیشتر غذاهای همراه با نان را جایگزین برنج در وعده‌های غذایی خود کردند و این مقدار سهمیه آرد برای هر نفر در ماه جوابگوی نیاز خانوار عشایر و روستایی نیست.

یکی از روستاییان اظهار داشت: خرید نان آزاد برای ارتزاق خانوار پنج تا ۶ نفره، آن هم برای ۲ وعده غذایی بسیار گران تمام می‌شود.

حسن عباسیان افزود: این سهمیه ماهانه برای هر فرد تنها تا ۱۵ روز جوابگوست و بقیه روزها را باید از نانوایی‌های شهر یا روستاهای اطراف نان خریداری کرد.

وی تاکید کرد: پخت نان با تنور باید به گونه‌ای باشد که با یکبار پخت نیاز چند روز تأمین شود تا به فعالیت‌های دیگر کشاورزی و دامداری آسیبی وارد نشود.

به گفته وی، برخی نانوایی‌های شهر از خرید زیاد نان توسط یک نفر جلوگیری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در طرح جدید ساماندهی هوشمند نان، کد ملی و حساب یارانه افراد روستایی برای تحویل سهمیه آرد روستاییان بدون نانوایی در محل سکونت آنها ثبت می‌شود، تاکید کرد: چنانچه کد ملی و شماره حساب یارانه  فردی برای سهمیه آرد کنونی روستاییان و عشایر در دهیاری‌ها و بخشداری‌ها ثبت شود، آن فرد نمی‌تواند در مرحله بعدی طرح هدفمندی یارانه نان از نانوایی‌های شهری خرید کند.

وی ادامه داد: بیشتر روستاییان و عشایر حاضر به ثبت شماره ملی و حساب یارانه خود در دهیاری‌ها و بخشداری‌ها برای تخصیص آرد یارانه‌ای نیستند و خرید نان از شهر را ترجیح می‌دهند.

واقعی‌سازی سهم تخصیصی آرد ماهانه با به روزرسانی آمار جمعیتی

یکی از عشایر منطقه خارتوران بخش بیارجمند شاهرود گفت: برخی روزها برای همیاری بیشتر و تسریع امور چند خانواده عشایر در کنار هم کاری را پیش می‌برند و برای وعده غذایی صبحانه یا ناهار با این میزان سهمیه آرد برای پخت نان با مشکل مواجه شده و مجبور می‌شوند نان آزاد خریداری کنند.

حسن احمدی افزود: برخی نانوایی‌ها اجازه خرید نان یارانه‌ای بیش از پنج قرص را به یک نفر نمی‌دهند و این موضوع، نظارت بیشتر مسوولان مرتبط را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه سهمیه آرد ماهانه یارانه‌ای برای روستاها و عشایر بر پایه آمار جمعیتی سال ۱۳۹۵ تخصیص می‌یابد، ادامه داد: به روز رسانی این آمار باعث اختصاص سهمیه بیشتر و واقعی به روستاییان و عشایر خواهد شد.

قیمت بالای آرد آزاد و صرفه نداشتن پخت خانگی نان در روستاها

یکی از روستاییان که خواست نامش بیان نشود، گفت: تهیه آرد آزاد دشوار است و برای هر کیسه ۴۰ کیلویی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

وی افزود: با این قیمت‌ها، پخت نان در روستاها و مناطق عشایری صرفه اقتصادی ندارد.

به گفته وی، برخی زنان سرپرست خانوار پیش از اجرای طرح ساماندهی هوشمند نان با تهیه و خرید آرد آزاد و پخت نان تنوری و فروش آن در شهر برای تأمین اقتصاد خانوار اقدام می‌کردند.

عادلانه‌سازی یارانه نان و سهمیه مناطق بدون نانوایی

معاون استاندار سمنان و فرماندار ویژه شاهرود در این خصوص گفت: طرح ساماندهی آرد و نان در دولت سیزدهم و همچنین عادلانه‌سازی یارانه‌ها که به حساب مردم واریز می شود، بسیار ارزشمند است.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه تا پیش از اجرای این طرح، دامداران با خرید نان یارانه‌ای خوراک دام خود را تهیه  و تکمیل می‌کردند، افزود: در تأمین نان با میانگین هر نفر ۷.۵ کیلوگرم در کشور برای ۸۰ میلیون نفر جمعیت مشکلی وجود ندارد.

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه آرد روستایی و عشایری بر پایه مطالعه‌های کارشناسان در سراسر کشور تعیین و توزیع می‌شود.

به گفته وی، با اجرای طرح ساماندهی نان و نصب دستگاه‌های جدید کارتخوان فروش، نان برابر با نیاز واقعی مردم پخت و فروخته می‌شود.

فرماندار ویژه شاهرود با اشاره به اینکه در این راستا برای روستاییان و عشایر که در محل زندگی خود نانوایی ندارند آرد خام توزیع می‌شود، ابراز داشت: سهمیه این قشر از جامعه نیز بدون کم و کاست ماهانه تحویل می‌شود.

جلالی اظهار داشت: در برخی روستاهای شاهرود متناسب با نیاز و شرایط زمانی و مکانی، برخی وقت‌ها بیشتر از سهمیه ماهانه آرد تحویل می‌شود تا در تهیه و پخت نان مشکلی پیش نیاید.

فرماندار شاهرود با بیان اینکه با اجرای طرح ساماندهی آرد و نان اصلاحاتی در آن به سرانجام خواهد رسید، تاکید کرد: تخصیص آرد یارانه‌ای به روستاییان و عشایری که آرد خام به جای نان دریافت می‌کنند با کد ملی و حساب یارانه افراد ثبت خواهد شد.

جلالی ابراز داشت: اینگونه افراد هرگز نگران واریز یارانه نقدی خود نباشند، چرا که ثبت کدملی و شماره حساب یارانه آنان تنها برای شفاف‌سازی مقدار آرد مورد نیاز این قشر جامعه است.

افزایش تقاضای سهم آرد یارانه‌ای روستاییان قابل بررسی است

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان هم با بیان اینکه قیمت خرید گندم و فروش آرد امسال افزایش یافته است، گفت: عشایر، روستاییان و ساکنان شهرها در سراسر کشور افزایش سهمیه آرد یارانه‌ای را خواستار هستند.

محمدباقر منوچهری با بیان اینکه از ابتدای اردیبهشت امسال قیمت آرد یارانه‌ای برای پخت نان در نانوایی‌ها هر کیلو ۸۵۰ تومان و آرد ویژه صنوف و صنعت در پخت نان فانتزی، انواع شیرینی و کیک و کلوچه از ۱۵ هزار تا ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شد، افزود: این تفاوت قیمت باعث افزایش درخواست سهمیه آرد یارانه‌ای شده است.

وی تاکید کرد: افزایش و یا اصلاح سهمیه آرد بر پایه تقاضا قابل بررسی است.

منوچهری با بیان اینکه در طرح هوشمندسازی فروش نان در کشور برای هر فرد در دستگاه‌های کارتخوان نانوایی‌ها سه نوبت خرید در هر روز تعریف شده است، ابراز داشت: با این روش هیچ مشکلی برای تأمین و تهیه نان خانوار در هر روز به وجود نخواهد آمد.

گفتنی است، نانوایی‌های سنگک، بربری، تافتون و لواش، مشمول طرح فروش هوشمند نان هستند. این طرح  با نصب کارت خوان در همه ۷۵۲ واحد نانوایی استان سمنان به طور کامل اجرا می‌شود.

شاهرود با ۱۶۰ هزار تن جمعیت در شرق استان سمنان ۱۴۰ نانوایی دارد که از این تعداد ۸۰ نانوایی دولتی و بقیه آزادپز هستند.

ایرنا

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: