[ad_1]

به گزارش مرآت؛ مسعود گنجی رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور با تشریح عملکرد این صندوق گفت: یکی از معضلات بزرگ وام های دانشجویی کم بودن آن است که  دانشجویان خیلی مواقع پیگیر این وام ها نمی شوند.

وی از اعطای وام به همه دانشجویان واجد شرایط خبر داد و گفت: هر کسی درخواست وام کرده بود سعی کردیم جواب دهیم و امروز به هیچ دانشگاهی ریالی بابت شهریه دانشجویان بدهی نداریم و همه را پرداخت کرده ایم.

گنجی در ادامه درباره نوع و مبلغ وام‌های دانشجویی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ گفت: مبلغ وام تحصیلی دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به ۲ میلیون و نیم، وام تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای از دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون تومان و وام تحصیلی دکترای تخصصی پیوسته و ناپیوسته از ۶ میلیون تومان به ۶ میلیون و نیم افزایش یافته است.

وی افزود: وام‌های تحصیلی با توجه به وام حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای دانشجویان متأهل دو برابر می شود. یک دانشجوی دکتری پیوسته و ناپیوسته که سال گذشته ۶ میلیون تومان وام تحصیلی دریافت می‌کرد، اگر امسال متأهل باشد ۱۳ میلیون تومان وام تحصیلی دریافت خواهد کرد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درباره پرداخت این وام به زوج های دانشجو گفت: این وام تحصیلی فقط به یک نفر تعلق خواهد گرفت. البته اگر زوجین هر دو دانشجو باشند هر دو می‌توانند از وام شهریه ۶ میلیون و نیمی استفاده کنند.

 

وام ودیعه مسکن دانشجویان متاهل و مجرد 

وی در ادامه درباره وادیعه وام مسکن گفت: وام ودیعه مسکن متاهلی در شهر تهران از ۳۲ میلیون و نیم به ۳۵ میلیون تومان، در کلان شهرها از ۲۶ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها از ۱۹ و نیم میلیون تومان به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت که کلان شهرها مشهد، تبریز، کرج، اصفهان، کرمانشاه، شیراز، قم و اهواز هستند.

گنجی گفت: مبلغ وام تحصیلی دانشجویان متاهل دوبرابر وام دانشجویان مجرد خواهد بود و وام ودیعه مسکن مجردی ۳، ۴ و ۵ میلیون است و آن را ۲۰ درصد وام متاهلی قرار دادیم. در واقع یک میلیون به وام مسکن مجردی اضافه می شود، یعنی برای شهرهای کوچک سه میلیون تومان، برای هشت کلانشهر پنج میلیون تومان و برای تهران ۶ میلیون تومان می شود.

 

افزایش مبلغ وام شهریه 

رییس صندوق رفاه دانشجویان درباره وام شهریه برای دانشجویان شهریه پرداز افزود: وام شهریه برای دانشجویان مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به یک میلیون و نیم، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته، دکترای حرفه‌ای از دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به سه میلیون تومان و برای دانشجویان دکترای تخصصی پیوسته و ناپیوسته از ۶ میلیون و نیم به همان ۶ میلیون و نیم افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد درخواست کرده ایم که اگر آن را در اختیار صندوق قرار دهند، ودیعه مسکن را براساس ماده ۸ در اختیار دانشجویان قرار خواهیم داد.

گنجی در باره وام بند ج تبصره ۹ قانون بودجه‌ای کشور ویژه دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام (ره) و سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: امسال مجلس با صندوق بسیار همراه بود و ۲۰۰ میلیارد تومان برای بند مذکور پیش بینی کردند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان درباره وام تغذیه گفت: بند ت ماده ۶۵ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، ۶ سال است اجرا نشده است که اگر اجرایی می‌شد، خیلی از دغدغه‌های دانشگاه‌ها درباره تغذیه رفع شده بود. امید است این بند از امسال اجرا شود. می‌توانیم مبلغی از این هزینه تغذیه را به عنوان وام در اختیار دانشجویان قرار دهیم که هیچ مشکلی برای اجرای آن نداریم که به محض توافق با سازمان برنامه بودجه اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از وام‌ها، وام ضروری بود که مقادیر متفاوتی داشت و مبلغ آن به  ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار افزایش یافت. وام زیارت عتبات عالیات فعلا تصویب نشده است.

 

نرخ جدید تغذیه دانشجو و اجاره بهای خوابگاه ها

گنجی درباره نرخ جدید تغذیه دانشجویی در سال تحصیلی جدید گفت: نرخ صبحانه ۳ هزار تومان، نرخ شام ۴ هزار تومان و نرخ ناهار ۶ هزار تومان تعیین شد.

رییس صندوق رفاه دانشجویان درباره نرخ اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی در سال تحصیلی جدید گفت: بیشترین نرخ اجاره بها ۱۳۰ هزار تومان بود که در سال تحصیلی جدید به ۱۶۳ هزار تومان افزایش یافت و کمترین آن نیز ۶۷ هزار تومان است که نسبت به سال تحصیلی قبل ۲۵ درصد افزایش یافته که مبالغ اعلام شده ماهانه است.

وی در ادامه در مورد تامین و تجهیز دانشگاه ها گفت: این موارد از محل اجاره بهای خوابگاه هایی است که از دانشجویان گرفته می شود و به حساب صندوق واریز می شود و دولت بودجه ای را از این بابت به صندوق پرداخت نمی کند. صندوق به هیچ وجه برای خرید یا ساخت ساختمان از نظر قانونی نمی تواند کمکی کند.

گنجی افزود: جزء بند ت تبصره ۵، دو هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای خرید، تکمیل و احداث خوابگاههای متاهلی در نظر گرفته شده است که سازمان برنامه و بودجه باید در این زمینه پیگیر شود.

رییس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه از استقرار و سامانه یکپارچه برای رفاهیات دانشجویان از مهر ماه خبر داد و افزود: یکی از معضلات ما تعداد سامانه های گوناگون رفاهی دانشجویان بود که تا الان حدود ۳۰ سامانه گوناگون برای رفاهی دانشجویان داشتیم که همه آنها را به یک سامانه تبدیل کردیم.

به گزارش ایرنا، اجلاس رؤسای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری سراسر کشور با موضوع بازگشایی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی؛ لوازم، راهکارها، پیامدها از روز پنجشنبه (۱۰ شهریور) با حضور وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران آغاز شد.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: