[ad_1]

گفت‌وگو با رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور درباره یک رویداد تاریخی و آغاز حرکت جهادی:

به گزارش مرآت؛ سال‌هاست جهادگران با حضور در مناطق محروم و کم‌برخوردار به یاری هموطنان نیازمند خود می‌شتابند. حرکتی که از سال ۱۳۷۹ و با تشکیل بسیج سازندگی شکل و شمایل ویژه‌ای به خود گرفت و بر اساس آمار‌ها هم اکنون بیش از ۴۰ هزار گروه جهادی ثبت شده خدمت‌رسان و متخصص در حوزه‌های مختلف در استان‌های ایران مشغول فعالیت هستند. اما در این میان شنیدن داستان یافتن اولین گروه جهادی و تاریخ و منطقه خدمت آن‌ها بسیار جذاب است. موضوعی که به گفته رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور بر اثر یک اتفاق متوجه آن شده‌اند و حالا سردار محمد زهرایی و مجموعه بسیج قصد دارند به صورت رسمی این روز را به عنوان مبدأ حرکت‌های جهادی در تاریخ ثبت کنند. به همین بهانه در گفت‌وگویی با ایشان از برنامه و نحوه انجام مراسم آگاه می‌شویم.

فلسفه تشکیل گروه‌های جهادی و علت یافتن تاریخی برای آغاز این حرکت‌ها چه بود؟
سال ۱۳۷۹ که بسیج سازندگی به دستور مقام معظم رهبری تشکیل و راه‌اندازی شد، فلسفه آن به‌کارگیری و سازماندهی حرکت‌های خودجوش گروه‌های جهادی بود که در آن زمان به روایتی ۴۹ گروه فعال در مناطق محروم و کم برخوردار مشغول خدمت بودند و قرار شد همین تعداد گروه جهادی تبدیل به جریانی برای انقلاب شود و استمرار داشته باشد. ضمن اینکه عقبه آن هم در بسیج قرار بگیرد که شجره طیبه انقلاب است. از آن زمان تاکنون این جریان گسترش کمی و کیفی پیدا کرد و هم اکنون به صورت تخصصی و قرارگاهی و شورایی به راه خود ادامه می‌دهد.
نکته حائز اهمیت در بحث گروه‌های جهادی این است که تا همین اواخر ما فکر می‌کردیم مبدأ این حرکت‌های یاری رسان همان سال ۷۹ و زمان نامگذاری بسیج سازندگی از طرف مقام معظم رهبری است. از طرف دیگر عزیزانمان در جهادسازندگی و قدیمی‌تر‌های آن نهاد که بزرگواران و اساتید ما هستند و به سنگرسازان بی‌سنگر شهرت دارند، می‌گفتند این طور نیست و مبدأ حرکت‌های جهادی، زمان تشکیل جهادسازندگی و خود ما هستیم. تا اینکه حدود دو سال قبل بنده برای یک برنامه به شهرستان فردوس در خراسان جنوبی دعوت شدم. وقتی رسیدم گفتند امروز ۱۳ شهریور و روز فردوس است. پرسیدم این چه مناسبتی است که به روز فردوس تبدیل شده؟ و پاسخ بسیار شنیدنی بود. گفتند، در سیزدهم شهریور سال ۱۳۴۷ زلزله‌ای در فردوس به وقوع می‌پیوندد که ۵ هزار نفر از ساکنان این شهرستان جان خود را از دست می‌دهند. با جمعیت آن زمان، رقم بالایی از ساکنان کشته شده بودند و این منطقه وضعیت بسیار بدی داشت. حضرت آقا در آن سال در شهر مقدس مشهد تشریف داشتند و تصمیم گرفتند با کمک طلاب، خیران و مردم، به یاری زلزله زدگان بروند.
بر اساس گزارش‌های موجود، حدود ۱۲ اتوبوس از اقشار مختلف با ایشان همراه می‌شوند و همچنین چندین کامیون از کمک‌های مردمی شامل لوازم گرمایشی و مایحتاج زندگی و پتو و مواد غذایی را با خود می‌برند فردوس و نزدیک به دو ماه هم در منطقه می‌مانند. جالب اینکه آن‌ها تحت عنوان گروه جهادی خدمت‌رسان نبوده‌اند ولی عنوانی که آن گروه در آن زمان به خود گرفت «گروه خدمت‌رسان» بود.

بدین ترتیب مبدأ حرکت‌های جهادی، تشکیل اولین گروه برای اقدامات همنوع دوستانه از طرف مقام معظم رهبری بوده است؟
بله. اگر امروز ایشان درباره گروه‌های جهادی صحبت و خواسته‌هایشان را مطرح می‌کنند، حدود نیم قرن پیش به آن عمل کرده و بنیانگذار این حرکت‌ها بوده‌اند. مطالبی که امروز برای جهادگران به عنوان رویکرد مطرح و هدف اعلام می‌شود و باید اصل کار جهادی در نظر گرفته شوند نیز در فرمایشات حضرت آقا در دو ماهی که در فردوس بوده‌اند مشهود است.

چه مطالبی؟
به عنوان مثال امروز به بچه‌ها می‌گوییم در فرمان ۹ بندی مقام معظم رهبری که در سال ۹۸ اعلام شد، استمرار و ثبات قدم یک شخص انقلابی این است که اگر کار‌های بزرگ می‌کنید بسیار ارزشمند است ولی هرگز از ساختن دیوار و بام خانه آن پیرزن روستایی هم غافل نشوید که به کارهایتان برکت می‌دهد.
بند دیگری وجود دارد که می‌فرمایند به کار‌گیری مردمی که در جغرافیای هدف شما هستند، به ویژه جوانان، یک اصل است.
یعنی اول مشارکت کنید و سپس مابه‌ازا سازی کنید.
به این معنا که وقتی در یک گروه جهادی هستید شاید یک روز از آن خارج شوید، ولی باید مثل خودتان در آنجا ایجاد شود. باید نیرو‌ها و جوانان بومی را تربیت کنید تا توانمند شوند و راه جهادی‌ها را ادامه دهند.
سال ۴۷ هم در ادبیات حضرت آقا این‌ها دیده می‌شود. وقتی مردم را فرا می‌خوانند و می‌گویند خودتان دست روی زانوهایتان بگذارید و وارد میدان شوید.

با این حساب باید گفت ایشان ۵۰ سال پیشقدمی را برداشتند که امروز هزاران نفر همان راه را در پیش گرفته و پیش روند.
فکر نمی‌کنم اینطور باشد، چون هنوز تا رسیدن به اقدامات رهبری خیلی راه داریم. اگر امروز ما ادعا می‌کنیم جهادی پیش می‌رویم، ایشان ۵۰ سال قبل جهادگر بوده‌اند. اگر امروز گروه‌های جهادی حداکثر ۱۰ روز در یک منطقه حضور دارند، ایشان دو ماه در بدترین شرایط که زلزله آمده و همه چیز را تخریب کرده بود با کمترین امکانات در فردوس ماندند.

اگر ما ۲۰ یا ۳۰ نفر هستیم ایشان ۱۲ اتوبوس جهادگر با خودشان همراه کرده بودند.
اگر یک کامیون امکانات با خودمان می‌بریم، ایشان ۱۰ کامیون اقلام و کالا‌های ضروری و مواد غذایی برای هموطنان آسیب دیده بردند.
در آن زمان معظم له فرمایشی دارند که می‌فرمایند شیر خورشید چه چیزی به شما می‌دهد و چرا خودتان را معطل این کرده‌اید؟ برخیزید و از ظرفیت‌های خودتان استفاده کنید. تمام این حرکت همان مشارکت و خدمت‌رسانی است.

آیا در آن زمان اتفاق دیگری هم رخ داده که امروز بتوانیم در سطح کلان‌تر شاهد نتایج آن باشیم؟
بله. نظریه و واژه اقتصاد مقاومتی که بعد از انقلاب و از حدود دهه ۹۰ در سخنان رهبری مطرح شده است، عمل به آن را هم در کردار معظم له و در همان سال ۴۷ می‌بینیم. جایی که حضرت آقا در یکی از سخنرانی‌هایشان به مردم فردوس می‌گویند: «شما فقط مصرف‌کننده نباشید. وقتی مهارت قالیبافی دارید و نخ و رنگ از خودتان است و دار قالی و افراد ماهر و متخصص هم دارید فقط می‌ماند بازار که آن را هم پیدا کنید و کار را به نتیجه برسانید.»
این فرمایشات یعنی تکمیل زنجیره ارزش که امروزه با واژگانی مثل تأمین و تولید و صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و بازار آن را شلوغ و مطرح می‌کنیم.
مطلب بعدی که بسیار جالب است اینکه حضور ایشان در فردوس، حضور شیعه اجتماعی است، یعنی مدل خدمت رسانی و پیوند اجتماعی که بعد از آن علیه حضرت آقا مکاتباتی در ساواک به واسطه حضورشان در فردوس نوشته می‌شود و به خاطر این سخنرانی‌ها ایشان را تحت فشار قرار می‌دهند.
آنالیز صحبت‌های رهبری در فردوس نشان می‌دهد فقط گفتمان درمانی یا سخنرانی نبوده، بلکه یک ترغیب و تشویق برای حضور در میدان بوده است.
با اینکه ایشان برای زلزله رفته‌اند، اما مردم را برای یک کار اجتماعی و مشارکت بزرگ دعوت می‌کنند.

این همه اطلاعات باعث شد شما هم به فکر ثبت روزی به عنوان مبدأ حرکت‌های جهادی بیفتید؟
دقیقاً همین طور است. بعد از این اتفاق و حضور بنده در فردوس بود که تصمیم گرفتیم بیاییم مبدأ حرکت‌های جهادی را روی ۱۳ شهریور سال ۱۳۴۷ قرار بدهیم.
همه کار‌ها پشت سرهم و به برکت حضور آقا هماهنگ می‌شد و وقتی در این شهرستان بودم، بزرگواری آمد و گفت کتاب خاطراتی از حضرت آقا می‌نویسم که مربوط به حضورشان در فردوس است. از این کار هم استقبال کردیم و با آماده شدن آن قرار است کتاب خاطرات رهبر معظم انقلاب در سال ۴۷ با حضور نمایندگان ایشان در شهرستان فردوس در ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ رونمایی شود.

آیا شگفتانه‌ای برای این روز دارید؟
ان‌شاءالله تبرکی از حضرت آقا خواهیم داشت و بزرگواران دفتر ایشان به دنبال پیامی هستند تا از طرف معظم له در مراسم قرائت شود.
بُعد معنوی این مراسم، کتاب خاطرات و هدیه و پیام حضرت آقاست. چون این مراسم نزدیک اربعین برگزار می‌شود، قرار شده است هیئت عزاداری جهادگران هم به اجرای برنامه بپردازند.

میهمانان و حاضران چه کسانی و چند نفر خواهند بود؟
۶۰۰ نفر از نخبگان جهادی را دعوت کرده‌ایم. چون اینجا جهاد تبیین است و نمی‌خواهیم کار عملی یا عمرانی کنیم. به همین دلیل مجامع جهادی استان‌ها که با رأی‌گیری جهادگران، گل سرسبدشان را انتخاب کرده‌اند مجموعاً حدود ۶۰۰ نفر را به این شهرستان اعزام می‌کنند.
هفت نفر هیئت رئیسه، ۱۲ نفر کارگروه‌های تخصصی عمران و اقتصاد مقاومتی و بهداشت و…، یک نفر نماینده ادوار و نهایتاً نماینده قرارگاه جهادی که مجموعاً حدود ۲۰ نفر از هر استان می‌آیند. این‌ها همه انتخاب شده بچه‌های جهادی هستند. در مجموع تعداد استان‌ها ضربدر این تعداد که با ریزش‌ها حدود ۶۰۰ نفر در مراسم حضور خواهند داشت. این افراد می‌آیند تا هم داستان جهاد، تبیین شود و هم از مسجد و نقاطی که حضرت آقا آنجا سخنرانی داشته‌اند، بازدید کنند.
ضمن اینکه چندین گروه جهادی به یاد آن طعم شیرین و حرکت بزرگی که اتفاق افتاده از چند روز پیش در منطقه مستقر شده‌اند و خدماتی در حوزه‌های مختلف از دامپزشکی، پزشکی و دندانپزشکی گرفته تا اصناف و تعمیرات لوازم خانگی، بحث کشاورزی و… را به ساکنان ارائه می‌کنند.
در روز سیزدهم شهریور با حضور سرلشکر سلامی که سخنران مراسم هستند، همه گرد هم می‌آیند تا تاریخ مبدأ و شروع حرکت‌های جهادی به ثبت برسد. ضمن اینکه در آن روز احکام مجمع ملی مرکزی که هیئت رئیسه آن سوم خرداد در شهر خرمشهر با حضور ۱۲۰۰ نفر انتخاب شدند، قرائت و به دستشان داده می‌شود.

 

منبع: روزنامه جوان

[ad_2]

منبع

Shares: