[ad_1]

به گزارش مرآت؛ حمیدرضا حسینی مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ابراز داشت: پنج کانون بیماری دام بهار امسال در استان شناسایی و با اقدامات بهداشتی به موقع کارشناسان این اداره‌کل به سرعت کنترل و مهار شد.

پوی اضافه کرد: پنج کانون بیماری ویروسی دام مانند تب برفکی گاوی و گوسفندی، آبله و هاری بهار امسال در استان سمنان شناسایی و مهار شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بیان کرد: بهار سال گذشته ۲۰ کانون بیماری دام در استان سمنان شناسایی و مهار شد و طاعون نشخوارکنندگان کوچک،آبله،لمپی اسکین، تب برفکی گاوی و هاری جزو کانون‌های بیماری شناسایی شده در استان سمنان بهارسال ١۴٠٠ بود.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی است و ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس است و در واقع انتقال ویروس به شکل ریزقطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و تنفس هوای آلوده توسط دام های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم است.
مدیرکل دامپزشکی استان سمنان تصریح کرد:  کانون بیماری تب سه روزه و تب کریمه کنگو دام در استان سمنان با همراهی بهره‌برداران و کارشناسان دامپزشکی طی بهار سال گذشته و امسال گزارش نشد.

وی بیان کرد: کنه عامل بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرم سال فعال می‌شود و از این رو اداره کل دامپزشکی استان سمنان از اسفند تا شهریور برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو اقدام های پیشگیرانه انجام می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی است که از طریق گزش دام توسط نوعی کنه بروز می‌کند، ادامه داد: سمنان از استان‌های پاک کشور از لحاظ آلودگی دام به بیماری تب کریمه کنگو در بهار امسال و سال گذشته بود.

حسینی بیان کرد: بهار سال گذشته نیز بیشترین کانون بیماری دامی مربوط به آبله با شناسایی ۱۴ کانون آلودگی بود که از طریق اجرای طرح ضربتی واکسیناسیون دام‌های در معرض خطر، از انتشار این بیماری مُسری جلوگیری شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان یادآور شد: ۳۹۸ هزار و ۵۲۲ راس گوسفند علیه بیماری آبله گوسفندی  و ۷۶ هزار و ۷۹۰ راس بز علیه آبله بز بهار امسال واکسینه شدند.
به گزارش ایرنا، آبله از جمله بیماری های ویروسی است که با انتشار سریع، جمعیت دامی را در معرض خطر قرار داده و مخاطرات بهداشتی و زیان های اقتصادی فراوانی را برای صنعت دامپروری به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و حدود ۱۰۰ هزار راس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد.

ایرنا

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: