[ad_1]

به گزارش مرآت؛ نام‌نویسی متقاضیان زیارت اربعین در سامانه سماح تا ۲۴ شهریورماه ادامه دارد و بر اساس تصمیم ستاد مرکزی اربعین شرط تشرف به زیارت اربعین نام‌نویسی در این سامانه و پرداخت حق بیمه است.

یکی دیگر از موضوعاتی که زائران اربعین را دچار سردرگمی کرده، موضوع اعتبار گذرنامه زائران در ایام اربعین است؛ به طوری که سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین عنوان کرده بود که در اربعین امسال افرادی که اعتبار گذرنامه آنها کم‌تر از ۶ ماه است یا حتی اعتبار گذرنامه آنها منقضی شده، امکان عبور از مرزها را دارند و مشکلی در روند اعزام زائران با گذرنامه منقضی هم در اربعین امسال وجود ندارد.

البته پیش از این مسؤولان کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرده بودند که اعتبار گذرنامه زائران اربعین باید حداقل تا ۲۵ مهرماه باشد. به این ترتیب به نظر می‌رسید که حداقل اعتبار گذرنامه زائران باید یک ماه باشد. اما در نهایت با توجه به اینکه تصمیم نهایی از سوی ستاد اربعین اتخاذ و اعلام می‌شود، مقرر شد تا زائرانی که گذرنامه‌ آنها هم منقضی شده است، بتوانند در ایام اربعین عازم عراق شوند.

امکانم تردد زائران اربعین امسال بدون گذرنامه معتبر/ زمان اجرا هنوز مشخص نیست

بر همین اساس، سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با بیان اینکه بر اساس آخرین تصمیم و مذاکراتی که با طرف عراقی داشتیم، قرار است که گذرنامه زائرانی که منقضی هم شده، در ایام اربعین معتبر باشد، گفت: با مذاکرات انجام شده در نظر داریم تا زائران بتوانند با گذرنامه‌های منقضی و مُهر اداره گذرنامه از کشور خارج شوند و به جمع زائران پیاده‌روی اربعین حسینی بپیوندند.

وی همچنین از زائران خواست که تا زمانی ستاد اربعین اعلام نکرده است، بدون گذرنامه معتبر به مرزها مراجعه نکنند و افزود: باید سازوکار تردد زائران بدون گذرنامه معتبر در مرزها اجرایی شود و طرف عراقی هم گیت‌هایی به این منظور مستقر سازد. اما برخی از زائران بدون در نظر گرفتن زمان اجرای این توافق، به مرزها مراجعه کرده و قصد تشرف به عراق را داشتند که به دلیل مشکل در اعتبار گذرنامه و همچنین نبود تیم گذرنامه در مرزها نتوانستند به عراق سفر کنند.

گذرنامه‌های منقضی فقط در ایام اربعین معتبر است

معاون وزیر کشور با بیان اینکه گذرنامه‌های منقضی فقط در ایام اربعین معتبر است، تصریح کرد: زمان قطعی برای تردد با گذرنامه‌ای فاقد اعتبار پس از استقرار تیم اداره گذرنامه و مسؤولان طرف عراقی در مرزهای زمینی و هوایی اعلام خواهد شد و هنوز امکان عبور از مرزها بدون گذرنامه با حداقل ۶ ماه اعتبار وجود ندارد.

میراحمدی با اشاره به اینکه منتظر سازوکار تردد زائران بدون گذرنامه معتبر از مرزها از سوی عراق هستیم، گفت: پس از آماده‌سازی گیت‌ها و نیروها، زائران می‌توانند بدون گذرنامه معتبر هم به عراق سفر کنند. البته از زائران می‌خواهیم تا حد امکان به تمدید یا تعویض گذرنامه خود اهتمام داشته باشند. با این وجود، بر اساس تصمیم ستاد اربعین قرار است در صورت نیاز برگه گذر موقت برای زائران صادر شود.

به گزارش فارس، هر ساله برای سفر اربعین و حتی عتبات گذرنامه زائران باید حداقل ۶ ماه از زمان اعزام اعتبار داشته باشد. اما امسال با توافق صورت گرفته با طرف عراقی قرار است گذرنامه‌های بدون اعتبار نیز پذیرفته شود و زائران با گذرنامه منقضی هم بتوانند عازم راهپیمایی اربعین شوند. همچنین با برنامه‌ریزی ستاد اربعین، سفرهای اربعین از هفتم شهریورماه آغاز می‌شود که البته زائرانی که گذرنامه آنها اعتبار ندارد، تا زمان اجرایی نشدن توافق بین ایران و عراق مبنی بر معتبر بودن گذرنامه‌های منقضی، امکان عبور از مرزها را ندارند.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: