[ad_1]

به گزارش مرآت؛ چاپ یکصد و دوازدهم کتاب تحسین‌شده و پرفروش «دختر شینا» که روایتی داستانی از سرگذشت مرحوم قدم‌خیر محمدی همسر سردار شهید حاج ستار ابراهیمی است، در روزهای آتی به بازار نشر می‌رسد.

این کتاب که اولین بار در سال ۱۳۹۰ توسط انتشارات سوره مهر به بازار کتاب آمد، به دلیل نثر روان، لحن شیوا و صداقت راوی در بیان بی‌اغراق اتفاقات آن به یکی از آثار پرفروش دهه ۹۰ تبدیل شد و خیلی زود به چاپ‌های مکرر رسید.

«دختر شینا» از همان اولین روزهایی که از چاپخانه بیرون آمد، دیده و خوانده شد؛ چه در همدان و چه در زادگاهِ راوی و شهید ابراهیمی و چه در تهران و دیگر شهرها. جلسات رونمایی در دانشگاه‌ها و فرهنگسراها، مسابقات بزرگ کتابخوانی، نقد و بررسی اثر در دبیرستان‌ها و کتابخانه‌های عمومی و معرفی کتاب در رسانه‌های گوناگون از جمله تلویزیون، موجب اقبال این کتاب بین جوانان و مخصوصاً قشر جوان و تحصیلکرده کشور شد. علاوه بر این‌ها آوازه «دختر شینا» به خارج از مرزهای کشور هم رفت؛ چون به زبان‌های گوناگون از جمله انگلیسی، ترکی استانبولی و عربی ترجمه شده است.

قدم‌خیر محمدی، راوی «دختر شینا» پیش از آن‌که خاطراتش را روی اوراق کاغذ ببیند، دار فانی را وداع گفت و کتاب، در حالی منتشر شد که او دیگر در جمع خانواده‌اش نبود. این در حالی است که راوی کتاب در ۱۷ اردیبهشت سال ۱۳۴۱ در روستای قایش رزن همدان متولد شده و در سال ۱۳۵۶ در ۱۴ سالگی با ستار (صمد) ابراهیمی‌هژیر ازدواج کرده و صاحب پنج فرزند شده بود. قدم‌خیر در ۲۴ سالگی همسر خود را در جنگ از دست داد و مسئولیت بزرگ کردن کودکانش را به تنهایی به عهده گرفت.

فرزندان این زن دلاور و شهید سردار حاج ستار ابراهیمی در آیین‌های مختلفی که به مناسبت نکوداشت این زن و همسرش برگزار شد، شرکت کرده‌اند که می‌توانید ویدیویی ببینید از مراسم تجلیل از نویسنده کتاب در خبرگزاری فارس که در مهرماه ۱۳۹۴ برگزار شده است.

رهبر انقلاب در شهریور سال ۱۳۹۱ در تقریظی بر «دختر شینا» نوشته‌اند: چنین روایتی، روایتِ در مسیر و در مصیرِ انسانی است که مدام در پی شدن است و قدم در جاده رشد و تکامل گذاشته است.

این کتاب در شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس به عنوان اثر برگزیده در بخش خاطره شفاهی انتخاب شد و همچنین در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت در شمار ۱۰۵ اثر انتخابی مجمع ناشران دفاع مقدس قرار گرفت و در معرض دید مخاطبان این نمایشگاه معتبر قرار گرفت.

بهناز ضرابی‌زاده که هم‌اینک مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان است، علاوه بر این اثر، کتاب‌های پرمخاطب دیگری هم از جمله «گلستان یازدهم»، رمان «ساجی»، «محله حاجی» و «مرغ شل» را نوشته است.

انتهای پیام/

[ad_2]

منبع

Shares: