[ad_1]

به گزارش مرآت، تشکل‌ها، انجمن‌ها، سمن ها (سازمان‌های مردم نهاد) کمترین وابستگی را به نهادهای صاحب و اعمال کننده قدرت سیاسی در جامعه یعنی دولت دارند، اما در عین حال با سپردن بخشی از وظایف دستگاه های اجرایی به سمن‌ها، می توانند به عنوان بازوان توانمند در پیشرفت، توسعه  و پیشبرد اهداف کمک کنند.

سازمان های مردم نهاد برای کسب سود و منفعت فعالیت نمی کنند، بلکه اهدافی غیرانتفاعی مانند کمک به فقرا، آموزش، توجه به محیط زیست و بهداشت و ایجاد ائتلاف میان گروههای کوچک مردم دارند.

یکی از کارکردهای مهم سمن‌ها می‌تواند در حفاظت از میراث‌فرهنگی و توسعه گردشگری باشد که مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان خواستار افزایش ارتباط سازمان‌های مردم نهاد، فعالان و سرمایه‌گذاران عرصه گردشگری و انجمن‌ها با این اداره‌کل شد

امیرکرم‌زاده گفت: تشکل‌های استان به لحاظ کمی تعداد مناسبی دارند و می‌توانند در توسعه‌ گردشگری استان نقش‌آفرین باشند و در نظارت و مرمت آثار تاریخی همراهی کنند.

وی تاکید کرد: فعال شدن سازمان‌های مردم نهاد و  تشکل‌های صنفی در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شناسایی نقاط ضعف و رفع آنها و تقویت نقاط قوت کمک‌کننده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: آثاری در استان سمنان وجود دارد که حکایت از تمدن هشت‌هزار ساله در استان دارد که این موضوع مایه فخر و مباهات است.

وی از سمنان به عنوان نگین کویر یاد کرد و یادآور شد: استان سمنان دارای ۸۶۸ اثر تاریخی، طبیعی، ملموس و ناملموس ثبت ملی است که این میزان میراث فرهنگی ثبتی نشان از تمدن عمیق در این خطه است.

کرم‌زاده خاطرنشان کرد: جنگل ابر به عنوان جنگل هیرکانی ثبت جهانی شده است و این دستاورد بزرگی برای استان محسوب می‌شود.

وی افزود: استان سمنان دارای ۱۱ بافت تاریخی است که این تعداد بافت تاریخی قابل توجه و نشان از پیشینه، تاریخ و اصالت استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان اضافه کرد: نام عارفان و علمای نامدار زیادی در کشور ثبت شده که از دیار استان سمنان هستند که این موضوع نشان می‌دهد استان سمنان محل اندیشه، تفکر و تعمق بوده است.

وی تصریح کرد: استان سمنان مهد عرفای شناخته شده و بزرگی چون شیخ ابوالحسن خرقانی، بایزید بسطامی، شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی، و شیخ محمود مزدقانی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان ضمن تاکید بر نگهداری و مراقبت از میراث فرهنگی بیان کرد: حفاظت از میراث‌فرهنگی در واقع حفظ اصالت، هویت و عزت است و ضرورت دارد آحاد جامعه از جمله سازمان‌های مردم نهاد در حفظ میراث فرهنگی اهتمام ویژه داشته و همراه باشند.

اولین تشکل‌های حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری در سمنان بود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در این باره گفت:  سازمان‌های مردم نهاد و تشکل های صنفی در حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع‌دستی نفشی مهم در رونق گردشگری دارند و باید این تشکل‌ها در استان سمنان تقویت شود.

علی‌اصغر جمعه‌ای ابراز داشت: اولین تشکل صنایع‌دستی کشور در استان سمنان ۲۰ سال پیش تشکیل شد، اما به دلیل نبود حمایت کافی  نتوانست بیش از  ۲ دوره دوام بیاورد و غیرفعال شد.

وی اضافه کرد: اولین انجمن بومگردی کشور در استان سمنان تشکیل شد، اما حمایت نشد.

جمعه‌ای بیان کرد: استان سمنان برای تبدیل شدن از معبر به مقصد گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی است و تشکل‌های صنفی و سازمان‌های مردم نهاد بازوان توانمند در تحقق راهبرد «تبدیل سمنان به مقصد گردشگری» است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: اگر تشکل‌های صنفی در حوزه گردشگری تقویت شود، تشکل صنفی بر فعالیت واحدهای صنفی حوزه کاری خود نظارت می‌کند و نقاط ضعف و قوت را به واحد گوشزد می‌کند.

جمعه‌ای ادامه داد: وقتی تشکل صنفی شکل بگیرد، تشکل به  تخصصی‌ترین مسائل حوزه کاری خود وارد است و می‌تواند با آموزش به واحدهای جامعه هدف خود به توسعه گردشگری کمک کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه اتاق بازرگانی از راه‌اندازی و فعالیت تشکل‌ها حمایت می‌کند، تأکید کرد: تشکل‌ها از ظرفیت اتاق بازرگانی استفاده کنند.

ساماندهی و شبکه‌سازی سازمان‌های مردم نهاد ضرورتی برای توسعه گردشگری

تشکل‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و جامعه هتل‌داران و بوم‌گردی‌ها باید میراث دار ارزش‌ها و اعتقادات باشند و مانع از ناهنجاری‌ها شوند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان گفت: شبکه‌سازی سازمان‌های مردم نهاد در موضوعات تخصصی و سامان‌دهی با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های مجموعه تشکل‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و کمک کننده در توسعه گردشگری است.

مصطفی مرادی با بیان اینکه توسعه سازمان‌های مردم نهاد در حوزه‌های تخصصی و شناسنامه‌دار کردن، نقش کمک کننده در پیشبرد اهداف دارد، افزود: تشکل‌ها می‌توانند از مقام مشورتی در ادارات تخصصی حوزه فعالیت خود برخوردار باشند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری سمنان تأکید کرد: تشکل‌ها، سازمان‌های مردم نهاد و جامعه هتل‌داران و بوم‌گردی‌ها باید میراث دار ارزش‌ها و اعتقادات باشند و مانع از ناهنجاری‌ها شوند.

[ad_2]

منبع

Shares: