به گزارش خبرنگار مرآت؛ زنان به عنوان نیمی از بدنه جامعه زمانی می توانند با آرامش در بدنه اجتماع حضور یابند و وظایف محوله را به انجام رسانند که غیرت اجتماعی و امنیت در بستر اجتماع فراهم شده باشد.

این امنیت اجتماعی قطعا به رفتار و پوشش ظاهری افراد جامعه وابسته است زیرا در غیر اینصورت تزلزل پایه های اجتماع براحتی امکان پذیر می شود.

در این میان حجاب از مصادیق مهمّ تحقق امنیّت اجتماعی و هویت بخشی در جامعه است و زن را از تعرض و آزار جنسی و نگاه هوس آلود در جامعه حفظ می کند.

اما حجاب زن تنها به پوشش ظاهری او ختم نمی شود و روح عفاف در کنترل رفتار، رعایت وقار و متانت خلاصه می شود و اگر حجاب همراه با حیا و عفاف نباشد قطعا مانند کالبدی بی روح است و در جامعه اثر نامطلوبی می گذارد.

اما سوال مطرح شده در اینجا این است که چرا برای ایجاد امنیت اجتماعی زنان مجبور به حفظ حجاب شده و باید مشقت آن را متحمل شوند؟

قطعا پاسخ به این شبهه به مسائل غریزی و جنسی در زنان و مردان و تفاوت آنها برمی گردد و تحقیقات علمی ثابت کرده است میزان تحریک پذیری مرد ناشی از نگاه به اندام و تن زن، به مراتب بیشتر از تحریک پذیری زن از مشاهده اندام مرد است.

و از سوی دیگرسختی و مشقت حجاب برای زن راهی برای نیل به کمال سعادت و معنویت است و انسان بدون تحمل رنج و مرارت به اهداف خود نخواهید رسید و حجاب هم تکلیفی الهی و دستوری قرآنی است.

اگر فرض بر این باشد که رعایت آن برای بانوان مستلزم تحمل زحمت و سختی است، این زحمت و سختی در مقابل آثار و برکات آن که در رأس آن جلب رضوان الهی و خشنودی قلب مقدس پیامبر اعظم(صلّی الله علیه و آله ) و ائمه اطهار است بسیار ناچیز و چه بسا شیرین و گواراست.

ناگفته نماند زحمات و سختی های بی حجابی و غوطه ور شدن در انحرافات اخلاقی و به تبع آن دچار شدن به بیماری های روانی و امراض تناسلی و از هم پاشیده شدن نظام خانوادگی و… بسیار فراتر از سختی های ظاهری حجاب می باشد. بالاتر از این، رنج و عذاب الهی در جهنم، اصلاً قابل مقایسه با این زحمات نیست!

واما معضل دیگر  استدلال یا سفسطه و مغالطه ای است که از سوی برخی افراد برای توجیه بی حجابی استفاده می شود و گفته می شود که حجاب بیشتر باعث تحریک مردان شده و بی حجابی سبب عادی شدن نسبت به یکدیگر و حل مسئله خواهد شد.

اما این مسئله از چند جهت قابل بررسی است که به صورت خلاصه به ان پرداخته می شود.

حجاب ممکن است از جهاتی باعث کنجکاوی و تحریک اولیه برخی مردان شود اما هرگز به اندازه بی حجابی تحریک کننده نیست و این فقط یک ادعا است که اگر اندام زن نمایان باشد برای مردان طبیعی می شود و دیگر تحریک نمی شوند.
نکته دیگر اینکه برخلاف آنچه تصور می شود که حجاب موجب ازار زنان و تحریک بیشتر مردان در جوامع اسلامی می شود باید گفت که در جامعی که حکم به آزادی زنان از حیث حجاب و ارتباط با نامحرم داده شده است، شاهد آمار بسیار بالاتری از آزارهای جنسی ، بی بند و باری و سقط جنین حاصل از روابط نامشروع و … هستیم.
در اخر ذکر این نکته نیز باید بیان شود که به مرورزمان بی حجابی در جماعهاگرچه موجب عادی شدن زن و مرد نسبت به یکدیگر می شود اما مسائلی فراتر از تجاوز و سو قصد این است که عادی شدن پیامدی دارد که سبب کشانده شدن روابط افراد به همجنسگریی و ارتباط با حیوانات می شود.
همه این عوارض زیان بار بی حجابی که تحت تاثیر شعارهای کاذب و آزادیهای بی قید و شرط رواج یافته و می یابد باید زنگ خطری باشد تا به بهانه های واهی نسبت به این حکم پر اهمیت بی توجهی نشود و همه ما باید بدانیم اگر در جامعه حجاب رواج یابد و سایر نابسامانی ها نیز سامان پیدا کند، جامعه از نظر پاکى خانواده ها و حفظ ارزش زن به مرحله مطلوب خواهد رسید.

یادداشت//

 

 

 

 

 

نوشته حجاب؛ کالبدی برای تحقق امنیت اجتماعی اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: