به گزارش خبرنگار مرآت، اگر به فرهنگ ایران باستان نظری بیافکنیم متوجه می شویم که حجاب جزو سنن باستانی ما ایرانیان است و حجاب و عفاف در ایران هم مانند کشورهای جهان، پیشینه طولانی دارد. بر پایه متون تاریخی، در تمدن‌ها و ادیان پیشین جهان، به ویژه در سلسله‌های مختلف ایران باستان، در دوره ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی، حجاب در میان زنان معمول بوده است؛ و این حقیقت روشن می‌شود که با ورود اسلام به ایران حجاب وارد ایران نشده است؛ بلکه بانوان ایرانی از دوران باستان حجاب داشته اند و حجاب آنان با توجه به شرایط اقلیمی، اجتماعی، کار و پیشه، سبک و اسلوب خاصی داشت؛ آنچه بر صحت این ادعا گواهی دارد، نوع پوشش آن‌ها است که می‌توان آن را در دوران باستان از روی کتیبه‌های به جا مانده در مکان‌های باستانی (نقش رستم، تخت جمشید، نقش رجب و …)، ظروف، تندیس‌ها و مجسمه‌های محافظت شده در موزه ها، و در دوران بعد از اسلام از طریق منابع و کتب معتبر مانند شاهنامه فردوسی – که آیینه تمام نمای فرهنگ ایران زمین است – مشاهده کرد.

اهمیت حجاب و عفاف در جامعه امروز از آنجا بیشتر عیان می شود که مستکبران عالم از هر طریق ممکن و با انواع و اقسام تهاجم های فرهنگی و با بهره گیری از ابزارهای گوناگون همچون فضای مجازی سعی در کمرنگ کردن فرهنگ حجاب و عفاف دارند؛ آنها می خواهند به نوعی قبح بدحجابی و بی حجابی را بشکنند.

باید بدانیم تضعیف اسلام و مسلمانان هدف غایی دشمن از رواج بی حجابی است و باید گفت حجاب عین آزادی و مصونیت است و باید تأثیر و اهمیت آن را به جامعه، خانواده و مسئولان بشناسانیم.

ارزش حجاب و عفاف آن زمان برایمان ملموس می شود که بانوان و شیرزنانی را در جامعه می بینیم که به مسئله حجاب آنطور که شایسته و بایسته است؛ پایبندند و این بانوان را باید در حقیقت الگوهای عملی و عینی و عاملان حقیقی به ارزشهای اسلامی دانست و در معرفی آنها به دیگر افراد جامعه به ویژه به جامعه بانوان از کودک و جوان و نوجوان و… کوشید.

“فریبا نوروزی” بانویی که ۲۵ سال با پوشش چادر در محل کارش در بیمارستان حاضر شده و یکی از صدها و هزاران بانوان محجبه کشورمان است که زیست عفیفانه اش را باید الگوی زندگی خود قرار دهیم.

فریبا نوروزی سوپروایزر بیمارستان امیرالمومنین شهرستان سمنان است که در خانواده‌ای ارزشی و معتقد متولد و بزرگ شده‌ و فضای تربیتی خانواده طوری بود که همواره در تمامی عرصه ها نگاهش به دنبال بهترین ها و برترین ها بود و همه تلاشش برای دستیابی به موفقیت های بزرگ، در تمام زمینه های علمی، اخلاقی، معنوی، دینی و فعالیت های اجتماعی و حتی نگاه به عاقبت بخیری.

حجاب محدودیت نیست مصونیت است

نوروزی به عنوان یک بانوی محجبه در گفتگو با مرآت با اشاره به اینکه تا کنون حفظ حجاب و عفاف برایش محدودیت یا مانعی در کسب موفقیت های علمی یا دیگر ارتباطات فردی ایجاد نکرده است، گفت: هدف وضع قانون حجاب برای بانوان در اسلام اساساً بستر سازی مناسب برای رسیدن به موفقیت های فردی و اجتماعی تمام اعضای جامعه بوده است وقتی فردی با حجاب و پوشش مناسب در محیط های علمی و کاری و اجتماعی حاضر می شود نگاه ها از از جنبه جنسیتی به جنبه انسانی متوجه می شود در این فضای برابر امکان رشد بیشتری برای همه فراهم می شود.

وی در ادامه افزود: در تمام طول دوران تحصیل خدمت در عرصه درمان سعی کردم در کنار تلاش برای رسیدن به موفقیت های شغلی برترین حجاب را هم داشته باشم که الحمدلله با عنایت خداوند توانستم رشد علمی و شغلی مانند سایرین داشته باشم فکر می کنم جایگاه شغلی بنده این امر را تایید کند که حجاب اگرچه سخت به نظر برسد؛ اما هیچ گونه محدودیت یا مانعی برای رسیدن به موفقیت های بزرگ در ارتباطات اجتماعی و فردی ایجاد نمی کند.

این بانوی محجبه با بیان اینکه اسلام دینی ابدی و قوانینش فرا زمانی و فرا مکان است، اظهار کرد: با باتمام پیشرفتهای علمی بشر امروز عمل به دستورات الهی از جمله رعایت حجاب و پوشش مناسب، بسیار ضروری تر از گذشته به نظر می رسد در دنیایی که زنان به دنبال دستیابی به موفقیت های اجتماعی همپای مردان هستند حجاب بهترین ابزار برای دیده شدن قابلیت ها و استعدادهای انسانی و الهی زنان در تمامی عرصه ها می باشد که نجات بخش آنان از نگاه و سلطه جنسیتی است.

وی با اشاره به اینکه در جوامع علمی دنیا هم برای رشد و دستیابی به موفقیت سعی شده قوانین مشخصی برای پوشش در نظر گرفته شود، گفت: شاید بعضی به اشتباه فکر کنند نگه داشتن چادر به عنوان حجاب برتر مانع رشد و ارتقای شغلی می باشد امیدوارم بیان و نشر تجربه من و بسیاری از بانوان محجبه و چادری موفق در عرصه های علمی و شغلی بتواند این تصور اشتباه را تصحیح کند.

نوروزی همچنین تصریح کرد: از جهت فردی به دنبال کمال و رشد معنوی خودم بودم و از جهت اجتماعی در کنار رشد و ارتقا شغلی، رسالت رساندن پیام شهدا رو بر دوشم احساس می کنم و امیدوارم تاثیر موفقیت شغلی من با داشتن چادر نمونه و انگیزه ایی باشد برای دختران عفیف سرزمینم..

مقوله بی توجهان به حجاب را از مروجین بد حجابی جدا کنیم

سوپروایزر بیمارستان امیرالمومنین شهرستان سمنان با بیان اینکه مقوله بی توجهان به حجاب را از مروجین بد حجابی جدا کنیم؛ اظهار کرد: بی توجهان به حجاب به قول سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از فرزندان خودمان هستند و نیازمند خیرخواهی و توجه ما می باشند و فکر می کنم تلاش در جهت تصحیح نگاه آنها به حجاب و دستیابی به موفقیت تا حد زیادی راه گشا باشد.

این بانوی محجبه با توصیه به مروجان بدحجابی، گفت: هرچند به ظاهر با ایده آل ها در زمینه حجاب فاصله پیدا شده  اما یقینا در زمینه عفاف ایران اسلامی مملو از دختران محجبه عفیفی هست که پای کار نظام و ارزش های اسلامی هستند و انشاءالله در این عرصه هم مانند بقیه میدان ها دشمنان اسلام با شکست مواجه خواهند شد.

 اجرایی شدن قوانین حجاب در جامعه نیازمند تلاش همگانی

وی با اشاره به اینکه قوانین جامع و کاملی در امر حجاب و عفاف توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شده است، بیان کرد: جنبه های فرهنگی، اجتماعی بحث حجاب در این قوانین به خوبی دیده شده است که تلاش همگانی برای اجرایی شدن این قوانین جامعه را به سمت تعالی و حل معضلات حجاب پیش خواهد برد.

نوروزی درخصوص اینکه مانع و محدودیت نبودن حجاب برای دستیابی به موفقیت یک حرف است اما سختی و مواجه شدن با ناملایمات برای حفظ حجاب برتر هم واقعیتی غیر قابل انکار است، گفت: این موارد نگاه جهاد گونه در بعضی زمان ها می خواهد  و در برخی موارد اثبات اینکه چادر ضرری به ادای درست مسئولیت هایم نمی زند کار راحتی نبود.

این بانوی محجبه در ادامه افزود: بنده برای حفظ حجاب برترم حاضر شدم بخش عمده ایی از سال های خدمتم رو شیفت شب باشم ولی به هر حال داشتن برترین ها همیشه تلاش و عزم بیشتری رو هم طلب می کند.

نورزوی درخصوص نوع پوششش در طول سال های کار و فعالیتش، بیان کرد: همیشه سعی کردم نحوه پوشش من در کنار نحوه تعامل با همکاران و اطرافیانم و رشد و ارتقای علمی و شغلیم به گونه ای باشد که در راستای کسب رضایت خدا در تغییر نگاه دیگران به مقوله حجاب موثر باشد.

این بانوی محجبه خاطرنشان کرد: از آنجا که هر تلاشی در عالم ثمر بخش هست امید دارم تلاش من هم مستقیم و غیر مستقیم در تغییر نگاه دختران و پسران سرزمینم مثمر ثمر باشد.

انتهای پیام/

نوشته بانویی که با پوشش خود شعار حجاب محدودیت نیست را به خوبی معنا کرد اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: