به گزارش مرآت؛ نعمت الله قنبری نیکدل مسوول دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان سمنان روز سه شنبه به رسانه ها گفت: بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی همایش و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بر اساس نیازسنجی به عمل آمده این کتاب تالیف شده است.

وی افزود: با توجه به حجم بالای اشعار این شاعر بزرگ ایران زمین، گزیده ای از اشعار وی تدوین و در دسترس علاقمندان حوزه شعر و ادب و عموم مردم قرار خواهد گرفت.

قنبری نیکدل، هدف از تهیه این گزیده اشعار را ارتباط و خوانش بهتر، آسان تر و موثرتر مخاطبان، به ویژه نسل جوان بیان کرد و اظهار داشت: تدوین این کتاب توسط یکی از استادان و پژوهندگان هم استانی رشته ادبیات انجام و همزمان با برگزاری همایش نکوداشت ابن یمین فریومدی رونمایی خواهد شد.
قریب ۱۵ هزار بیت شعر از ابن یمین فرومدی در قالب های مختلف از جمله قطعه، قصیده، غزل و رباعی باقی مانده است.

امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی شاعر ایرانی فیلسوف، شاعر و بزرگ ترین قطعه سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش اعظم زندگانی وی در روستای فرومد خراسان (در استان سمنان کنونی) و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه سرایان ایرانی نه تنها در ایران و سرزمین های آشنا با زبان و ادبیات فارسی؛ بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده است و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن ها رفته و کتاب ها و مقالات نوشته شده است.

اندرز و طعن و طنز در قطعه های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن‌ضمیر و بیداردل است که در لباس قناعت و ساده زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر دست می زد.

سخنانش از آزادی و آزادگی است و آنجا که سخن از پشت پا زدن به هستی بی بنیاد این جهانی و ناپایداری آن است، احساس این مرد بزرگ را می توان دید.

آرامگاه این شاعر بزرگ پارسی‌سرای در ۱۰۵ کیلومتری شمال شرقی میامی و ۱۶۵ کیلومتری شهر شاهرود، در انتهای روستای فریومد قرار دارد. میامی شرقی‌ترین شهرستان استان سمنان است. روستای فریومد به دلیل قدمت تاریخی و ویژگی‌های طبیعی، جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای‌داده است.

برخی این شعر معروف زبان فارسی را به این شاعر اهل استان سمنان نسبت داده اند:

آن کس که بداند و بداند که بداند
اسب خرد از گنبد گردون بجهاند
آن کس که بداند و نداند که بداند
آگاه نمایید که بس خفته نماند
آن کس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به منزل برساند
آن کس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابدالدهر بماند

انتهای پیام/

نوشته آثار شاعر قرن هشتمی اهل فرومد استان سمنان گزیده و منتشر می‌شود اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: