به گزارش مرآت؛ به نقل از فارس حدود یکسال از عمکرد دولت سیزدهم گذشته و بر همین اساس دولت عملکرد یک ساله خود در حوزه های مختلف را اعلام کرده و بسیاری از مسئولان دولتی نیز تا کنون عمکرد خود را در نشست های خبری و برنامه های مختلف ارائه کرده اند.

بر همین اساس بسیاری معتقدند دولت توانسته در حوزه های مختلف به ویژه مبارزه با کرونا و بحث اصلاح اقتصاد و نحوه پرداخت یارانه ها و بحث سیاست خارجی و تعامل با همسایگان عملکرد مناسبی داشته باشد. در این میان برخی جریانات اصلاح طلب نیز معتقدند دولت و مجلس عملکرد مناسبی نداشته اند. برای بررسی این موضوع با علی اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان به گفت وگو نشستیم. علیزاده اظهارات اصلاح طلبان درباره عملکرد دولت را نمی پذیرد و معتقد است که مردم در انتخابات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم نشان دادند از کسانی که مدعی اصلاحات هستند خسته شدند. مشروح این گفت وگو در ادامه آمده است:

 

* مردم نشان داده‌اند از مدعیان اصلاحات روی‌گردان شده‌اند

فارس: برخی جریانات اصلاح طلب معتقدند عملکرد دولت و مجلس مناسب نبوده، نظر شما در این مورد چیست؟

علیزاده: مردم در انتخابات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم نشان داده‌اند که از کسانی که مدعی اصلاحات بودند اما به‌جز فساد در کشور کاری انجام نمی‌دادند، روی‌گردان شده‌اند و محبوبیت رئیس دولت سابق حتی از ده‌درصد هم بر اساس نظرسنجی ای که خود اصلاح‌طلبان انجام داده بودند پایین‌تر آمده بود و مجلس یازدهم هم کوشش کرد با اصلاح قوانین جلوی فسادهای دولت سابق را بگیرد، شاید برای همین این اظهارات  علیه مجلس بیان می شود.

فارس: پس می توانید به گام هایی که مجلس برداشته اشاره کنید؟

علیزاده: درباره عملکرد مجلس یازدهم باید بگویم که در اولین گامی که برداشت شد قیر رایگان برای راه سازی روستاهای محروم مجدداً برقرار شد و مجلس در دومین گام قانونی خود، قانون کمک معیشتی به دهک‌های پایین جامعه را تصویب کرد که متأسفانه دولت سابق به آن عمل نکرد.

مجلس در سومین گام، قانون اقدام راهبردی را در خصوص حفظ منافع ملی تصویب کرد که دستاوردهای آن کاملا مشهود است و امروز می‌بینیم که در روابط بین الملل با اقتدار رفتار می کنند. این در صورتی است که یک روزی به دلیل موضع‌گیری‌های دولت سابق در بحث مسائل هسته‌ای، ذلیل بودیم.

بحث مالیات بر خانه‌های خالی و ماشین‌های لوکس و فعالیت‌های سوداگرانه به‌ اصطلاح هنرمندان هم از مصوبات مجلس بوده است. همچنین طرح نهضت ملی مسکن و ساخت سالی یک میلیون مسکن باز از مصوبات مجلس یازدهم بود که این‌ها همه مواردی است که در دولت سابق نه‌ تنها اقدامی برایش صورت نمی‌گرفت بلکه بر ضد آن عمل می‌کردند.

مثلاً در مدت هشت سال دولت سابق، فقط دویست چهل هزار مسکن مهر نیمه‌کاره تکمیل شد و وزیر وقت گفت مسکن مهر مزخرف است لذا واقعاً باید لحظه‌لحظه خدا را شکر کنیم که مردم درست رای دادند و آن جریان لیبرال را از صحنه سیاسی کشور کنار زدند.

* در دولت سابق نگران بودیم که رئیس‌جمهور زخم بستر نگیرد

فارس: درباره عملکرد دولت به خصوص بحث سفرهای استانی نظر شما چیست؟ برخی اصلاح طلبان معتقدند سفر‌های رییس جمهور به استان‌ها بی فایده است، نظر شما چیست؟

علیزاده: مردم تصمیم خودشان را گرفته‌اند و مجدداً لیبرالیسم را دفن کردند، ما در دولت سابق نگران بودیم که رئیس‌جمهور زخم بستر نگیرد اما الان شما می‌بینید که رئیس‌جمهور در عرض مدت یک‌سال به تمام استان‌ها سرکشی کرده و با مردم نشست‌وبرخاست داشته و حرف دل آن‌ها گوش داده است و در عرصه میدان، مشکلات مردم را دیده و تصمیم می‌گیرد. که این مسئله قابل‌ مقایسه با دولت سابق نیست.

* قوه قضاییه مسئولان سابق را به‌عنوان متهم حوادث آبان پای میز محاکمه بیاورد

فارس: اخیرا برخی جریانات به بازخوانی حوادث آبان پرداختند ولی به اینکه چه اتفاقی رخ داد تا این حوادث ایجاد شد اشاره ای نکردند، نظر شما در این باره چیست؟

علیزاده: باعث و بانی آن حوادث به روشنی مشخص است و به نظر من دولت سابق عامدانه بحث افزایش قیمت بنزین را مطرح کرد و باعث رنج مردم شد که البته ما امید داریم که قوه قضاییه به این جنایت رسیدگی کرده و مسئولان سابق را به‌عنوان متهم پای میز محاکمه بیاورد و حقوق مردم را از آن‌ها بگیرد.

فارس: برخی اصلاح طلبان همچنان معتقدند دولت قبل در عرصه بین الملل بهتر عمل کرده، شما عملکرد و فعالیت‌های دولت در عرصه بین الملل را در مقایسه با دولت قبل چگونه ارزیابی می‌کنید؟

علیزاده: به نظر من امروز عزت ما در مجامع بین‌المللی حفظ شد و می‌بینید که آمریکا و انگلیس و فرانسه هستند که دنبال ایجاد روابط با ما هستند، در صورتی‌که ما یادمان نمی‌رود که وزیر خارجه دولت قبل به آلمان سفر کرده و در یک کنفرانس رسمی شرکت کرد، اما آلمانی‌ها به او بنزین ندادند و چقدر تحقیرش کردند که البته این تحقیر، تحقیر ایران شمرده می‌شود.

همچنین در فاجعه منا، وزیر خارجه دولت سابق جلوی امیر قطر زانو زد که فقط اجازه دهد وزیر بهداشت ما ما وارد عربستان شود، اما شما الان می‌بینید که عربستانی‌ها دنبال رابطه با ایران هستند و این ایران است که شرایط همکاری دیپلماسی را مشخص می‌کند.

در حال حاضر هر روز ما شاهد هستیم که مسئولین ارشد کشورهای متعددی به ایران سفر می‌کنند و ایران با عزت ایران وارد پیمان شانگهای شد. فروش نفت ما با توجه به همه مشکلات، به‌خوبی ادامه دارد خط ترانزیتی شمال به جنوب، شرق به غرب به‌سرعت در حال راه‌اندازی و توسعه است که این‌ها همه در دولت قبل برای ما آرزو بود.

فارس: در کل تلاش دولت سیزدهم در مدت یک سال گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

علیزاده: دولت در این مدت بسیار پرتلاش بوده است. کرونا این‌که روزی بالای ۷۰۰ نفر را به کام مرگ می‌کشاند، امروز نه‌ تنها مهار شده است، بلکه زندگی مردم به وضع عادی برگشته است. با تلاش دولت سیزدهم همه مردم واکسن زدند و امروز مرحله چهارم واکسیناسیون است این درصورتی‌ است که ما فراموش نمی‌کنیم که دولت سابق وقتی پنج میلیون دز وارد کشور می‌کرد از آن به‌عنوان یک عملیات بزرگ یاد می‌کرد. تا الان، فقط ۱۵۰میلیون دوز واکسن در کشور تزریق شده است با این حال دولت فعلی بر خلاف سیاست‌های گذشته به دنبال مطرح کردند خود و قهرمان سازی نبوده است.

دولت اولویت خود را در توجه به مناطق محروم نشان داده است و تلاش دستگاه اجرایی کشور در سامان‌دهی اوضاع اقتصادی و صرفه‌جویی در خرج‌های بیهوده کاملا مشهود است.

فارس: و اما سخن پایانی؟

علیزاده: ما با همه قدرت برای خدمت به مردم و حل مشکلات تلاش می کنیم. ما آمده‌ایم که ان‌شاءالله لیبرالیسم و این تقی زاده‌های عصر جدید و میرزامکلم خان‌ها را دفع کرده و به زباله‌دان تاریخ بسپاریم.

انتهای پیام/

نوشته دولت و مجلس در یک‌سال گذشته چگونه عمل کرده‌اند؟ اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: