به گزارش مرآت؛ در آیین تجلیل از اعضای خانه مطبوعات استان سمنان، خبرنگاران به بیان مطالبات و درخواست‌های خود از مسئولان استانی و خانه مطبوعات پرداختند.

رتبه‌بندی خبرنگاران انجام شود

یکی از خبرنگاران گرمسار در این آیین گفت: کار خبرنگاری پیشینه زیادی دارد و حتی در قرآن هم به اهمیت پیام رسانی تاکید شده است.

آخوندی بیان کرد: خانه مطبوعات استان سمنان فعالیت‌های صنفی خود را در سال‌های اخیر بیشتر کرده است اما جا دارد باز هم افزایش یابد.

وی افزود: لازم است صنف خبرنگاری به رسمیت شناخته شود و کار خبرنگاری تعریف درست و مشخصی داشته باشد.

آخوندی بیان کرد: لازم است قانون رتبه‌بندی خبرنگاران اجرا شود و بین کسی که توانمندی دارد و کسی که تازه وارد است تفاوت ایجاد شود.

وی افزود: به گفته استاندار سمنان، خبرنگاران حق دارند مطالبه‌گری کنند و کسی نباید مانع این کار شود؛ اما این مطلب باید عمیق‌تر بررسی و اجرایی شود.

خبرنگاران برای ورود به رسانه پایش شوند

یکی از خبرنگاران مهدیشهر نیز بیان کرد: کمبود کارشناس روابط عمومی در مهدیشهر احساس می‌شود.

سید محمدعلی شاهمیری بیان کرد: به روز نبودن خبرنگاران در پیشبرد کار آنان ایجاد مشکل می‌کند بنابراین لازم است خبرنگاران از طریق تحصیلات و مطالعه اطلاعات خود را افزایش دهند.

وی افزود: لازم است خبرنگاران برای ورود به دنیای رسانه پایش شوند زیرا برخی افراد بدون هیچ علمی وارد این کار می‌شوند.

شاهمیری بیان کرد: رصد و پایش عملکرد خبرنگاران در دستور کار باشد.

وی افزود: تهیه بانک اطلاعاتی خبرنگاران و به روز رسانی مداوم آن انجام شود.

 

 

حمایت‌های حقوقی و قضایی خانه مطبوعات از خبرنگاران افزایش یابد

پیشکسوت حوزه خبرنگاری از شاهرود نیز بیان کرد: تعداد زیادی از خبرنگاران متقاضی عضویت در خانه مطبوعات استان سمنان هستند اما ساز و کار به گونه‌ای است که هنوز موفق نشدند.

حسن یزدانی بیان کرد: لازم است اساس‌نامه عضویت خانه مطبوعات، به ویژه در بحث‌های قضایی بازبینی و حمایت‌های قضایی خانه مطبوعات از خبرنگاران افزایش یابد.

وی افزود: خبرنگاران نیازمند انجام کارهای تیمی هستند و لازم است در دوره‌های آموزشی این مهارت در نظر گرفته شود.

یزدانی افزود: بیشترین شکایت از نشریات مکتوب می‌شود در حالی که در فضای مجازی پایگاه‌های خبری بدون مجوز فعال هستند و امید است این مطالبه پیگیری شود.

مدیران میانی همکاری بیشتری با رسانه‌ها داشته باشند

یکی از خبرنگاران دامغان نیز گفت: اجرای قانون رتبه‌بندی خبرنگاران مد نظر باشد.

محمد آخوندی گفت: لازم است خانه مطبوعات تیم حقوقی داشته باشد که در زمان شکایت از خبرنگاران دفاع و حمایت کند.

وی افزود: گاهی استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام سیاسی استان دستور می‌دهد شکایت از خبرنگاران در شورای اطلاع رسانی استان مطرح شود اما رئیس یک دستگاه اجرایی بر پیگیری در دادگاه اصرار دارد.

آخوندی گفت: برخی از ادارات شهرستان دامغان با خبرنگاران همکاری نمی‌کنند و لازم است به صورت جدی‌تر نسبت به مطالبات خبرنگاران پاسخگو باشند.

اجماع خبرنگاران و مسئولان بر سر منافع استان لازم است

یکی از خبرنگاران سمنان نیز بیان کرد: همزمانی عاشورا با روز خبرنگار یادآور این است که حریت و آزادگی خبرنگاران اهمیت زیادی دارد.

مسعود تبریزی بیان کرد: در استان سمنان از اصحاب رسانه قدرشناسی می‌شود  اما نکات منفی هم وجود دارد مثلا اینکه یکی از رسانه‌های موثر سمنان به تازگی تعطیل شد.

وی گفت: برخی مدیران میانی خبرنگاران را به رسمیت نمی‌شناسند و در مقابل آنان پاسخگو نیستند.

وی افزود: اجماع خبرنگاران و مسئولان بر سر منافع استان لازم است و اختلافات بین شهرستان‌ها نباید مانع مطالبه مشکل مشترکی مانند آب باشد.

تبریزی گفت: اینترنت هدیه روز خبرنگاران شامل حال تعداد زیادی از همکاران نمی‌شود، لازم است پیگیری شود.

دولت فقط از خبرنگارانی حمایت می‌کند که در سامانه جامع رسانه‌های کشور عضو باشند

مدیرکل فرهنگ  و ارشاد اسلامی استان سمنان نیز بیان کرد: رویکرد دولت سیزدهم سپردن کار به مردم است که  در جشن روز خبرنگار نمود پیدا کرد و مراسم خوبی توسط خود خبرنگاران برگزار شد.

فرشید فلاح بیان کرد: از سال بعد دولت فقط از خبرنگارانی حمایت می‌کند که عضو سامانه جامع رسانه‌های کشور باشند.

وی افزود: این سامانه ۸۰ هزار نفر عضو دارد و عضویت در آن ممکن است.

راهبرد اساسی دولت سیزدهم، امید آفرینی اثرگذار در جامعه است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان نیز با بیان اینکه مطالبه‌گری مهمترین وظیفه خبرنگاران است گفت: در آیین گرامی‌داشت روز خبرنگار موضوع حمایت از خبرنگاران توسط استاندار مطرح شد که پیگیری می‌شود.

احمد ریواده با بیان اینکه ارتباط صمیمانه ادارات با رسانه بسیار اهمیت دارد گفت: مولفه سرمایه اجتماعی، اعتماد، مشارکت مردم و اجماع آنان با مدیران رویکرد دولت سیزدهم است که به این منظور باید از بسترهای متنوع اطلاع‌رسانی استفاده شود.

وی افزود: راهبرد اساسی دولت سیزدهم، امید آفرینی اثرگذار در اجتماع با وجود تلخی‌ها و مشکلات است.

 چند برابر سایر کشورها در معرض جنگ رسانه‌ای هستیم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان با بیان اینکه مسائل مردم مسائل دولت است گفت: مطالبه‌گری باید منصفانه باشد و به گونه ای مطرح شود که  زمینه تحقق آن نیز فراهم باشد.

ریواده گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان سمنان، مشکلاتی در حوزه بهداشت، مدیریت کرونا و کم‌آبی مطرح و اقداماتی انجام شد که نیازمند اطلاع‌رسانی است، بنابراین بایددسترسی خبرنگاران به مدیران تسهیل شود.

وی افزود: خبرنگاران به عنوان سربازان تبیین می‌دانند که عرصه جنگ تبیینی در حوزه شناختی است و ما چند برابر همه کشورها در معرض هجمه و جنگ رسانه‌ای هستیم.

ظلم‌ستیزی، صبر و عقل، چراغ راه خبرنگاران

رییس اسبق هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور نیز بیان کرد: لازم است خبرنگاران سه ویژگی ظلم ستیزی، صبوری و استقامت و برخورد عاقلانه را از حضرت زینب (س) فرا بگیرند.

مصطفی کواکبیان گفت: طالبان محمود صارمی، خبرنگار ایرنا را به شهادت رساند و هنوز هم نمی‌شود به آنان اعتماد کرد و باید با احتیاط در برخورد با آنان عمل کنیم.

وی افزود: همه مشکلات مطرح شده خبرنگاران درست است اما مقداری از آن نیز به نحوه کار کردن خودشان بر می‌گردد.

وی گفت: صداقت در کار رسانه‌ای بسیار اهمیت دارد و باید صادقانه به خود بگوییم چقدر در کارمان صداقت داریم.

کواکبیان گفت: خبرنگار تریبون مردم است نه بلندگوی مدیران و نباید به خاطر هدیه‌های ناچیز رسالت خود را زیر پا بگذارد.

ساختمان خانه مطبوعات استان سمنان ساخته شود

وی افزود: آموزش رسانه‌ای مهم است زیرا با این سرعت بالای رشد فضای مجازی، از قافله عقب ماندیم و باید همراه آن به روز شویم.

رییس اسبق هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور گفت: برخی از مدیران میانی از شورای اطلاع رسانی استان حرف شنوی ندارند و اصرار بر شکایت قضایی از خبرنگاران دارند.

کواکبیان با بیان اینکه حمایت مسئولان از حرکات رسانه‌ای کم است گفت: انتقال آب خزر به سمنان درخواستی مردمی است که رسانه ها نیز پیگیر آن هستند.

وی با بیان اینکه در بحث‌های محیط زیستی نباید کوتاه بیاییم گفت: در کشورهای پیشرفته بندهای حمایت از محیط زیست در قانون اساسی وجود دارد اما در دل شهرهای خوش آب و هوا کارخانه آلاینده ایجاد می‌شود که مورد تایید محیط زیست نیست.

وی یادآور شد: ساختمان خانه مطبوعات پس از ۱۱ استاندار هنوز تکمیل نشده است.

مصوبات شورای اطلاع‌رسانی لازم الاجراست و همواره پیگیری می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان در پاسخ به سخنان کواکبیان گفت: گفتمان انقلاب اسلامی بر مبنای اخلاق است و  سرمایه اجتماعی از مسیر اطلاع‌رسانی درست می‌گذرد.

ریواده بیان کرد: دولت در سال ۱۴۰۰ طرح سد فینسک را مصوب کرد و تا پایان سال بودجه تخصیص داد و روایت درست این است.

وی افزود: سازمان محیط زیست می‌گوید هر کارخانه با ۱۱ شرط زیست محیطی ایجاد می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: مدیران مکلف هستند در هفته دولت با رسانه‌ها ارتباط بگیرند و دستاوردها را تبیین کنند.

ریواده ابراز داشت: استاندار بارها شکایت از خبرنگاران را پیگیری و ختم به خیر کرد و فقط یک مورد خاص به دلایل مشخص به تعطیلی رسانه انجامید و اینکه مدیران از مصوبات شورای اطلاع رسانی پیروی نمی‌کنند روایت درستی نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: مصوبات شورای اطلاع‌رسانی لازم الاجراست و همواره پیگیری می‌شود.

ایرنا

انتهای پیام/

نوشته مطالبه رتبه‌بندی تا ضرورت حمایت‌های حقوقی خانه مطبوعات، از زبان فعالان رسانه‌ای سمنان اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: