در این مطلب قصد داریم تا برای شما عزیزان کاربردهای ساندویچ پانل را در انواع صنعت ها بررسی کنیم و به آن بپردازیم اما ابتدا برایتان توضیح دهیم که اصن ساندویچ پانل چیست. با تونیکس پانل تا پایان این مطلب همراه باشید.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل یا پنل ساندویچی به مصالحی گفته می شود که به صورت لایه ای یا به عبارتی ساندویچی تولید می شود که از سه لایه تشکیل شده است لایه میانی آن که هسته هم می گویند از فوم عایق مانند پلی یورتان، فوم XPS یا پلی استایرن می باشد که سبک ترین لایه این ساندویچ می باشد و دو طرف آن را دو لایه ورق مانند آلومینیوم، گالوانیره، آلوزینک و فلز های دیگری می پوشاند که مانند یک ساندویچ همبرگر می باشد و به همین دلیل ساندویچ پانل نامیده می شود.

کاربرد ساندویچ پانل

ساندویچ پانل ها هم اکنون کاربردهای زیادی در پوشش سقف و دیوار ساختمان های مسکونی و اداری و تجاری، کارخانه ها، سردخانه ها، کانکس ها، سوله های کشاورزی، سالن های تولیدی و انواع ساخت و ساز دارد اما با توجه به ساختار خاصی که هر کدام دارند کاربرد آن ها متفاوت است. کاربرد های ساندویچ پانل بسیار گسترده است. از این پانل‌ها در صنایع مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه قصد داریم به توضیح آن ها بپردازیم.

کاربرد ساندویچ پانل دیواری

کاربرد ساندویچ پانل دیواری در پوشش دیوارها و سوله‌ها است.این نوع ساندویچ پانل برخلاف پانل سقفی فراز و نشیب های کمتری دارد.در ساندویچ پانل دیواری انواع نر و مادگی هستند که هنگام نصب به صورت کامل درزها را از بین می برند.دیوارهای ساخته شده با این نوع پانل عایق خوبی در برابر نم و رطوبت هستند.

کاربرد ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی همان‌طور که از اسمش پیداست به عنوان یک مصالح پیش ساخته برای سقف سازه‌های مختلف مانند سوله‌ها، سردخانه‌ها و حتی ساختمان‌های تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت کانکس به کمک ساندویچ پانل سقفی را نیز می‌توان بزرگ‌ترین کاربرد ساندویچ پانل دانست. اصلی‌ترین وظیفه ساندویچ پانل‌ها، عایق کردن ساختمان است. به کمک این متریال سقف سازه عایق شده و از نفوذ آب و رطوبت به ساختمان جلوگیری می‌کند.

کاربرد ساندویچ پانل در پزشکی

با ورود ساندویچ پانل به بازار اتاق های پزشکی و اتاق آزمایشگاهی پیشرفت بسیار زیادی کردند و دقت آزمایش های مهم پزشکی و حساسیت تمیز بودن اتاق های عمل بهبود پیدا کرد و بهتر شد.

ساندویچ پانل های اتاق تمیز یا همان کلین روم محیطی کاملا ایزوله بدون هر گونه میکروب و باکتری را برای ما فراهم خواهند کرد.

به وسیله ساندویچ پانل دیواری و سقفی می توانیم محیطی ایزوله را ایجاد کنیم که دمای ثابتی هم دارد چرا که ساندویچ پانل عایق برودت می باشد.

کاربرد ساندویچ پانل در ساخت سوله

ساخت انواع سوله در متراژ بسیار زیاد قبلاً کار دشواری بود و بسیار زمان می برد، اما امروزه به لطف وجود ساندویچ پانل این مصالح مدرن ساختمانی می توانیم انواع سوله های مدرن را در سریع ترین زمان ممکن راه اندازی کنیم.

مصالح سنتی ساختمانی مانند آجر و سیمان که در ساخت دیوارهای سوله به کار می رفت امروزه هم هزینه بسیار بالایی دارد و هم از لحاظ زمانی کار بسیار زمان بر خواهد بود.

اما ساندویچ پانل دیواری این مشکل را حل کرده است از لحاظ قیمت امروزه ساندویچ پانل به صرفه تر نسبت به مصالح ساختمانی قدیمی است و همچنین زمان نصب ساندویچ پانل هم خیلی کم تر نسبت به سازه های سنتی خواهد بود همین موضوع سبب شده است تا سرمایه گذاران برای این که سریع تر به سود دهی برسند از ساندویچ پانل برای ساخت و ساز استفاده خواهند کرد.

کاربرد ساندویچ پانل در کانکس

یکی دیگر از پراستفاده ترین مواردی که ساندویچ پانل کاربرد دارد انواع کانکس می باشد، کانکس ها در گذشته با استفاده از ورق آهن و گالوانیزه ساخته می شدند.

اما امروزه با وجود ساندویچ پانل سبب شده است تا کانکس های مدرن را شاهد باشیم مانند کانکس ویلایی، کانکس مدیریتی، کانکس کارگاهی و… هر یک از کانکس یاد شده دارای فوم و ورق خاصی از پانل است. امروزه بسیاری از ویلاهای مدرن را در نقاط مختلف کشور به وسیله پانل می سازند.

کاربرد ساندویچ پانل در اتاق حمل بار

روزانه با کامیون و کامیونت ها که حمل و نقل مواد غذایی فاصد شدنی را برعهده دارند برخورد می کنیم، این وسایل حمل و نقل با استفاده از یخچال که دارند باعث می شوند تا مواد فاسد شدنی خراب نشوند، اما با خنک نگه داشتن محفظه اتاق حمل بار بستنی در فصول گرم کار سختی است و اگر اتاق آن ایزوله نباشد باید انرژی بسیار زیادی صرف این کار شود.

در همین حین ساندویچ پانل به این کار کمک خواهد کرد با ایجاد یک محیط ایزوله سعی در تنظیم و ثابت نگه داشتن دمای محیط را دارند به همین دلیل انرژی زیادی برای خنک نگه داشتن اتاق حمل بستنی نیاز نیست.

کاربرد ساندویچ پانل در سردخانه

سردخانه ها محیط ها و یا اتاق هایی زیر صفر درجه و یا بالای صفر درجه هستند که مصارف متفاوتی در کارخانه های صنعتی، سوپرمارکت ها ، انبارها، هتل ها، ورزشگاه ها، صنایع تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و داروسازی دارند.

در سردخانه ها همراه دما باید پایین و قابل تنظیم باشد از همین رو در ساخت این سازه ها از ساندویچ پانل سردخانه ای جهت حفظ دمای داخلی، و به دلیل  عایق بودن و جلوگیری از اتلاف انرژی و کارایی بهتر کمپرسورها و در نهایت کم شدن برق مصرفی استفاده می شود. البته چون در سردخانه ها دما پایین و رطوبت زیاد است از ساندویچ پانل ها به دلیل مقاومت در برابر پوسیدگی و رطوبت در ساخت سردخانه ها استفاده می شود.

کاربرد ساندویچ پانل در صنعت ساخت و ساز

کارایی بالای ساندویچ پانل‌ها باعث شده است تا این متریال نه تنها در صنعت ساخت و ساز، بلکه در صنایع دیگری چون حمل و نقل و معماری نیز کاربرد داشته باشد. از آنجایی که بیشترین کاربرد ساندویچ‌ پانل‌ها برای پوشش و عایق کردن دیوار و سقف سازه‌ها است، اغلب افراد تصور می‌کنند این مصالح تنها در صنعت ساختمان کاربرد دارد. یکی از دلایلی که باعث شده است ساندویچ پانل صنعتی در ساخت و ساز کارایی بالایی داشته باشد، عایق کردن سازه در کنار زیبایی دکوراسیون ساختمان است.

امروزه کمتر پیمانکار یا مهندسی استفاده از مصالح سنتی را در اولویت کاری خود قرار می‌دهد. این متریال پیش ساخته هزینه‌های مربوط به ساخت را کاهش می‌دهد. همچنین با کمک قابلیت عایق سازی این پانل‌ها، از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌شود. حمل و نقل آسان ساندویچ پانل‌ها، هزینه کم، وزن سبک و مقاومت بالای آن‌ها سبب کاربرد بیشترشان در صنعت ساختمانی شده است.

جمع بندی

همان طور که فهمیدیم ساندویچ پانل ها امروزه کاربردهای فراوانی در صنعت ساختمانی دارند و در ساخت سوله ها، کانکس ها، در صنعت پزشکی و… کاربرد دارند. در این مطلب به کاربرد های ساندویچ پانل پرداختیم و برخی از آن ها را به طور مفید و مخصر شرح دادیم.

امروزه تونیکس پانل توانسته با داشتن مدرن ترین و به روز ترین دستگاه تولید ساندویچ پانل ایران و استفاده از بهترین مواد اولیه داخلی و خارجی یکی از با کیفیت ترین و مناسبترین پنل های دنیا را تولید نمایند.

استفاده از از فوم های با کیفیت خارجی نظیر بایر آلمان و فولکسر ترکیه، این محصول را از سایر رقبای موجود در بازار با فاصله زیادی بالاتر نگه دارد. نحوه تولید مدرن این محصول توانسته حتی با کیفیتی مشابه در مواد اولیه، محصول نهایی را متمایز و با کیفیت تر ارائه دهد.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قیمت ساندویچ پانل و ساندویچ پانل با مشاوران تونیکس پانل تماس بگیرید و اطلاعات کاملی دریافت نمایید.

 

نوشته کاربرد ساندویچ پانل اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: