به گزارش مرآت؛ تولید به طور کلی حوزه‌ای آسیب‌پذیر و در عین حال تاثیرگذار در توسعه و رونق اقتصاد کشورها به شمار می رود که نیازمند همراهی جدی بخش های مختلف به ویژه بخش قانونگذار و سیستم های مالی است تا بتواند موانع را از سر راه بردارد و به نتیجه و اثر منجر شود. توجه به این مهم در کشور ما به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه خارجی اهمیتی دوچندان دارد و این انتظار می رود که نهادهای ذیرربط تا سر حد امکان همراهی لازم را با این بخش داشته باشند چراکه نتیجه نهایی موفقیت در تولید و افزایش درآمد ناخالص داخلی کام همگان را شیرین خواهد کرد.

در دولت سیزدهم با رویکرد جدیدی که در عرصه حمایت از تولید در عرصه های مختلف آغاز شده است این امیدواری می رود که موانع به تدریج و البته با سرعت بیشتری برداشته شوند. همانگونه که اقدامات موثری نیز به زعم تولیدکنندگان کشور صورت گرفته است و یکی از این اقدامات که اخیرا به ثمر نشست، برپایی نمایشگاه هم افزایی مدیریت ایران بود که ذیل آن تولیدکنندگان داخلی مجالی یافتند تا محصولات خود را به سرمایه گذاران معرفی کنند.

با تمام اینها، اما بیان مشکلات این بخش به امید همراهی دست اندرکاران این حوزه خالی از لطف نیست. یکی از این تولیدکنندگان شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی و توانبخشی هستند. در کشور ما شرکت های توانمندی ساخت و انتقال تکنولوژی تجهیزات نوین پزشکی را دارا هستند و حتی امروز ایران در این حوزه به نقطه ای رسیده است که توانایی رقابت با کشورهای پیشرفته در این صنعت را دارد اما به دلایل گوناگون اعم از بروکراسی های اداری، به روز نبودن قوانین و تعارض منافع رشد و شکوفایی شرکت‌های داخلی در حوزه تولید تجهیزات پزشکی در کشور دستخوش مشکلات و موانع است؛ در حالی که تجهیزات پزشکی، صنعتی مهم در هر کشوری است و درمان بیماران به رشد و توسعه آن بستگی دارد.

امروز با تلاش شرکت های دانش‌ بنیان وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی با برند ایران‌ ساخت به کشورهای دیگر صادر و زمینه برای ارائه توانمندی ایران در این حوزه فراهم شده است. محصولاتی که علاوه بر رفع نیاز پزشکان و مراکز درمانی و بیمارستان ها، به انجام تحقیقات محققان سرعت می دهد و زمینه را برای تولیدات فناورانه دیگر فراهم می کند.

 

 

از طرف دیگر بومی سازی تجهیزات پزشکی و ملزومات آن باعث کاهش هزینه ها نیز می شود و وابستگی به واردات را قطع می کند؛ چنان که در زمان شیوع کرونا تجهیزاتی مانند ونتیلاتور که فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری تولید کردند، به کمک کادر پزشکی و حوزه سلامت و درمان مردم آمد.

شرکت امید آذین ایرانیان از جمله شرکت های دانش بنیان در این عرصه است که با هدف اولیه بومی سازی تکنولوژی و انتقال دانش فنی تولید تجهیزات پزشکی و توانبخشی خاص به کشور، به دنبال تولید محصولاتی بوده است که هم نیازهای مصرفی کشور را برآورده سازد و هم این محصولات پتانسیل ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز به کشور را داشته باشند.

رضا مسگری قائم مدیرعامل این شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی و توانبخشی درباره ساخت تجهیزات پزشکی و توانمندی فناوران ایرانی در این عرصه و همچنین چالش ها و مشکلات این حوزه می گوید: در چند سال گذشته تاکنون به دلیل اعمال تحریم ها، تجهیزات پزشکی و توانبخشی فول آپشن (دارای تمام امکانات) اروپایی وارد کشور نمی شود؛ به همین دلیل و به دلیل کمبودی که در بازار در خصوص این محصولات در کشور بود، شرکت ما برخی از محصولات پزشکی از قبیل تشک مواج، تشکچه های ویلچر، تخت بیمارستانی، کِشنده ویلچر، ویلچرهای برقی و انواع ویلچرهای مکانیکی را تماما بومی سازی و در داخل تولید کرد و در حال حاضر به لحاظ فنی و کیفی در چند سال اخیر تنها تامین کننده ویلچر برای بنیاد شهید و امور جانبازان هستیم.

وی در ادامه یکی از چالش های پیش روی تولیدکنندگان را در حوزه صادرات عنوان کرد و گفت: در حوزه صادرات به خاطر تحریم ها با مشکلاتی روبرو هستیم. با توجه به این که از لحاظ قیمتی و کیفی امکان رقابت را در بازار داریم اما به دلیل این تحریم ها، امکان انتقال پول و همچنین اخذ نمایندگی در کشورهای مختلف نه تنها برای ما بلکه برای شرکت های مختلف وجود ندارد؛ بنابراین بستری باید فراهم شود که بتوانیم با دنیا تعامل داشته باشیم.

 

بسیاری از کشورها خواهان تجهیزات پزشکی ایرانی هستند

قائم مقام مدیرعامل شرکت امید آذین ایرانیان با بیان این که کشورهای همسایه بازار خوبی برای صادرات هستند، افزود: محصولات شرکت ما هم از لحاظ کیفیت مورد توجه آنها است و هم از لحاظ قیمت؛ چرا که قیمت این محصولات یک سوم نمونه های خارجی است و در حال حاضر کشور ترکیه و امارات بسیار تمایل دارند که با ما همکاری کنند. از طرف دیگر کشور عراق و سوریه کشورهایی هستند که به دلیل جنگ نیاز به تجهیزات توانبخشی دارند.

وی بار دیگر بازگشت پول را مشکل اصلی صادرات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر به کشور عراق صادرات داریم اما هیچ تضمینی نیست که بتوانیم پولمان را دریافت کنیم؛‌ چرا که به خاطر مسایلی که در حوزه تحریم ها است مجبوریم به طور غیررسمی محصولات را صادر کنیم بنابراین داستان بازگشت پول فقط از روی اعتماد به آنها است که بعضی مواقع هم موفق به گرفتن پولمان نمی شویم که مشکلات زیادی ایجاد می کند.

مسگری یکی دیگر از چالش های اصلی پیش روی تولید را مشکلات موجود در زمینه تهیه مواد اولیه عنوان کرد و افزود: همه تولیدکنندگان در این زمینه مشکل دارند. ما نیازمند آلومینیوم، ‌مواد پلیمری، تایر و تیوپ و بلبرینگ هستیم که همه آنها مواد مصرفی است و در این زمینه با کمبود زیادی روبرو هستیم.

قائم مقام مدیرعامل شرکت امید آذین ایرانیان مشکل بعدی را نوسان قیمت‌ها عنوان کرد و گفت: ثبات قیمت در حوزه تامین مواد اولیه نداریم. مواد اولیه هر هفته یا هر ماه به یک قیمتی خرید و فروش می شود و این مساله مشکلات و موانعی زیادی را برای تولید ایجاد می کند.

وی در ادامه کمبود نیروی انسانی در حوزه تولید را از چالش های دیگر صنعت برشمرد و افزود: فرهنگی در کشور ایجاد شده که عده ای فکر می کنند چون فارغ التحصیل دانشگاه شده اند، باید کار پشت میزی داشته باشند و راضی نیستند که در کارخانه ها مشغول کار شوند.

مسگری ادامه داد: باید بستری فراهم شود تا سازمان های فنی حرفه ای در اولویت قرار بگیرند و نیروی انسانی ماهر در حوزه تراشکاری، قالب گیری، جوشکاری و حوزه های مختلف صنعت پرورش دهند. در حوزه جذب نیروی اداری مشکلی نداریم ولی برای خط تولید با مشکل کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی یکی دیگر از مشکلات را موانع موجود در حوزه فروش عنوان کرد و گفت: در این حوزه هم به شدت مشکل داریم؛ ما نیاز نداریم دولت به ما پول بدهد اما نیاز داریم که به صورت تضمیمنی از ما خرید کند و پول آن را بدهد. در حوزه برگشت پول به داخل کشور هم مشکل داریم. تجهیزات مورد نیاز ارگان های حمایتی مانند بهزیستی، بنیاد شهید، کمیته امداد و هلال احمر را تامین می کنیم اما ماه ها باید برای گرفتن پولمان بدویم و این مساله کار را برای تولید دشوار می کند.

 

 

الزامی وجود ندارد که سیستم بانکی را وادار به همراهی با بخش تولید کند

وی یکی دیگر از مشکلات را تضامین بانکی دانست و گفت: آیت الله رییسی زمانی که رییس قوه قضاییه بود، مجموعه‌های تولیدی را از دست بانک‌ها نجات داد به این صورت که دیگر بانک ها نمی توانند واحدهای صنعتی را به دلیل مشکلات مالی تعطیل کنند. این اقدام مثبتی بود اما از آن زمان به بعد بانک ها، تضامین واحدهای صنعتی را به عنوان ضمانت قبول نمی کنند و سند ۶ دانگ مسکونی را می خواهند. از طرف دیگر بانک ها اگر تسهیلاتی می دهند، باید حتما تنفس ۶ تا یک ساله بدهند تا تولیدکننده بتواند این تسهیلات را به تولید، پول و درآمد تبدیل کند که بازپرداخت داشته باشد. متاسفانه در حال حاضر الزامی وجود ندارد که بتواند سیستم بانکی کشور را با سیستم تولید همراه کند.

مسگری مشکل دیگر حوزه تولید تجهیزات پزشکی را زمان‌بر بودن صدور مجوزها عنوان کرد و افزود: برای صدور مجوز در حوزه تجهیزات پزشکی پروسه یکساله و حتی بیشتر را باید طی کرد. اخیرا قانونی مطرح شده که بر اساس آن باید ظرف زمان محدودی مجوزها صادر شود. تصور ما هم این بود که امسال این قانون وضع شده اما متوجه شدیم که در گذشته هم بوده است و زمانی که پیگیری کردیم و معترض شدیم که چرا این قانون که در گذشته هم بوده اجرا نمی شود، به ما جواب دادند به دلیل این که تجهیزات پزشکی حساسیت بالایی دارند، بر اساس تبصره ای این قانون کنار گذاشته شده است.

وی ضمن انتقاد از زمان‌بر بودن صدور مجوزها توسط دستگاه‌های ذیربط ادامه داد: از دمِ درِ اداره تجهیزات پزشکی اجازه ورود نمی دهند و باید از آنجا به کارشناس مربوطه تلفن بزنند که اگر تلفن را بردارد پیگیری نامه را انجام دهیم. پیگیری یک نامه در اداره تجهیزات پزشکی دو تا سه ماه طول می کشد اول در صف بررسی قرار می گیریم، بعد از چند ماه بررسی اگر نقص داشته باشد، دوباره چند ماه طول می کشد تا نقص ها برطرف شود. اکثر شرکت ها به دلیل این فرآیند به دنبال دیگر مجوز نمی روند.

این تولیدکننده تجهیزات پزشکی گفت: اگر به سایت مربوطه مراجعه کنید، می بینید که خیلی از شرکت ها ۶۰ تا ۷۰ درصد فرآیند کار را جلو رفتند ولی چون مراحل گرفتن مجوز زمان‌بر بوده، خسته شده و دیگر ادامه نداده اند. این مشکل واقعی است که در سیستم اداره تجهیزات پزشکی وجود دارد و تولید را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

مسگری تاکید کرد: تولیدکننده باید تمام وقت در کارخانه باشد تا تولید شکل بگیرد اگر قرار باشد که در هفته هر روز دنبال مجوز باشد، چگونه می تواند تولید کند. تولیدکننده باید خیالش راحت باشد که بتواند تولید باکیفیت داشته باشد این که تمام مشکل من اداری شود، قطعا تولید از کیفیت و رقابت عقب می افتد.

 

 

رویکرد دولت نسبت به تولید مثبت است/برپایی نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران اقدامی موثر بود

این فعال حوزه تولید محصولات پزشکی در ادامه رویکرد دولت جدید نسبت به تولید را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه کارهای خوبی شده است که نمونه آن برگزاری نمایشگاه‌هایی مثل نمایشگاه هم افزایی مدیریت ایران بود که فرصت خوبی برای ما ایجاد کرد که کارمان را به دیگران معرفی کنیم در حالی که ما همیشه در نمایشگاه های تخصصی شرکت می کردیم. بنابراین فکر می کنم اتفاقات خوبی می افتد و امیدوارم این فرآیند و مشارکت ها بیشتر شود.

وی تولید در ایران را مهجور دانست و گفت: چند سال است که شعار تولید می دهیم اما پشتیبانی واقعی از تولید صورت نمی گیرد. در حالی که  تولیدکنندگان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند. کشوری مثل ما که سیستم دولتی دارد اگر می خواهد توسعه پیدا کند باید سیستم دولتی به صورت واقعی پشت تولیدکننده باشد و در حد شعار نباشد تا تولیدکننده دلگرم شود و سرمایه گذاری کند. اگر بخش خصوصی وارد شود، اشتغال زایی زیاد می شود و در کنار آن رونق تولید صورت می گیرد و کشور می تواند روی پای خود بایستد که رسیدن به این هدف دلسوزی و همراهی همگانی را می طلبد.

ایرنا

انتهای پیام/

نوشته تولید تجهیزات پزشکی نیازمند پشتیبانی واقعی/سیستم بانکی تولید را همراهی کند اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: