به گزارش مرآت؛ مردم دینمدار استان سمنان در هر گوشه ای از آن هرکدام به شکلی و با توجه به رسوم سنتی و دیرینه خود عشق و ارادت خود را به حضرت اباعبدالله الحسین نشان داده و در سوگ آن حضرت عزاداری و نوحه سرایی می کنند.

مردم شهرستان دامغان نیز مانند سایر نقاط ایران در دهه اول محرم با شرکت در آیین های سنتی، ارادت خود را به امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش نشان داده و شور حسینی را در کنار شعور حسینی به نمایش می گذارند.

یکی از این آیین های سنتی واصلی مردم دامغان طوق جامه کردن است  که قدمت آن به بیش از ۲۰۰ سال پیش برمی گردد.

در گذشته، چوب طوق ها از سر طوق ها که معمولا فلزی بود جدا بوده و آن ها را بر روی طبق هایی قرار می دادند و روی آنها را پارچه هایی می انداختند سپس در زمان طوق جامه کردن، به همین شکل وارد حسینیه می شدند و هنگامی که روضه طوق خوانده می شد، چلّه ها و چوب ها را به هم متصل کرده و پارچه ها را به دور طوق می بستند.

همه ساله همزمان با صبح روز ششم محرم، آیین طوق جامه کردن به صورت پرشور با حضور عزاداران حسینی و هیات‌های شرکت کننده دامغان، در حسینیه اعظم حضرت ابوالفضل(ع) این شهر آغاز می‌شود.

این آیین معنوی و سنتی از صبح روز ششم محرم آغاز می شود و تا روز یازدهم ادامه دارد که در پی آن، از صبح‌ دم ابتدا دسته ای با طبل، سنج و شیپور به داخل حسینیه وارد می شوند و اعلام می کنند که هیات ها در راه هستند و سپس دسته زنجیرزنی هیات ها با مداحی، سینه‌زنی و علم های خود در محل حسینیه حضور پیدا می کنند.

هنگام ورود هیات ها ، ابتدا علم های هر هیات جلوی در حسینیه توقف کرده و با خم شدن خود به حسینیه ادای احترام کرده و پس از کسب اجازه وارد می شوند.

پس از آن هیات های عزاداری یک به یک وارد حسینیه می شوند و آخرین هیات نیز طوق های جامه شده را به صورت خوابیده و بر روی دست،وارد حسینیه می کنند. ورود طوق ها به حسینیه همراه باسوگواری و ریختن اشک ماتم و ذکر «وای حسین(ع) کشته شد» انجام می شود.

پس از این عزاداری در صبح و عصر روزهای بعدی  تا ۱۱ محرم، حسینیه و تکایای دامغان هر یک به میزبانی یکی از حسینیه ها این آیین را برگزار می‌کنند و به این ترتیب، آیین طوق جامه کردن در اکثر حسینیه ها اجرا می‌شود.

برگزاری این آیین، به نوعی وحدت و همدلی بین هیات های عزاداری و هیات امنای مساجد، تکایا و حسینیه ها را فراهم می کند و نمادی از همدلی سوگواران حسینی در شهر دامغان است.

در این آیین هشت هیات از تکیه و حسینیه های شهر حضور دارند که در هر بار برگزاری، یک هیات میزبان هفت هیات دیگر شهرستان است.

لازم بذکر است در آیین طوق جامه کردن روز ششم محرم در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع)، بیش از ۳۰۰ راس گوسفند و یکهزار مرغ و خروس به نیت ادای نذورات و اعلام ارادت و نیاز سوگواران و عزاداران در عزای سیدالشهدا(ع) در جلوی علم ها قربانی می شود.

انتهای پیام/

 

 

نوشته طوق‌ جامه‌ کردن؛ آیینی برجای مانده از دوران کهن اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: