به گزارش مرآت، جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان گفت: عملیات اجرایی آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز شهمیرزاد (هیکو) با حجم یک هزار و ۸۳۴ مترمکعب با هدف ایجاد پوشش گیاهی و حفاظت آب و خاک در حال اجرا بوده که ۸۰ درصد‍‍‍ پیشرفت فیزیکی داشته است.

مرادی حقیقی گفت: برای ساخت پنج بند سنگ و ملات در حوضه آبخیز آسوران- جاشلوبار ۱۲ میلیارد ریال و بند سنگ و ملات در حوضه آبخیز هیکو به حجم یک هزار و ۸۳۴ متر مکعب، هفت میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.

وی ادامه داد: این طرح‌ها شامل عملیات مکانیکی آبخیزداری، نظیر بند‌های سنگی، ملاتی و خاکی، طرح‌های بیومکانیکی، شامل احداث هلالی آبگیر توام با بذرکاری، نهال‌کاری همراه با آبیاری و مراقبت است که با هدف کنترل سیلاب‌های مخرب، تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی، آبدهی چاه ها، قنوات و احیای عرصه‌های منابع طبیعی نظیر جنگل‌ها و مراتع انجام می‌شود.

وی افزود: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری نقشی مهم در کنترل سیلاب و رواناب‌های حاصل از بارش باران، تقویت سفره آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک دارد و بر همین اساس انجام عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و زیستی در قالب طرح‌های آبخیزداری در مناطق بالا دست حوضه‌های آبخیز شهرستان مهدیشهر انجام خواهد گرفت.

حقیقی با اشاره به اهداف طرح آبخیزداری خاطر نشان کرد: کنترل و مهار رسوبات، تثبیت پروفیل طولی آبراهه و همچنین کاهش شیب آبراهه، تثبیت دامنه‌های آبراهه در پشت سازه، حفاظت خاک، کنترل سیلاب، حفظ خاک دامنه آبراهه، کاهش خطر تهدید سیلاب برمنازل مسکونی و باغ‌ها، پرآب شدن قنات‌ها و چاه‌های پایین‌دست و در نهایت، رضایت مردم از اجرای این اقدامات است.

مدیرکل منابع طبیعی با اشاره به خشکسالی و کم آبی اظهار کرد: آبخیزداری راهکاری عملگرا در راستای حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی است.

انتهای پیام/

نوشته اجرای عملیات آبخیزداری با اعتبار بیش از ۲۰ میلیارد ریال در مهدیشهر اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: