به گزارش خبرنگار مرآت؛ نماز جمعه مانند یک حصار معنوی مستحکم و ایمانی است که همانند سنگری مستحکم عامل ایجاد وحدت و انسجام در کشور است.

برهمین اساس به فاصله اندکی پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی به حکم امام راحل اولین نماز جمعه در ۵ مرداد با شرکت بیش از یک میلیون نفر از مردم روزه دار در تهران و به امامت آیت الله طالقانی با شکوه و جلوه خاصی برگزار شد.

انبوه جمعیتی که در آن روز تکبیر گویان به نماز جمعه هجوم آوردند، در واقع سنگ بنای یکی از مهمترین عوامل حفظ و تداوم انقلاب بود و از آن پس نماز جمعه در کوران حوادث و بویژه در رابطه با پشتیبانی همه جانبه جنگ تحمیلی، نقشی بسیار ارزنده و انسانی ایفا کرد.

از این رو امروز مصادف است با برگزاری اولین نماز جمعه در کشور که از آن زمان  تاکنون در سراسر ایران اسلامی و در طول این سال های پس از انقلاب اسلامی همچنان این آیین عبادی و سیاسی و دشمن شکن با شکوه خاصی برگزار می شود.

در استان سمنان نیز اولین نماز جمعه استان سمنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۲۷ آذر ۱۳۵۸ در مهدیشهر به امامت آیت الله سید محمد شاهچراغی اقامه شد.

به بهانه گرامیداشت این روز به معرفی ائمه جمعه  شهرستان سمنان از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون می پردازیم.

آیت الله شیخ عباسعلی اختری اولین امام جمعه سمنان

آیت الله شیخ عباسعلی اختری  سال ۱۳۱۸ در گرمسار متولد شد و در سال ۱۳۳۷ با ورود به حوزه مقدس علمیه با کسب فیض از محضر حضرات آیات به درجه اجتهاد رسید.

وی در طول زندگی مبارزاتی خویش بارها تحت تعقیب عوامل رژیم ستم شاهی قرار گرفته  و در سالهای ۴۲،۵۴ و۵۶ دستگیر و روانه زندان شدند.

آیت الله شیخ عباسعلی اختری در سال ۱۳۶۰، اولین امام جمعه سمنان بود که در حال حاضر صاحب بیش از ۵۰ نسخه تالیفات، دو دوره نماینده مردم مشهد و تهران در مجلس شورای اسلامی، عضو فعلی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد حسن اختری دومین امام جمعه سمنان

حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد حسن اختری سال ۱۳۲۴ در سرخه متولد شد و پس از تحصیلات ابتدایی به حوزه علمیه قم رفت و به عنوان اولین طلاب مدرسه آیت‏الله العظمی گلپایگانی(ره) قرار گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین اختری از سال ۵۱ تا ۵۷ در اسارت به سر برد.

با تأسیس نهاد مقدس جهاد سازندگی با حکم امام راحل و به طور همزمان به عنوان نماینده ایشان در این سازمان عمرانی و جهادی و نیز امام جمعه سمنان منصوب گشت.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد حسن اختری در سال ۱۳۶۲، دومین امام جمعه سمنان بود که ۱۵ سال سفیر ایران در جمهوری عربی سوریه،عضو شورای عالی مجمع جهانی اهل‏بیت(ع)،  دبیر کل فعلی مجمع جهانی اهل بیت، از سمت هایش است که در حال حاضر با علمای بیش از۳۰۰ کشور دنیا در ارتباطند.

آیت الله شیخ عباسعلی اختری سومین امام جمعه سمنان

مجددا آیت الله عباسعلی اختری در سال ۶۵ به امامت جمعه سمنان منصوب شدند.

آیت الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان

آیت الله سید محمد شاهچراغی در سال ۱۳۱۳ در دامغان متولد شد و و پس از تحصیلات ابتدایی به حوزه علمیه قم رفت و  تحصیل در قم به مدت ۱۷ سال ادامه داشت تا اینکه در سال ۱۳۵۱ به شهر سمنان بازگشت.

وی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در جهت تاسیس حوزه علمیه عصمتیه تلاش بسیاری کرد.

مسئولیت اداره بنیاد شهید استان را برعهده گرفته و متجاوز از ۲۲ سال به خانواده معظم شهدا خدمت رسانی کرد.

آیت الله سید محمد شاهچراغی در دی ماه سال ۱۳۸۰ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرستان سمنان منصوب شد.

وی دو دوره مسئولیت نمایندگی مردم استان سمنان در مجلس خبرگان را عهده‌ دار بود.

پس از سال ها خدمت آیت الله شاهچراغی به مردم سمنان و با توجه به کهولت سن  وی از سمت خود استعفا داد و از ۱۴مرداد سال ۱۴۰۰ حجت الاسلام مرتضی مطیعی با حکم رهبر انقلاب به سمت امامت جمعه ‌ی شهر سمنان و نمایندگی مقام معظم رهبری در استان سمنان منصوب شد.

حجت السلام مرتضی مطیعی پنجمین امام جمعه سمنان

حجت الاسلام و المسلمین مطیعی، متولد ۱۳۴۳ از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی تبریزی و مرحوم آیت الله العظمی بهجت است  که از سال ۶۲ پس از اخذ دیپلم برای ادامه تحصیلات حوزوی به قم رفت و در محضر اساتید مختلف چون موسوی گرگانی، عراقچی، صلواتی، سید احمد خاتمی و شیخ محمد حسن قدیری بهره برد و به مدت ۲ سال در درس خارج فقه حضرت آیت‌الله جوادی آملی و ۳ سال در درس خارج فقه و اصول آیت الله شیخ جواد تبریزی و مدت ۱۸ سال در درس خارج فقه و اصول آیت الله العظمی بهجت(ره) شرکت کرد.

وی  مدیریت مدرسه علمیه صادقیه سمنان، تدریس در حوزه و دانشگاه را نیز در کارنامه خود دارد و با بیش از ۴۱ ماه سابقه حضور در دفاع مقدس، به ۵۵ درصد جانبازی نائل شده است.

انتهای پیام/

 

 

 

نوشته سمنان تاکنون چند امام جمعه داشته است؟ اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: