به گزارش مرآت، تغییرات در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با روی کار آمدن حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور به عنوان ریاست این سازمان کلید خورد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات در نخستین گفت‌‌وگو «تحقق دیپلماسی فرهنگی در تراز چهل‌واره دوم انقلاب اسلامی» را به عنوان شعار و مأموریت خود در این سازمان و جوانگرایی را از اولویت‌های توسعه فرهنگی در خارج از مرزها و دولت سیزدهم عنوان کرده بود.

راه‌اندازی ۱۵ رایزنی فرهنگی جدید در دولت سیزدهم

اکنون که حدود هشت ماه از تغییرات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌گذرد، حجت‌الاسلام ایمانی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ عمومی خبرگزاری فارس به تحولات در این سازمان اشاره کرد و گفت: ما جوانگرایی را در مرحله نخست در بین معاونت‌های سازمان اجرایی کردیم و اکنون معاون‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جوانانی با انگیزه و توانمند هستند.

وی با اشاره به تغییرات در فعالیت‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور افزود: هم‌اکنون ۶۰ رایزن فرهنگی در کشورهای مختلف داریم که در روزهای آینده‌، تعداد آنها به ۷۵ رایزنی می‌رسد و در نظر داریم که فعالیت فرهنگی در کشورهای همسایه و همچنین آمریکای لاتین را توسعه دهیم.

انتخاب رایزن‌های دهه شصتی برای تحقق جوانگرایی

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان اینکه جوانگرایی در سطح رایزنان فرهنگی نیز اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: ما هم‌اکنون رایزن‌هایی داریم که متولد دهه ۶۰ هستند و نیروهای تازه نفسی در کشورهای مختلف به اجرای برنامه‌های فرهنگی می‌پردازند.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور با اشاره به شیوه انتخاب رایزن‌های فرهنگی گفت: ما برای انتخاب رایزن‌های فرهنگی جلسات مختلفی برگزار می‌کنیم و ضوابط خاص و جامعی در نظر گرفته‌ایم. همچنین در این دوره سعی کردیم که رایزن‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف را از بین هنرمندان، دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه و اهل سنت و حتی بانوان فرهیخته و همچنین افرادی که توانمندی قابل توجهی داشته باشند، انتخاب کنیم.

چه کسانی نامزد اعزام به خارج از کشور هستند؟

وی با بیان اینکه آنهایی که در حوزه‌های فرهنگی فعالیت مناسبی داشته باشند، نامزد ما برای اعزام به خارج از کشور هستند، ادامه داد: هم‌اکنون نیلوفر شادمهری، نویسنده کتاب «خاطرات سفیر» که تقریظ رهبری را دارد، به عنوان رایزن فرهنگی ایران در یکی از کشورها انتخاب شده است. همچنین رئیس دانشگاه تقریب مذاهب سیستان و بلوچستان، رایزن فرهنگی ایران در مصر است و این تحولات می‌تواند گشایشی در اقدامات فرهنگی ایران در خارج کشور باشد و نتایج قابل قبولی به ارمغان بیاورد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره اعزام رایزن‌های فرهنگی به کشورهایی که پیش از این رایزن نداشتند، تصریح کرد: با توجه به تغییر رویکرد برخی کشورها به ویژه در آمریکای لاتین که دولت‌های چپ‌گرا و همراه ما روی کار آمده‌اند، حضور رایزن‌های فرهنگی در آنجا می‌تواند چهره واقعی ایران را به مردم این سرزمین نشان داده و به نوعی از اسلام هراسی و ایران هراسی جلوگیری کند.

فعال شدن رایزنی‌های فرهنگی برخی از کشورها پس از رفع سوءتفاهم سیاسی

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور با بیان اینکه در برخی از کشورها هم به دلیل سوءتفاهم‌‌ها برنامه‌های فرهنگی تعطیل شده بود، دوباره رایزن‌های فرهنگی اعزام می‌شوند، گفت: با رفع سوءتفاهم‌ها، رایزنی‌ها مجدد فعالی خواهند شد. همچنین رویکرد اصلی ما پس از اقدامات فرهنگی در کشورهای همسایه، کشورهای آمریکای لاتین و برخی از کشورهای آفریقایی است که امیدواریم با فراهم کردن بسترهای لازم، علاوه بر شناسایی ظرفیت‌های ایران اسلامی، نقش مؤثری در صادر کردن فرهنگ ایران داشته باشیم.

انتهای پیام/

نوشته راه‌اندازی ۱۵ رایزنی جدید در دولت رئیسی/ هنرمندان، بانوان و اهل سنت هم رایزن فرهنگی شده‌اند اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: