[ad_1]

به گزارش مرآت، اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان یا به اختصار (مهیا)، با اهداف و انگیزه‌های حمایتی از مردم و خرج شدن یارانه دولت در محل آن، در دستور کار قرار گرفته است و فعالان اقتصادی بر این باورند که یارانه آرد و نان یک تفاوت معنادار با یارانه دیگر کالاهای اساسی و حتی حامل‌های انرژی دارد و آن اینکه وقتی یارانه را به این کالا اختصاص می‌دهیم، اقشار محروم‌تر جامعه از آن نفع بیشتری می‌برند چون مصرف بیشتری دارند، اما در سایر کالاها و حتی حامل‌های انرژی، افراد پرمصرف‌، بیشتر افراد متمکن هستند.

به گفته مسوولان با اجرای طرح فروش هوشمند نان هیچ افزایش قیمت و یا سهمیه بندی در فروش نان اتفاق نیفتاد و شفاف سازی میزان تخصیص آرد به نانوایی‌ها، یارانه اختصاص یافته به هر واحد خبازی، میزان فروش نان و حتی نوع نان در نانوایی از اهداف این طرح است.

اجرای طرح هوشمندسازی فروش نان موجب شفاف‌سازی محل هزینه سالانه یکهزار و ۸۰ میلیارد تومان یارانه آرد در استان سمنان می‌شود.طرح فروش هوشمند نان در استان سمنان به منظور اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان از سی‌ام خرداد ۱۴۰۱ آغاز شد و اکنون در ۹۶ درصد نانوایی‌های استان سمنان نان به صورت هوشمند به فروش می‌رسد.

بر اساس گزارش‌ها سمنان بیستمین استان کشور در اجرای طرح هوشمندسازی نانوایی ها است و با توجه به گستردگی و پراکندگی جمعیتی این طرح در استان با موفقیت خوبی در حال اجرا است.

در شیوه جدید عرضه نان شهروندان مانند روال سابق و با همان قیمت های قبلی و بدون محدودیت، خرید خود را انجام می دهند، تنها تفاوتی که مردم با آن مواجه می شوند نوع دستگاه پرداخت یا همان کارتخوان ها در نانوایی ها است. این دستگاه‌های جدید که کار با آنها نیز چندان تفاوتی با کارتخوان های معمولی ندارد، با یک نرم افراز اندرویدی کار می کند و هدف از ساخت و طراحی آن ها هم این است که میزان دقیق فروش نان به دقت ثبت و رصد شود.

بنا به گفته و تاکید چندباره مسوولان کشوری و استانی، ابزار خاصی با عنوان کارت نان یا چیزی شبیه به آن نیز برای مردم پیش بینی نشده است، به این معنا که مردم با هر کارت بانکی خود می توانند مطابق معمول، خرید نان را با همان نرخ سابق انجام دهند.

شفاف‌سازی هزینه‌ها در سایه فروش هوشمند نان

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان گفت: اجرای طرح هوشمندسازی فروش نان موجب شفاف‌سازی محل هزینه سالانه یکهزار و ۸۰ میلیارد تومان یارانه آرد در استان می‌شود.

محمدرضا صادقی افزود: ۸۴ میلیارد تومان ماهانه بابت توزیع آرد یارانه‌ای در استان سمنان هزینه می‌شود که اجرای طرح هوشمندسازی فروش نان موجب شفافیت در اقتصاد و تخصیص منابع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح هوشمندسازی فروش نان، میزان تخصیص آرد و میزان یارانه واحدهای نانوایی شفاف سازی می شود، خاطرنشان کرد: هر تراکنش مربوط به نان و میزان فروش نان در قالب این طرح مشخص می شود و این شفافیت یک آورده بزرگ یارانه ای برای جامعه محسوب می شود.
صادقی با بیان این که با اجرای طرح هوشمندسازی فروش نان از هرگونه قاچاق آرد جلوگیری خواهد شد و افزود: در این طرح قیمت نان هیچ تغییری نکرد و نان با همان قیمت قبلی عرضه می‌شود، ضمن این که کار خرید نان برای مردم ساده‌سازی شده و هیچ محدودیتی به لحاظ تعداد خرید وجود ندارد.
وی ادامه داد که هر کس با هر نوع کارت بانکی می تواند انواع نان را در استان سمنان خریداری کند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری سمنان گفت: بنرهای آموزشی مربوط به نحوه استفاده از دستگاه کارتخوان در نانوایی‌ها نصب شده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

محمدرضا صادقی ابراز داشت: طرح فروش هوشمند نان شامل چهار نوع نان اصلی شامل لواش، بربری، سنگک و تافتون می‌شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان تاکید کرد: نانوایی های سنگک، بربری، تافتون و لواش در این استان از این پس مجاز به دریافت وجه از طریق سامانه ویژه طرح فروش هوشمند نان هستند.

svg+xml,%3Csvg%20xmlns= - هزینه‌کرد یارانه‌ها به سود مردم با ۹۶ درصد هوشمندسازی فروش نان در سمنان

 

اجرای طرح فروش هوشمند نان در ۶۶۸ نانوایی از مجموع ۶۹۰ نانوایی استان سمنان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: ۶۹۰ نانوایی در زمینه پخت چهار نوع نان لواش، بربری، تافتون و سنگک در استان فعال است که اکنون در ۶۶۸ نانوایی نان به صورت هوشمند به فروش می‌رسد.

محمدباقر منوچهری ادامه داد: ۲۲ نانوایی به دلیل برخی مشکلات مانند تعطیلی نانوایی و جابه‌جایی نانوایی هنوز مجهز به دستگاه کارتخوان نشدند و فروش نان به صورت هوشمند انجام نمی‌شود که رفع مغایرت‌ها در این نانوایی‌ها در دست بررسی و رفع است.

وی یادآور شد: فروش هوشمند نان در چهار نوع نان بربری، لواش، تافتون و سنگک به دلیل تخصیص آرد یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای انجام می‌شود و فروش سایر نان‌ها مانند نان فانتزی  که به نرخ آزاد است، مشمول طرح فروش هوشمند نمی‌شوند.

svg+xml,%3Csvg%20xmlns= - هزینه‌کرد یارانه‌ها به سود مردم با ۹۶ درصد هوشمندسازی فروش نان در سمنان

اجرای طرح فروش هوشمند نان بدون تغییر در سهمیه آرد نانوایی‌ها

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با اشاره به اجرای طرح فروش هوشمند نان در استان، گفت: با اجرای این طرح هیچ افزایش قیمت و یا سهمیه بندی در فروش نان اتفاق نمی افتد و شفاف سازی میزان تخصیص آرد به نانوایی‌ها، یارانه اختصاص یافته به هر واحد خبازی و میزان فروش نان از اهداف این طرح است.

شلوغی نانوایی‌ها در استان سمنان ارتباطی با اجرای طرح هوشمند فروش نان ندارد.وی با بیان اینکه سهمیه آرد شهرستان‌های استان طبق روال گذشته و بدون تغییر است، گفت: ماهانه پنج‌هزار و ۲۰۰ تن آرد یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای میان نانوانی‌های یارانه‌ای و آزادپز استان توزیع می‌شود.

منوچهری ابراز داشت: آرد یارانه‌ای به ازای هریک کیلوگرم ۶ هزار و ۶۵۰ ریال و آرد نیمه یارانه ای به ازای هر کیلوگرم ۹ هزار ریال بین نانوایی‌های استان سمنان توزیع می‌شود.

منوچهری درباره شلوغی نانوایی‌ها در روزهای گذشته در برخی شهرهای استان سمنان، خاطرنشان کرد: شلوغی نانوایی‌ها ارتباطی با اجرای طرح هوشمند فروش نان ندارد.

وی یادآور شد: فروش آرد خارج از شبکه توزیع و اختلاف قیمت با بازار موجب تخلف برخی نانوایان و شلوغی نانوایی‌ها شده بود که با نظارت دقیق و مستمر شرایط به حالت عادی بازگشته و مشکلی نیست.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با تاکید بر اینکه سهمیه آرد شهرستان‌های استان سمنان طی چند سال اخیر تغییر نکرده است، اضافه کرد: سهمیه آرد نانوایی‌های هر شهرستان براساس مصوبه کارگروه آرد و نان همان شهرستان توزیع می‌شود و اگر طی بازرسی‌ها نانوایی مرتکب تخلف شود، ممکن است به عنوان مجازات سهمیه آردش براساس تصمیم کارگروه آرد و نان شهرستان کاهش یابد و به نانوایی که در منطقه تراکم جمعیتی قرار دارد افزوده شود.

[ad_2]

منبع

Shares: