به گزارش خبرنگار مرآت؛ روستای ارجنه تابع دهستان کهن آباد و در۶۶  کیلومتری شمال شرق شهرستان آرادان واقع شده، ارتفاع ارجنه از سطح دریا به بیش از ۲ هزار متر می باشد و این روستا در ۱۵۰ کیلومتری پایتخت کشور قرار گرفته است.

ارجنه یک روستای فصلی است که از اواخر فصل بهار تا اوایل فصل پاییز گروهی از ساکنان آن که در گذشته به شهرستان آرادان مهاجرت کرده اند برای فعالیت باغداری ودامداری به روستا سفر می کنند.

اینجا روستایی خوش آب و هوا است که متاسفانه بی توجهی مسئولین و چهره فقر و محرومیت موجب شده زیبایی های روستا برای ساکنین این دیار در انبوه مشکلات گم شود.

روستایی با وجود نزدیکی به پایتخت که  از مشکلات عدیده ‌ای از جمله نداشتن آب آشامیدنی سالم، نداشتن راه دسترسی مناسب و نبود شبکه بهداشت و… رنج می برد و متاسفانه این حجم از مشکلات ازموجب شده  که روستایی که می توانست قطب گردشگری و محلی برای اشتغالزایی باشد به روستایی سرد و خاموش بدل شود.

علی محمد ارجنه از ساکنین روستا و دهیار اسبق روستای ارجنه در گفتگو با خبرنگار مرآت گفت: پیش از سال ۱۳۶۴ روستای ارجنه در حوزه استحفاظی استان تهران قرار داشت که  پس از سال ها با تصمیمات گرفته شده این روستا در حوزه استحفاظی شهرستان آرادان قرار گرفت.

دهیاراسبق روستای ارجنه با اشاره به اینکه  پیش از سال ۹۰ بر اساس آمار های گرفته شده ۲۲ خانوار با جمعیت ۱۱۵ نفر در روستا ارجنه ساکن بودند، افزود: در سال ۱۳۹۰ به دلیل اینکه آمار در فصل سرما گرفته شد امار نفوس و مسکن صفر اعلام شد، اما سوال اینجاست که چرا با این وجود برای انتخابات صندوق برای این روستا در نظر گرفته می شود؟

وی با اشاره به اینکه هیچ آماری از روستا در شهرستان آرادان وجود ندارد، اظهار کرد: مسئولین متاسفانه فقط در زمان انتخابات به یاری مردم روستا می شتابند و مشکلات روستا هر روز بیشتر شده است.

ارجنه در خصوص مشکلات این روستا عنوان کرد: متاسفانه مردم این روستا از نبود آب، برق، گاز، و حتی جاده خطرناک دست و پنجه نرم می کنند.

ارجنه با اشاره اینکه چشمه زارها به داد بی آبی مردم روستا می رسند، گفت: ساخت منبع آب باهزینه عمرانی مردم روستا و لوله کشی آن با متراژ ۴ هزار متر به منبع آب ۲۰ هزار لیتری از مهم ترین اقداماتی است که مردم روستا برای مشکلات خود انجام می دهند.

وی در ادامه افزود: ساخت و تکمیل مسجد و خانه های روستایی، اصلاح جاده توسط اهالی روستا از دیگر اقدامات خودجوش مردم می باشد.

بنا به گفته ارجنه  آمار پایین جمعیت، یکی از دلایل بی‌توجهی به این روستا است، یک دورِ باطل در این‌جا وجود دارد! از یک طرف مسئولین می گویند به دلیل آن که جمعیت روستا پایین است، مثلا خدمات برق به این روستا تعلق نمی‌گیرد؛ اما مسأله این‌جاست که جمعیت روستا به این دلیل پایین است که خدمات مطلوبی به آن ارائه نشده است.

این ساکن روستای ارجنه اذعان کرد: ارجنه اراضی کشاورزی مطلوبی دارد؛ یک حمام قدیمی نیز در این روستا وجود دارد که می‌تواند جاذبه‌ای برای گردشگری باشد و درختان ۹۰۰ ساله روستا هم می‌توانند مورد علاقه طبیعت‌گردها باشند. رها کردن این ظرفیت‌ها در ۱۵۰ کیلومتری پایتخت ایران زیبنده نیست.

بنا به گفته ارجنه اهالی این روستا همچنان در حسرت برق هستند در حالیکه هفت سال پیش موافقت برق روستایی از وزارت نیرو را دریافت کردم، اما همچنان مسئولین به بهانه نبود اعتبار و جاده در دسترس از برق رسانی به این روستا اهمال کاری می کنند.

این جانباز دوران دفاع مقدس و اهالی روستای ارجنه با گله مندی از بی تفاوتی برخی مسئولین نسبت به مشکلات روستا ابراز کرد: در دولت روحانی گفته شده بود تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار برق رسانی شدند اما این روستا با وجود ۲۰ خانوار همچنان از نعمت برق محروم است.

این عضو اسبق دهیاری روستای ارجنه در نهایت ابراز کرد: این روستا قابلیت کشت درختان گردو و پرورش درختچه های گل محمدی و همچننی ایجاد حوضچه پرورش ماهی و اشتغال زایی را دارد به شرط آنکه از نعمت برق برخوردار شود.

البته مرآت پیش‌تر به وضعیت اسف‌بار روستای ارجنه پرداخته بود اما مسئولان امر، پاسخی به انتقادات نسبت به بی‌توجهی‌ها در قبال این روستا ارائه نکرده‌اند و به قول اهالی این روستا ارجنه در نقطه کوری واقع شده که به آن توجه نمی شود و امیدوار هستیم مشکلات روستای ارجنه به گوش مسئولین برسد و گره از مشکلات آنها باز شود.

انتهای پیام/

 

نوشته روستای ارجنه در حال نابودی است/ مسئولین از خواب غفلت بیدار شوند اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: