ابوالفضل صدقی استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مرآت ، با اشاره به این که دوران حاکمیت غرب رو به فروپاشی و اتمام است و بنا به اعتراف غربی ها چین ابر قدرت آینده دنیا است، گفت: تمام قرائن و شواهد نشان می دهد، شاهد نظم نوین جهانی در سطح روابط بین الملل هستیم و ایران یکی از یکی از کشورهای بسیار مهم است که می تواند نقش مهمی را در آینده جهان بازی کند.

این تحلیلگر سیاسی در ادامه افزود: دولت های قدرتمندی مانند روسیه و چین دریافته اند که در منطقه آسیای غربی، متحدی قدرتمندتر و قابل اطمینان تر از ایران وجود نخواهد داشت و لذا در صدد تشکیل گروهی هستند تا در مقابل اروپا و آمریکا توان ایستادگی داشته باشد.

وی با بیان اینکه چین، ایران، روسیه، هند و برزیل توانایی تشکیل یک اتحاد در مقابل سلطه غرب را دارند، ابراز کرد: نظم آینده جهانی نیازمند یک بازیگر مهم منطقه ای است و با توجه در مسیر جاده ابریشم و مرکز انرژی دنیا بودن، آن بازیگر مهم کشور ایران است و ابر قدرت آینده دنیا نخواهد توانست چنین مهره مهمی را نادیده بگیرد.

صدقی همچنین تصریح کرد: دولت سیزدهم ضمن ناامید بودن از غرب به آنان اعتمادی ندارد و سیاست خارجی خود را  بر تحکیم روابط همسایگی و ایجاد اتحاد با قدرت های شرق دنیا بنا نهاده است و با توجه به تمایل طرف ها مقابل، به نظر می رسد اتحادی جدید شکل گرفته و نظم نوین آینده جهانی با این رویکرد شکل خواهد گرفت.

این کارشناس سیاسی با اشاره به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور ترکیه، اظهار کرد: با توجه به تورم بی سابقه در ترکیه و عدم دستیابی دولت این کشور به اهداف مورد نظر خود، اردوغان در تلاش است تا در گوشه سفره نشسته و از هر دو سو به ارتزاق بپردازد و به دنبال جایگاه کشورش در تصمیم سازی برای متن آینده منطقه است.

صدقی در در ادامه ابراز کرد: اردوغان در دو حوزه اقتصادی و امنیتی-سیاسی به شدت نیازمند همکاری و همیاری منطقه ای ایران است، اگرچه ترکیه در تلاش تا با اکثر کشورهای منطقه روابط خوبی داشته باشد اما می داند ایران، بهترین و قدرتمندترین همسایه برای ترکیه است و بنا به گفته رهبر انقلاب و اردوغان، این دو کشور دوست دوران های سخت هستند.

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به اهداف ترکیه در کنار برگزاری مذاکرات گروه آستانه، عنوان کرد: اردوغان در خلال برگزاری اجلاس آستانه نیازمند دیدار با پوتین و گفتگو در خصوص کشورهای سوریه، ارمنستان و آذربایجان، جنگ اوکراین و ناتو است و  می خواهد از مسیر دیپلماسی برخی از مشکلات خود در حوزه سیاست خارجی را حل کرده و کاهش دهد.

وی در ادامه افزود: این اجلاس و مواردی که در آن مطرح می شود مانند جنگ اوکراین و یا پروژه قرن آب و بسیار مهم و راهبردی بوده و در آینده منطقه و جهان تأثیرگذار خواهد بود و دنیای غرب به شدت نسبت به برگزاری این اجلاس حساس شده و واکنش نشان داده است.

صدقی با اشاره به غیر واقعی بودن ادعاهای رسانه های غرب گرا نسبت به واگذاری ایران به چین و روسیه، گفت: دولت قبل ۸سال تمام زمان و هزینه صرف مذاکره با آمریکا کرد و در نهایت با تعطیل کردن هسته ای، کلاه بزرگی بر سر ایران گذاشت و با توجه به این که سیاست های غربی ها تغییری پیدا نکرده؛ نگاه به سوی شرق لازمه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور است که دولت باید با ارتباط مؤثر با کشورهایی چون چین، روسیه، هند و برزیل اثر تحریم ها را بسیار کم کرده و و در منطقه روابط اقتصادی قویتری داشته باشد.

انتهای پیام/ز

نوشته حاکمیت غرب و آمریکا رو به فروپاشی است/ نگاه به سوی شرق لازمه سیاست خارجی کشور است اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: