به گزارش مرآت، محمدرضا قاسمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در جمع خبرنگاران درباره جشنواره پسته گفت: هدف اصلی و اساسی برگزاری جشنواره‌های محصولات کشاورزی شکرگزاری به درگاه باری‌تعالی است و با برگزاری این همایش‌ها و جشنواره‌ها ما در مقابل نعمتی که خداوند به ما ارزانی داشته است و لطفی که به بندگان خود داشته است نوعی از شکرگزاری را به جای می‌آوریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان افزود: قطعاً برگزاری خوب جشنواره نیازمند مشارکت و همراهی همه کسانی است که در این زمینه صاحب‌نظر هستند و خرد جمعی و هم‌افزایی می‌تواند بسیار کمک کند.

قاسمی گفت: مشارکت بیش از ۲۰ گروه اجتماعی فعال در سطح شهرستان برای برگزاری این جشنواره اتفاق بسیار خوب و مبارکی است که به برگزاری پربار تر جشنواره و خروجی بهتر از آن کمک می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که به نظر می‌رسد در کنار همه بحث‌های مدنظر شورای اسلامی شهر و شهرداری باید به آن توجه شده و مدنظر مجریان جشنواره باشد این است که ما در راستای ارتقاء سطح آگاهی باغداران پسته قدمی برداریم و در این زمینه هم انجمن و هم جهاد کشاورزی باید به موضوع آموزش توجه کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه باید موضوعات مرتبط با آموزش و فعالیت‌های ترویجی اطلاع‌رسانی را به‌عنوان یک اصل ویژه‌تر در جشنواره ببینیم افزود: در کنار برنامه‌های فرهنگی و همایشی که در خلال این جشنواره برگزار می‌شود برگزاری یک نمایشگاه جانبی قوی در زمینه شناساندن ظرفیت‌های و قابلیت‌هایی که در حوزه باغداری پسته وجود دارد بسیار ضروری است.

قاسمی گفت: موضوع مکانیزاسیون باغات پسته بسیار مهم بوده و باید به آن توجه شود.گرچه سطح زیر کشت پسته در استان سمنان آن‌قدر قابل‌توجه نیست که لازم باشد در برخی فرایندهای آن به سمت مکانیزاسیون رفت اما می‌توان در برخی بخش‌ها در فرایند تولید پسته از امتیازات و ظرفیت‌های مکانیزاسیون سازی استفاده کرد.

وی گفت: این مهم در زمینه فرآوری و فرایندهای پس از تولید پسته می‌تواند به‌عنوان یک اولویت در این عرصه در استان سمنان مطرح باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: شناساندن بیشتر محصول پسته و برندی که در دوره‌ای به فراموشی سپرده شده بود و احیای این ظرفیت مهم و نیز ورود سرمایه‌گذاران به این بخش و همچنین ایده پردازی در فرایند تولید این محصول با توجه به نام‌گذاری امسال به نام سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان صاحب ایده کمی و کیفی در تولید طلای سبز در دستور کار باشد.

قاسمی گفت: باید از ظرفیت و توان دانش‌بنیان‌ها و هسته‌های فناور و نوآور علمی استفاده شود تا بتوانیم ضریب نفوذ دانش در میان باغداران پسته را در حاشیه این جشنواره ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت باید برگزاری این جشنواره علاوه بر تأثیری که در فضای شهری در خصوص تولید پسته می‌گذارد؛ نشاط اجتماعی باید منتهی به یک نتایج عملی درباره این محصول در استان شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به حضور سفرا و نمایندگان خارجی در این جشنواره تصریح کرد: نباید از فضای حاصل از برگزاری این جشنواره مهم غافل بود و مهمانان خارجی مدعو به این‌گونه جشنواره‌ها به‌سادگی رها شوند.

قاسمی گفت: باید پیگیری‌ها و فعالیت‌ها در زمینه برند سازی و معرفی پسته به جهانیان استمرار داشته باشد تا منتج شده یک خروجی مثبت برای بهره‌برداران این عرصه شود.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی و البته دیگر مسئولان عرصه کشاورزی استان سمنان باید یک مجموعه دائمی امور مربوط به جشنواره پسته را در طول سال پیگیری کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: نباید موضوع برگزاری نمایشگاه در حوزه نمایشگاهی دنبال کنیم و برای دوره بعد ارائه دهیم؛ مباحث فنی و کارشناسی نیاز به رصد دارد و باید شناسایی شود.

قاسمی گفت: دامغان شهر تاریخی و پر از ظرفیت‌های ملی در حوزه گردشگری است و باید با استفاده از این فرصت و ظرفیت برای اینکه باغداران به سمت افزایش ظرفیت تولید و ارتقای ظرفیت و تجاری‌سازی و برند سازی این محصول در دنیا حرکت کنند گام برداریم.

وی بر ضرورت ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره پسته در استان سمنان تأکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در جای جای استان سمنان در شهرستان‌های آن پسته تولید می‌شود و باید با محوریت و مرکزیت دامغان به‌عنوان اصلی‌ترین محل تولید پسته به اهداف خود در زمینه تولید این محصول مهم برسیم.

انتهای پیام/

نوشته باغداران پسته به سمت افزایش ظرفیت تولید و تجاری محصول خود حرکت کنند اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: