حجاب و عفاف در جامعه یک حکم ضروری الهی و هنجار اجتماعی است و این دو واژه به هم پیوسته توسط خدای متعال درون همه انسان ها به ودیعه گذاشته شده است.

حیا و عفت تنها ویژه زنان نیست و یک رابطه مستقیم بین عفت ورزی زنان و مردان وجود دارد و در حقیقت اگر حیا وعفت مردانه در جامعه ترویج نشود، ترویج فضائل اخلاقی در بین زنان جامعه اثری نخواهد داشت.

حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی دو عامل بسیار اساسی که به سلامتی جامعه مربوط می‌شود و رعایت آن  یکی از دغدغه‌های امروز جامعه اسلامی است و باید فرهنگ سازی و هنجارسازی شود و در واقع حجاب لباس مشارکت اجتماعی است و اگر این لباس نباشد در عرصه اجتماعی زنان و مردان ما دچار مشکل می‌شوند که داشتن آن مایه ارامش، آسایش و امنیت است.

ترویج  فرهنگ عفاف و حجاب از طریق  گفتمان‌ سازی و مقابله با فرهنگ شیطانی غرب میسر است که  این می ‌تواند جامعه را از شر فرهنگ‌های غلط و شیطانی مصون نگه دارد.

بی حجابی را اگر به عنوان یک ناهنجاری اجتماعی قلمداد کنیم خواهیم یافت که در این زمینه باید علاوه بر مباحث اقناعی و علمی و تبلیغ زیست عفیفانه، از دوران کودکی خود باوری و عزت نفس را در کودکان و دخنتران جامعه تقویت کنیم تا زمینه عرض اندام در آنها شکل نگیرد.

تحولات ساختاری جامعه و فضای متشنج رسانه ها و بازیگرانی که در این عرصه ایفای نقش می کنند فضای ملتهبی را ایجاد می کنند که اکثریت آنها نگاه منتقدانه و نه مبلغانه به قضیه حجاب دارند.

علت خلا فرهنگی موجود و نتیجه نگرفتن از فعالیت های فرهنگی تعدد دستگاههای متولی است که موجب شده  پاسکاری بین دستگاهی کار را  به اینجا رساند.

برخوردهای قهری و سلبی در موضوع عفاف و حجاب نه تنها اثر گذار نخواهد بود بلکه تنش ها و آسیب های بیشتری ایجاد خواهد کرد، فلذا باید با برخورد اقناعی و تبیین درست مواضع حجاب سلامت اخلاقی جامعه را تضمین کرد.

و باید این نکته را مد نظر قرار داد که تمام افراد بد حجاب در یک دسته بندی ثابت قرار ندارند و نمیتوان بدون مرزبندی با آنها برخورد کرد ، به طوریکه کسانیکه از روی نادانی بد حجاب هستند با کسانیکه نافرمانی معدنی می کنند ، باید برخورد متفاوت صورت گیرد.

در تمام دنیا قوانینی برای عفاف وحجاب وجود دارد و حتی کشور هایی که به ظاهر بی قید و بند هستند در عمل قوانینی برای پوشش خود داشته و باید و نباید هایی دارند که باید در جامعه لحاظ شود.

این تفکر که مردان با آزادی و بی قید و بندی اشباع شده و تمایلی به جنس مخالف ندارند نظریه ای  از پایه و اساس غلط است به طوری که در کشور های اروپایی دیده می شود بی بند و باری نه تنها اشباع پذیر نشده بلکه موجب تغییر رویه مردان شده و تمایلات آنها را از جنس مخالف به سمت ارتباط با حیوانات و هم جنس بازی سوق داده است.

رویکرد اصلی برنامه های عفاف و حجاب الگو سازی برای جوانان و نوجوانان است و این الگو  بر طبق همان فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر زن مجاهد مسلمان  است که تحت عنوان  الگوی  سوم  نامگذاری شده و  مقام  معظم رهبری در این خصوص می فرمایند باید در الگو سازی زنانی به جامعه معرفی شوند که عفیف و در عین حال حضور فعال در اجتماع دارند.

یادداشت/

م.آقایی- استاد دانشگاه و کارشناس حوزه عفاف و حجاب

 

 

نوشته ترویج عفاف و حجاب در بستر اقناع و تبیین شکل می گیرد اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: