به گزارش مرآت؛حجت‌ الاسلام رضا کهساری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت با اشاره به اوج گدشت حضرت ابراهیم و قربانی کردن فرزندش در راه خدا گفت: قربانی کردن فرزند برای حضرت ابراهیم بسیار دشوار بود، اما تسلیم امر خداوند شد و از این امتحان الهی سربلند بیرون آمد.

این کارشناس مسائل دینی در رابطه با فلسفه عید قربان ابراز کرد: یکی از بزرگ‌ترین اعیاد اسلامی عید قربان یا الضحی است که یادآور خاطره به یادماندنی حضرت ابراهیم خلیل الله بوده و در سوره مبارک بقره و صافات نیز به این داستان اشاره شده است.

حجت الاسلام کهساری افزود: حضرت ابراهیم دستور الهی را قبول کرد، در مسیر منا سه بار شیطان بر او ظاهر شد تا مانع اطاعت امر خداوند شود اما حضرت هر سه بار با سنگ‌هایی که به شیطان زد، با هوای نفس خود مبارزه کرد و زمانی که خود و فرزندش را برای قربانی کردن آماده کرد خداوند گوسفندی را به او هدیه داد و خواست تا فرزندش را آزاد و گوسفند را قربانی کند.

حجت الاسلام کهساری در ادامه افزود: در جانشین شدن گوسفندی به جای اسماعیل -فرزند ابراهیم (ع) پیامی نهفته دارد که باید در این روز یاد بگیریم که از مادیات و ثروت های دنیایی که عامل جنگ و خونریزی و فتنه شده است دل بکنیم و عواطف انسانی را پایمال نکنیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معطم رهبری در دانشگاه سمنان خاطرنشان کرد: نیاز مادّی، جای دیگر نیازها را اشغال کرده و کار به آنجا رسیده که مال اندوزی بر رفتار و روابط انسان‌ها حکم‌فرما شده و آنان را به افرادی سوداگر و استثمارگر و استعمارگر تبدیل کرده که برای رسیدن به اهداف خود از ابزارهای جهنمی، همچون جنگ و فتنه انگیزی و تعصب آفرینی و طبقه بندی انسان‌ها و تبعیض نژادی و مانند آنها، بهره می‌جویند.

این کارشناس مسائل دینی به در رابطه با فلسفه گوشت قربانی در این روز نیز اشاره کردو  افزود: بهتر است گوشت قربانی بین فقرا توزیع شده و کمترین آن برای خانواده‌ای که قربانی کرده است، بماند چرا که هدف از قربانی کردن بهره‌مندی از فیوضات معنوی آن نیز است.

کهساری با تاکید بر این ‌که داشتن توجه و درک عظمت عید قربان، از جمله موارد توصیه شده برای عید قربان است، افزود: یک سری آداب شرعی و دینی نیز برای این روز توصیه شده که غسل کردن، اقامه نماز عید قربان و همچنین قربانی کردن از جمله آن است.

وی با بیان این‌که تکریم مسلمانان و صله رحم از جمله خاصیت اعیاد است، افزود: بر این اساس سرکشی از اقوام و صله رحم نیز از دیگر آداب وارد شده برای عید قربان است.

حجت الاسلام کهساری عید قربان را عامل وحدت مسلمین دانست و بیان کرد: به جای آوردن حج برای مسلمانانی که از امکان سفر به بیت الله الحرام برخوردار هستند واجب است، زیرا با سفر به سرزمین وحی می توانند وحدت عظیم خود را در این چند روز به نمایش بگذارند.

انتهای پیام/

 

نوشته عید قربان؛ نماد تجلی بندگی و تسلیم در پیشگاه الهی است اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: