[ad_1]

به گزارش مرآت،

گندم محصول کشاورزی راهبردی جهان محسوب می شود و شرایط کمبود این محصول در سطح جهانی، در کنار جنگ در کشور تولیدکننده اساسی این محصول در اوکراین، نقش تامین و تولید گندم را برای دولتها دوچندان کرده است. در سال زراعی جاری کشاورزان از روشهای مختلف ترغیب شدند تا به کشت علمی این محصول بپردازند و به فروش آن به مراکز دولتی تا جای ممکن اقدام کنند. از سوی دیگر، اکنون کشاورزان از تاخیر در پرداخت مطالبات خود پس از تحویل محموله به مراکز دولتی با حدود یکماه وقفه گلایه‌مندند در حالی که قرار بود این فاصله یک هفته ای باشد.

امسال ترغیب کشاورزان به منظور تحویل گندم تولیدی به مراکز خرید دولتی در دستور کار مسوولان بنیاد ملی گندمکاران استان سمنان، مدیران جهاد کشاورزی استان و شهرستانی و تشکل‌های مردم نهاد قرار گرفت.

پس از برداشت گندم از اواسط خردادماه در برخی از نقاط شهرستان شاهرود در شرق استان سمنان از سوی دولت مقرر شد طی یک هفته مبالغ گندم خریداری شده به حساب گندمکاران واریز شود اما پس از گذشت حدود ۲۸ روز هنوز کشاورزان این منطقه هیچ وجهی دریافت نکردند.

برخی کشاورزان و مسوولان نهادهای کشاورزی در تماس با دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در شاهرود خواستار انعکاس خواسته خود و دریافت پاسخ از سوی مسوولان شدند و خواستند این رسانه واسطه ای برای تحقق مطالباتشان در این زمینه باشد.

تاخیر یک ماهه در وعده یک هفته ای پرداخت حق گندمکاران

یکی از کشاورزان منطقه بیارجمند  با اشاره به اینکه کشاورزان به هوای تحقق به موقع وعده پرداخت گندم از سوی دولت، پیشتر به سراغ هزینه‌کرد رفتند و اکنون به درِ بسته خورده اند، به خبرنگار ایرنا گفت: کشاورزان پرداخت وجه خریدهایی از جمله کود، سم و نهاده را منوط به دریافت مبالغ فروش گندم کرده بودند که با واریز نشدن آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه شدند.

نادر احمدی با بیان اینکه برخی از کشاورزان هم تسهیلات بانکی گرفتند تا محصول خود را به مرحله برداشت برسانند، افزود: پرداخت وجه موارد خریداری شده با چک یا وعده پرداخت در آینده، در هر دو صورت با تسویه نشدن آن و در نتیجه به ضرر کشاورز منتج خواهد شد.

وی پرداخت نشدن به موقع گندم خریداری شده از سوی دولت را موجب بدبینی کشاورزان دانست و ابراز داشت: در سال‌های گذشته گندمکاران مطالبات خود را با گذشت یک هفته از تحویل محصول دریافت می‌کردند که این امر موجب تسهیل کار در چرخه زنجیره تولید می‌شد.

 

خلف وعده مراکز دولتی و احتمال بازشدن پای دلالان به خرید گندم

کشاورز دیگری از بخش مرکزی شاهرود هم در این باره گفت: عمل به تعهد دولت مبنی بر تسویه یک هفته‌ای مطالبات گندمکاران موجب می‌شود کشاورزان محصول خود را به دلالان نفروشند.

عزت حسینی اظهار داشت: برخی کشاورزان محصولات خود را انبار می‌کنند تا با دریافت وجه نقد و قیمت بالاتری به دلالان بفروشند.

رییس بنیاد ملی گندمکاران استان سمنان هم در این باره گفت: امسال در نشست‌های متعددی که با کشاورزان استان داشتیم تاکید بر فروش محصول به مراکز خرید دولتی شد.

محمد حسین خنکال به کمبود جهانی گندم اشاره کرد، افزود: تحریم‌های ظالمانه و جنگ روسیه و اوکراین موجب بحران کمبود گندم در جهان شد که در این راستا به کشاورزان کاشت گندم و تحویل محصول به مراکز خرید دولتی توصیه شد.

وی به تلاش استاندار سمنان، مدیران جهادکشاورزی و تشکل‌ها مردم نهاد در خصوص متقاعد کردن کشاورزان به فروش محصول گندم به مراکز خرید دولتی اشاره کرد و ابراز داشت: اطلاع‌رسانی از راه‌های مختلف به کشاورزان انجام شد تا محصول خود را فقط به مراکز خرید دولتی بفروشند.

دبیرِ خانه کشاورز شهرستان شاهرود با بیان اینکه دولت پرداخت مبالغ به کشاورزان طی هفت تا ۱۰ روز را متعهد شده بود، تصریح کرد: تاکنون با گذشت حدود ۲۸ روز از تحویل نخستین محموله گندم هیچ مبلغی به حساب گندمکاران شهرستان شاهرود واریز نشده است.

خنکال ادامه داد: کشاورزان با توجه به بدهی‌هایی که دارند به مسوولان حوزه کشاورزی روی آورده و مطالبات خود را خواستارند.

پرداخت به موقع مبالغ گندم خریداری شده موجب جلوگیری از قاچاق آن می‌شود

وی با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان شاهرود و میامی هنوز برداشت گندم را آغاز نکردند، اظهار داشت: در صورت پرداخت نشدن به موقع طلب گندمکاران، گروهی که هنوز برداشت نداشتند، گندم‌های خود را به سوی بازار دام، طیور، یا قاچاق و یا در انبارها احتکار می‌کنند.

خنکال از مسوولان شهرستان شاهرود و استان سمنان و کشور خواست هر چه زودتر وجه گندمکاران این خطه را واریز کنند تا دست سودجویان از این کالای راهبردی کشاورزی و غذایی کوتاه شود چرا که این مساله به امنیت غذایی جامعه و از سوی دیگر با معیشت کشاورزان گره خورده است.

عضو هیات مدیره گندمکاران کشور به توصیه مسوولان مبنی بر پرهیز از کاشت محصولات پرآب بر اشاره کرد و افزود: برخی کشاورزان با کاشت خربزه و هندوانه وجه فروش محصول خود را همزمان با عرضه دریافت می‌کنند این در حالی است که با زحمت کمتری نسبت به گندمکاران روبرو هستند.

 

svg+xml,%3Csvg%20xmlns= - خرید تضمینی گندم از کشاورزان شاهرودی و گلایه از تاخیر در پرداخت مطالبات

مطالبات گندمگاران شاهرودی پرداخت نشد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود هم در این خصوص گفت: تاکنون مبلغی به حساب گندمکاران شهرستان شاهرود بابت گندم تحویلی به مراکز خرید دولتی واریز نشده است.

عباسعلی نهاردانی افزود: پیگیری مستمر مطالبات گندمکاران از طریق مدیرکل جهاد کشاورزی و مسوولان استانی تا حصول نتیجه در دستور کار است.

استاندار سمنان از خرید ۳۹ تنی گندم از کشاورزان خبر داد

استاندار سمنان در نشست هفتگی ستاد تنظیم بازار و نظارت بر فرآیند عرضه کالا و مایحتاج عمومی استان گفت: تاکنون بیش از ۳۹ هزار تُن گندم در سطح استان خریداری و ذخیره سازی شده است.

سیدمحمدرضا هاشمی افزود: پرداخت مبالغ خرید گندم به کشاورزان استان در دستور کار قرار دارد و تاکنون انجام شده و در ادامه نیز با جدیت دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، مبالغ پرداخت شده به گندمکاران استان تا ۱۲ خردادماه بوده که به کشاورزان گرمسار تعلق گرفته است و گندمکاران بیارجمند و بخش مرکزی شهرستان شاهرود تاکنون وجهی دریافت نکردند.

کشت غلات گندم و جو امسال در سطح شهرستان شاهرود شامل سه هزار و ۲۸۷ هکتار گندم و ۲ هزار و ۸۷۰ هکتار جو انجام شد. شهرستان شاهرود با ۵۴ هزار کیلومتر مربع وسعت و با دارا بودن ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شرق استان سمنان قرار دارد.

۱۹۸ هزار هکتار از وسعت استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد که از این وسعت ۵۴ هزار هکتار باغ، ۱۱۰ هزار هکتار زمین زراعی و بقیه اراضی در مرحله آیش است.

 

انتهای پیام/ منبع ایرنا

[ad_2]

منبع

Shares: