به گزارش مرآت، در این بخش از مجله سلامتی رزسا، سعی داریم بررسی های عمیقی بر روی رژیم لاغری و مبحث چاقی داشته باشیم. در واقع می خواهیم پیرامون رژیم های لاغری رمزو رازهایی را بیان کنیم که اغلب توسط متخصصان تغذیه و یا سایت ها گفته نمی شود. اینجا یک بار برای همیشه، همه نکاتی که یک رژیم لاغری صحیح و اصولی نیاز دارد، بررسی می کنیم تا باورهای اشتباه و غلط را دور بریزید و با ناگفته های این موضوع که برای برخی به یک صنعت پول ساز تبدیل شده است آشنا شوید. در ابتدا لازم می دانیم با تعریفی از چاقی مقاله را آغاز کنیم و کم کم به مبحث رژیم لاغری بپردازیم.

امضای مقاله:

تعدا زیادی از مردم بر این باورند که هر چه تعداد وعده های غذایی خود را کاهش دهند وزنشان کمتر می شود، به همین دلیل هنگام مراجعه به متخصص تغذیه می گویند: من هیچی نمی خورم اما نمیدانم چرا وزنم کم نمی شود! خب اگر اعتقادتان چنین است، وزن کم نخواهید کرد! این تصور شما بر خلاف اصول تمامی رژیم لاغری است. چرا که با چیزی نخوردن تنها ماهیچه ها و اندام هایتان تحلیل می روند و این موضوع سوخت و ساز بدن را آهسته می کند. یک رژیم اصولی و صحیح بر پایه درست غذا خوردن است نه نخوردن!

چاقی چیست؟

برای اینکه بتوانید از شر چربی های بدن خود خلاص شوید، ابتدا لازم است با مفهوم چاقی آشنا شوید:

چه زمانی می توان یک شخص را چاق در نظر گرفت؟

در حالت کلی به افزایش بیش از حد مجاز چربی، در یک یا چند ناحیه از بدن، چاقی گفته می شود. برای اینکه تشخیص داده شود فردی چاق است یا نه، از ابزار اندازه گیری به نام BMI استفاده می شود.

BMI چیست و چطور چاقی را اندازه می گیرد؟

BMI همان شاخص توده بدنی است که به حاصل تقسیم وزن به مجذور قد گفته می شود. در واقع با این ابزار می توان وزن را نسبت به قد سنجید.

برای اطلاع از مفهوم bmi، این مقاله را بخوانید.

چه عواملی منجر به بروز چاقی خواهد شد؟

پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند به جز تغذیه یا تحرک، عوامل مختلف پنهان دیگری، منجر به بروز چاقی خواهد شد. برخی از مهمترین عوامل پنهان چاقی عبارتند از:

عوامل چاقی پنهان

کم خوابی
تخمدان پلی کیستیک
ترک سیگار
کم کاری تیروئید
داروهای کورتون دار
سندروم کوشینگ
برخی از داروهای اعصاب
استرس

عوامل چاقی غیر پنهان (با رعایت آن ها شرایط بهتر می شود)

عدم استفاده از فیبر به اندازه کافی
استفاده از آسانسور به جای پله
عدم مصرف میان وعده های سالم
مراجعه به فروشگاه، بدون تهیه لیست
مصرف قهوه زیاد با شیر
عدم مصرف کافی، میوه و سبزیجات
استفاده زیاد از سس های مایونز و پنیرها
خوردن وعده های غذایی در ساعت های نامنظم
و …

آیا چاقی بیماری است؟

چاق ها مهربان و با مزه تر هستند…. پس چرا چاق نمانیم؟!

مشکل اینجاست همراه با چاقی بحث بیماری های مربوط به آن نیز در بدن افراد آغاز می شود. پس لازم نیست خیلی مهربان و بامزه به نظر برسیم…. اجازه دهید تا رابطه چاقی را با بیماری ها بررسی کنیم:

چاقی آغازگر چه بیماری هایی است؟

بیماری هایی مانند سکته مغزی، مشکلات تنفسی، دیابت نوع ۲، التهابات در مفاصل و استخوان ها، مشکلات کیسه صفرا، اختلالات هورمونی، استرس و بسیاری از بیماری های دیگر که اینجا مجال آن نیست، در ارتباط مستقیم با چاقی قرار دارند. فاجعه اینجاست که چاقی می تواند منجر به سرطان هایی مانند پستان، کلون، پروستات و اندومتر شود!

چه بیماری هایی در کنار چاقی به توجه ویژه نیاز دارند؟

بیماری هایی از جمله عروق کرونری قلب، اختلالات خواب و دیابت نوع دو، اگر همراه با چاقی باشد، به توجه ویژه ای نیاز دارند. البته بیماری های قلبی از جمله آنژین صدری و سابقه سکته قلبی نیز می تواند همراه با چاقی خطرناک باشد. اگر همراه با چاقی دچار اختلال در خواب هستید، (خور و پف، قطع تنفس در حین خواب) حتما نیاز به درمان خواهید داشت.

برای مدیریت بیماری هایی مرتبط با چاقی، چه اقداماتی لازم است؟

اطلاع از میزان کلسترول، تری گلیسیرید خون و میزان فشار خون، می تواند در مسیر پیشگیری و یا درمان این بیماری ها مفید باشد.

 

و اما درمان چاقی یا همان رژیم لاغری

درمان چاقی با سه راه مختلف امکان پذیر است:

درمان تغذیه ای-پزشکی

درمان با ورزش

رفتار درمانی

در ادامه به درمان تغذیه ای-پزشکی که بین مردم رواج بیشتری دارد پرداخته و سپس در رابطه با اهمیت ورزش همراه با رژیم غذایی صحبت خواهیم کرد:

برای آغاز یک رژیم لاغری نیاز به چه اطلاعاتی در رابطه با بدن خود داریم؟

برای اینکه رژیم‌لاغری خود را آغاز کنیم، علاوه بر رژیم غذایی اصولی، نیاز است سبک زندگی را نیز بررسی نماییم:

دلیل و انگیزه فرد از کاهش وزن چیست؟
آیا از سمت خانواده و دوستان حمایت می شود؟
آیا خطرات چاقی و فواید کاهش وزن را درک می کند؟
در زمینه فعالیت های ورزشی همراه با رژیم غذایی، اطلاعاتی دارد؟
 و وضعیت اقتصادی و معیشتی فرد برای تنظیم یک برنامه غذایی نیز نیاز به بررسی دارد.

اگر از ۵ دسته افراد زیر هستید فعلا دور رژیم لاغری را خط بکشید؟

بانوی باردار
بانوی شیرده
افراد دارای اختلالات روانی حاد؛ مانند افسردگی های شدید
افراد معتاد به هر نوع ماده مخدر
افراد با سابقه پرخوری عصبی Bulimia Nervosa یا سابقه کم خوری عصبی Anorexia Nervosa

یک رژیم لاغری سریع، چه ویژگی هایی دارد؟

خب همه ما می دانیم انواع مختلفی از رژیم های لاغری وجود دارد؛ تعدادشان آنقدر زیاد است که شاید شما را سردرگم کند! اما معیارهایی نیز برای اینکه بفهمید کدامیک از رژیم های لاغری به دردتان می خورد وجود دارد:

یک رژیم لاغری سریع، باید هدفمند باشد

ساده ترین هدف در هر رژیم‌لاغری، موضوع کاهش وزن است. کم شدن ۱۰ درصد از وزن بدن به مدت ۶ ماه می تواند هدف منطقی در یک رژیم لاغری باشد.

یک رژیم لاغری سریع باید بدن شما را آماده کند

در ابتدا باید میزان انگیزه فرد را فهمید؛ در ادامه باید فهمید فرد به طور بیولوژیک، متابولسیم بالایی دارد یا خیر؟ (متابولیسم پایه یا BMR کل میزان کالری است که بدن در حال استراحت و عملکردهای پایه ای خود به آن نیاز دارد. عملکردهای پایه ای شامل تنفس، گردش خون، انتقال یون، استفاده از انرژی و … هستند.)

در رژیم لاغری سریع میزان کاهش وزن در هفته، مشخص است

در یک رژیم اصولی، ۰.۵ تا یک کیلوگرم کاهش وزن در هفته منطقی است. مقدار بالاتر از این عدد، در طولانی مدت به بدنتان آسیب خواهد زد.

سوالاتی که در طول رژیم‌لاغری سریع ممکن است برای شما مطرح شود:

هر شخصی که رژیم‌لاغری را آغاز می کند ممکن است سوالاتی را در ذهن خود داشته باشد. به همین دلیل این قسمت از مقاله را به پرسش و پاسخ هایی میپردازیم که ممکن است هر فردی در رابطه با رژیم‌لاغری خود داشته باشد:

تا چه زمانی باید رژیم لاغری سریع خود را ادامه بدهم؟

این موضوع به وزن بدن شما بستگی دارد؛ اگر لازم باشد بیش از ۱۰ درصد از وزن خود را کاهش دهید، بعد از یک دوره ۶ ماهه، باید دوره ای را به تثبیت وزن خود اختصاص دهید و البته که باید در کنار آن برنامه ورزشی مناسبی را دنبال کنید. پس از اتمام دوره تثبیت می توانید وارد فاز بعدی رژیم لاغری خود شوید.

در طول ۶ ماه، چه مقدار کاهش وزن منطقی است؟

اگر نرخ کاهش وزن را ۱۰ درصد در نظر بگیریم، ۱۳ تا ۲۵ کیلوگرم برای افراد چاق منطقی است.

 

سخن پایانی درباره رژیم لاغری سریع

در پایان این مقاله نوشته شده توسط فروشگاه اینترنتی رزسا به شما می گوییم که هر رژیمی، رژیم لاغری شما نیست! هر فردی بسته به شرایط بدنی خود، رژیم مناسب خود را دارد. اگر رژیم درست و اصولی باشد، بر پایه قانون های مشخص طراحی شده است فقط کافیست شما به آن پایبند باشید. در چنین رژیمی، همه گروه های غذایی وجود دارد و فرد را وادار نمی کند تا به یک غذای خاص محدود شود. در یک رژیم‌لاغری خوب هیچ وعده غذایی حذف نمی شود، بلکه اضافه هم می شود! با حذف وعده غذایی، پس از چند روز از رژیم گرفتن خسته می شوید، و رژیم خود را می شکنید. در یک رژیم لاغری خوب هیچ گاه احساس گرسنگی نخواهید کرد. امیدواریم این مقاله شما را به طور جامع راهنمایی کرده باشد؛ سلامت و تندرست و خوش اندام باشید.

سوالات متداول شما عزیزان

اخیرا حدود ۶ کیلو وزن کم کردم، چگونه وزنم را ثابت نگه دارم؟

باید یک رژیم غذایی مناسب همراه با ورزش متناسب با سبک زندگی، بهترین راه برای تثبیت وزن در حالت دلخواه شماست. لازم نیست رژیم سختی را انتخاب کنید، همین که غذاهای پر کالری را ممنوع کنید نیمی از راه را رفته اید.

با چه روشی در یک ماه ۱۰ کیلو وزن کم کنم؟

بهترین روش این است که چیزی نخورید! چنین کاهش وزنی آن هم در یک ماه، یعنی به خطر انداختن سلامتی. شما می توانید به صورت نرمال، در ۳۰ روز بین یک تا دو کیلوگرم، به صورت اصولی وزن خود را پایین بیاورید.

طبق برنامه رژیم لاغری، روزانه ۸۰۰ کالری دریافت می کنم، چقدر از وزنم کم می شود؟

برخی برای اینکه به کاهش وزن خود سرعت ببخشند، رژیم های کم کالری می گیرند، این افراد معمولا تنها ۸۰۰ کالری در روز دریافت می کنند. این نوع رژیم های لاغری معمولا غذاهای خاصی مانند انواع شیک ها، یا سوپ هایی است که در وعده های غذایی، برای دریافت انواع ویتامین هاست.

آیا مصرف قرص های لاغری باعث می شود تا ما سریعتر لاغر شویم؟

مصرف انواع قرص های لاغری، چه گیاهی و چه غیر گیاهی، باید با تجویز متخصص باشد. قرص های لاغری متناسب با جثه و وزن هر فرد تجویز می شود و به همین دلیل میزان دوز مورد نیاز از یک فرد به فرد دیگر تفاوت دارد.

بهترین رژیم لاغری چه رژیمی است؟

یک رژیم اصولی و استاندارد، باید تعادل خاصی بین سبک زندگی افراد و خوراک برقرار نماید. البته بیان این موضوع به زبان راحت است و در عمل چندان ساده نیست. اما این تنها شما نیستید که در حال دست و پنجه نرم کردن با چالش اضافه وزن خود هستید، هزاران نفر روزانه نظرات و تئوری های زیادی در این رابطه مطرح می کنند که ثمره آن سردرگمی است. پس رژیم مخصوص خود را دنبال کنید.

آیا محاسبه کالری، در رژیم لاغری ضرورت دارد؟

در رژیم لاغری مناسب، متخصصین تغذیه، کالری روزانه مواد غذایی مصرفی شما را نسبت به سن، جنسیت و شرایط بدنی شما حساب کرده اند، یعنی عوامل بسیار زیادی را در نظر می گیرند سپس مقدار کالری مورد نیازتان را در رژیم لاغری قرار می دهند. پس لازم نیست خود شما کالری روزانه را محاسبه کنید.

آیا می توان بدون محدودیت شدید در خورد و خوراک لاغر شد؟

بله، کار متخصصین تغذیه همین است. آن ها برنامه رژیم غذایی شما را طوری می چینند که انواع غذاها از سنتی تا مدرن در آن ها وجود داشته باشد.

مصرف آب چه تاثیری در کاهش وزن دارد؟

نوشیدن آب کالری سوزی را افزایش می دهد. آب به طور طبیعی کالری ندارد اما می تواند با کاهش کالری دریافتی افراد ارتباط داشته باشد.

BMI چیست؟

شاخص توده بدنی body mass index میزان و اندازه وزن شما نسبت به قدتان است که نهایتا مشخص می کند شما اضافه وزن دارید، کمبود وزن دارید و یا اینکه وزنتان نسبت به قدتان مناسب است. برای محاسبه شاخص توده بدنی خود می توانید به صفحه حساب bmi مراجعه کنید.

آیا پیاده روی در کاهش وزن تاثیری دارد؟

هر ساعت پیاده روی شما برابر با ۱۰ حبه قند می سوزاند، اگر سرعت پیاده روی شما بیشتر باشد، مقدار سوخت قند بالا رفته و منجر به کاهش وزن بیشتر می شود.

نوشته از صفر تا صد ناگفته های رژیم لاغری اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: