به گزارش مرآت؛ سید علی حسینی  درباره نشست بررسی ترانزیت به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: چهارشنبه هفته گذشته ۱ تیر این نشست برگزار شد که نمایندگان تشکل‌های صنفی، بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی حضور داشتند؛ تا کنون نشست مشابهی برگزار نشده بود که در آن ۵ وزیر و زئیس سازمان برنامه و بودجه شرکت کنند؛ همچنین مدیران دستگاه‌های مرتبط با راه آهن شامل معاون وزیر راه و مدیران شرکت راه آهن و سازمان راهداری نیز مشارکت فعال داشتند.

وی ادامه داد: حضور مخبر در این جلسه نشان می‌دهد دولت موضوع ترانزیت را جدی گرفته و برنامه جدیدی برای تقویت ترانزیت دارد؛ ظاهراً از عملکرد بخش‌های مختلف دولت در این زمینه رضایت نبوده که معاون اول رئیس جمهور ترجیح داده جلسه‌ای در این سطح برگزار کند؛ گزارشی را هم مرکز بررسی‌های استراتژیک ارائه داد که موارد مهمی در آن بود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه نگاه وزارت راه و شهرسازی به موضوع ترانزیت، اقتصادی است ادامه داد: اما در نشست ترانزیت به ریاست معاون اول رئیس جمهور، این موضوع مطرح شد که می‌توان نگاه سیاسی و امنیتی هم به مقوله داشت؛ ترانزیت یک مبحث فرابخشی است و سازمان‌های متعددی درگیر آن هستند.

حسینی با اشاره به زمان زیاد حمل کالا از مسیر ایران که روی هزینه‌های ترانزیت اثرگذار است یادآور شد: این روند به سود مسیرهای ترانزیتی کشورهای رقیب است چون آنقدر در ترانزیت کالا زمان و هزینه‌ها را بالا برده‌ایم که از نظر اقتصادی به صرفه نیست تا صاحب کالا با توجه به مسیرهای ارزان‌تر و سریع‌تر در کشورهای همسایه علی رغم سخت‌تر بودن عبور ترانزیتی کالا از این کشورها، آنها را انتخاب کنند.

وی تأکید کرد: پیشنهادی که نماینده بخش خصوصی مطرح کرد این بود که دنبال مدیریت یکپارچه ترانزیت باشیم مدیریت یکپارچه مرزی در ترانزیت می‌تواند زمانی‌هایی که در مرز برای ترانزیت کالا هدر می‌رود، کنترل شود؛ به این معنا که مرز به جای آنکه محل توقف کالا باشد، محل عبور کالاهای ترانزیتی باشد در گزارش مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری هم آمده بود به طور متوسط ۶ روز زمان می‌برد که کامیون‌ها در مرزها تشریفات مربوطه را اجرا کنند که زمان زیادی است.

این فعال صنعت حمل و نقل خاطرنشان کرد: ۱۴ دستگاه دولتی و حاکمیتی در مرزهای ما دخالت دارند تا فرآیند ترانزیت انجام شود؛ با توجه به سرمایه گذاری زیادی که در حوزه زیرساخت‌های راه آهن انجام شده ولی راه آهن رشت-آستارا تکمیل نشده، مورد اعتراض قرار گرفت که در این جلسه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد بودجه این پروژه به اتمام رسیده ولی اگر بودجه آن تأمین شود، می‌توانیم پروژه را همزمان به ۱۰ پیمانکار بدهیم تا به سرعت طرح را اجرایی کنند.

حسینی با اشاره به لزوم رفع گلوگاه‌های زیرساخت‌های ریلی برای توسعه ترانزیت گفت: مشکل دیگر خود شرکت راه آهن است که قابل نقد است که زمان زیادی از حمل کالا با ریل گرفته می‌شود ولی بخش جاده‌ای ما از نظر زمانی از بخش ریلی ما جلوتر است.

وی خاطرنشان کرد: قرار شد ماهانه دستگاه‌ها نشست ترانزیت را برگزار کرده و میزان پیشرفت برنامه‌های خود را مطرح کنند که نشان می‌دهد دولت برنامه کوتاه مدت برای افزایش ترانزیت دارد؛ بخش خصوصی هم به این فرآیند کمک زیادی خواهد کرد چون دارنده ناوگان بخش خصوصی است و بسیاری از مبادلات از بستر فعالیت بخش خصوصی انجام می‌شود.

انتهای پیام/
مهر

نوشته مدت زمان توقف مرزی ترانزیت کالا ۶ روز به ازای هر کامیون است اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: