به گزارش خبرنگار مرآت؛ امید کهربایی مدیر کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان سمنان در نشست خبری پیش از ظهر امروز و در جمع اصحاب رسانه گفت: در راستای سند تحول قضایی اداره زندان ها اوالویت هایی را از جمله بهینه سازی فرایند زندان ها، کاهش جمعیت کیفری و حرفه اموزی در دستور کار قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه استان سمنان از استان های برتر کشور در کاهش تعداد زندانیان جرایم غیر عمد است، اظهار کرد: در حال حاضر تنها ۵ محکوم به پرداخت مهریه در زندان های استان سمنان حضور دارند و از نظر تعداد زندانیان و تعداد آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد استان برتر است.

وی همچنین تاکید کرد: عقیده ما آزاد سازی زندانیان به هرقیمتی نیست و از سوی دیگر زندان جای بزهکار است نه افراد بدهکار به عمینمنظور تمام تلاش خود را جهت آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد بکار خواهیم بست.

کهربایی از حرفه آموزی ۵۰ در صد از زندانیان در سال گذشته خبرداد و افزود: زندانیان در این راستا آموزش های متناسب با نیازهای جامعه را در یافت کرده و گواهینامه های از سازمان فنی وحرفه ای برای آنها  صادر شده  که در آن به هیچ عنوان بحث زندانی بودن قید نشده تا براحتی بتوانند از تسهیلات بانکی بهره برده  و وارد بازار کار شوند.

بنا به گفته کهربایی ۴۵ درصد از زندانیان محکوم در زندان های استان شاغل بوده و در قسمت های مختلف کارگاهی، کشاورزی ، صنایع دستی مشغول به فعالیت بوده که در همین راستا در سال گذشته ۲ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان دستمزد نیز دریافت کرده اند.

کهربایی اذعان کرد: داد رسی الکترونیکی در ۲ سال گذشته همزمان با بیماری کرونا پیشرفت زیادی به جهت تکریم زندانیان و جلوگیری از اطاله دارسی داشته است است و از سوی دیگر ۳۰ درصد زندانیان غیر بومی هستند و ملاقات با زندانیان از طریق مجازی میسر شده  و توسعه سامانه الکترونیک امکان ملاقات را از این طریق فراهم می کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۷ درصد از زندانیان محکوم پابند الکترونیک دارند و این پابندها توسط دستگاه قضا نظارت می شوند و از این جهت فرصتی بوده که در خدمت به تسهیل امور زندانیان انجام گرفته است.

بنا به گفته کهربایی اصلاح و تربیت و فعالیت های فرهنگی نیز در داخل زندان ها پررنگ تر از شرایط عادی انجام می شود و اداره زندان ها به عنوان دستگاه برتر در سال گذشته شناخته شد و مباحث فرهنگیوورزشی حائز ربته های برتر در سطح کشوری و استانی شده است.

مدیر کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان سمنان بالاترین موجودی زندانیان را مربوط به مواد مخدر و پس از آن سرقت دانست و بیان کرد: در رابطه با سن نیز بیشترین جرایم مربوط به رده سنی ۱۹ تا ۳۹ سال و میزان تسهیلاتدر مقطع راهنمایی است.

بنا به گفته کهربایی در سال گذشته ۸۹ زندانی بدهکار با پرداخت ۳۱ میلیارد ریال  آزاد شدند و ۳۶ میلیارد ریال از محل کمک های خیرین جمع آوری شده که مابقی آن برای سالجاری هزینه می شود .

کهربایی تصریح کرد: شورای اسلامی شهر جدید با روی‌کار آمدن مصوبه شورای شهر و شهردار دوره قبلی را قبول نکردند و دوباره مصوبه و تفاهم‌نامه امضا شد، اما هنوز اقدام عملیاتی انجام نشده است.
وی در رابطه با آخریبن وضعیت مرمت کاروتانسرای شاه عباسی سمنان افزود: در جدیدترین اقدام، تفاهم‌نامه بین اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اداره‌کل زندان‌های استان برای آزادسازی کاروانسرای تاریخی مرکز شهر سمنان امضا شد.

وی تصریح کرد: طبق تفاهم‌نامه مقرر شد تا اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان متولی آزادسازی کاروانسرای تاریخی شهر سمنان شود.
مدیرکل زندان‌های استان سمنان در نهایت گفت: پس از تایید تفاهم‌نامه امضا شده از سوی مرکز، آزادسازی کاروانسرای تاریخی شهر سمنان تسریع خواهد شد.

انتهای پیام/

نوشته سمنان؛ استان برتر در کاهش جرایم کیفری / آزاد سازی ۸۹ زندانی با کمک خیرین در سال گذشته اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: