به گزارش مرات، حمیدرضا عبدوس رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: صیانت و حفظ عرصه های جنگلی و مرتعی خصوصا جنگلهای هیرکانی با قدمتی ۴۰ میلیون ساله که یکی از ارزشمندترین عرصه‌های جنگلی ایران و جهان به شمار می‌رود که از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود که این مساله وظیفه همه دستگاه‌های اجرایی و طبیعت دوستان و گردشگران است.

وی ابراز داشت: جنگل‌ها و مراتع یکی از ثروت‌های ملی است که حفاظت و بهره‌برداری اصولی از آن وظیفه همگانی به شمار می‌رود و هرگونه آسیب به آن و سهل‌انگاری در محافظت از آن برای نسل‌های آینده مشکل‌ساز خواهد بود.

عبدوس گفت: تردد خودروهای آفرود به صورت گروهی با استایل خاص و سنگین و داشتن لاستیک های پهن و بزرگ در اراضی جنگلی و مرتعی موجب فشرده شدن خاک، عدم زادآوری گیاهان و درختان  ،کاهش نفوذ پذیری آب به خاک و در نتیجه فرسایش آن در درازمدت، تخریب پوشش گیاهی ،نشستن  گرد و خاک روی اندام گیاهی  و ایجاد آلودگی صوتی در آرامش و سکوت بکر که خاص اینگونه مناطق است شده و موجب تهدید حیات وحش و نا امنی و موجب ترس و وحشت حیوانات  می شود و حیات وحش منطقه به جاهای خارج از زیستگاه طبیعی و مناطق ناامن رانده می شود.

وی گفت: اتفاقی که در حال حاضر در استان سمنان و در مناطقی نظیر جنگل ابر،اوپرت و جنگل رودبارک  رخ می دهد این است بعضی آفرودسواران و گردشگران اخلاق طبیعت گردی را رعایت نمی‌کنند؛ با خودروهای آفرود خارج از جاده های روستایی و جنگلی و در واقع  هر جا که دل‌شان بخواهد می‌روند و خسارات جدی را به منابع طبیعی وارد می‌کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از گونه‌های جنگلی نظیر نهال‌ها، درختچه‌ها و انواع گونه‌های گیاهی زیر پای چرخ‌های خودروهای آفرود له می شود و وقتی که پوشش گیاهی با تردد این خودروها از بین می رود و رد پای تردد این خودروها بر جای می ماند طبیعتا با بارندگی قسمت های آسیب دیده حالت گالی شکل پیدا می کند به دنبال آن آب های سطحی خاک عریان را به همراه خود به پائین دست می آورد. ضمن اینکه تردد خودروهای آفرودی از جاده‌های روستایی و جنگلی به ویژه پس از بارندگی خساراتی را به این جاده‌ها نیز وارد می‌کند که سبب بروز چالش‌هایی برای بومیان منطقه می‌شود.

رییس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت:  با بیان اینکه با افرادی که  با ورود خودروهای آفرود به مناطق جنگلی موجب واردآوردن خسارت به طبیعت بکر منطقه شوند ، برخورد قانونی صورت می‌گیرد، و با هماهنگی نیروی انتظامی و مراجع قضایی ، خودروهای مربوطه توقیف و به پارکنیگ منتقل می‌شوند و مالکان خودرو به دادگاه معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/

نوشته هشدار منابع طبیعی درباره آسیب آفرودسوارها به جنگل‌ها و مراتع شمال استان سمنان اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: