علی‌اصغر شریعت‌زاده، پژوهشگر شاهرودی و معاون اسبق سازمان میراث فرهنگی کشور در گفتگو با خبرنگار بی‌رسانه با بیان این که گزاره «هرکه در این سرای درآید نانش دهید و از ایمانش مپرسید» بر مبنای غلط گزاره‌های اومانیستی بنا شده است اظهار داشت: این جمله را خیلی جاها تابلو کرده‌اند اما هیچ سندی وجود ندارد که این جمله متعلق به شیخ ابوالحسن خرقانی است.

شریعت‌زاده با ابراز تأسف از حذف واژه «شیخ» از نام شیخ ابوالحسن خرقانی در نام‌گذاری خیابان‌ها گفت: این اقدام نوعی مذهب‌زدایی است؛ شیخ بایزید بسطامی نیز از نظر عرفانی شخصیت کمی نیست؛ اما در نام‌گذاری برخی مغازه‌ها بدون هیچ پیشوندی از نام بایزید بسطامی استفاده می‌کنند؛ بدین‌ترتیب داشته‌هایی که می‌تواند پشتوانه فرهنگی مردم باشد، به تدریج در حال افول است.

وی با تأکید بر این که استان سمنان از نظر تاریخی و عرفانی از امهات استان‌های کشور است گفت: شیخ علاءالدوله سمنانی، شیخ بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی از شخصیت‌های بزرگ این خطه هستند اما متأسفانه از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نشده است.

معاون اسبق سازمان میراث فرهنگی کشور در ادامه با انتقاد از لابی‌های پشت‌پرده در انتخابات شورای شهر گفت: وقتی اعضای شورا یک شهردار غیربومی را انتخاب می‌کنند، طبیعتا مدیریت شهری رو به افول می‌رود؛ چنین افرادی بافت قدیمی شاهرود را خراب می‌کنند و از بین می‌برند و زور میراث هم به آن‌ها نمی‌رسد و تا بخواهد کاری کند، بافت را خراب کرده‌اند.

شریعت‌زاده ادامه داد: برای نخستین‌بار در منطقه، شاهرود دو سه شهرداره می‌شود! و این هم از نتایج فعالیت لابی‌های پشت پرده در انتخابات‌هاست؛ وقتی شهردار غیربومی باشد و در شاهرود بزرگ نشده باشد، طبیعی است که ببینید شهرداری روی تپه تاریخی متعلق به هزاره اول که به ثبت هم رسیده و برای آن تمبر زدند، کاج بکارد؛ باید فکری اساسی کرد.

نوشته جمله مشهوری که متعلق به شیخ ابوالحسن خرقانی نیست! اولین بار در پایگاه خبری تحلیلی بی رسانه. پدیدار شد.

Shares: