به گزارش مرآت، جبار دوست محمدیان، رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان سمنان در نشست خبری ستاد توسعه و بازسازی عتبان عالیات اظهار کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات حدود ۱۶ سال پیش شکل گرفت و تاکنون منشاء انجام خدمات مؤثر و ارزنده ای در حوزه بازسازی و توسعه عتبات عالیه بوده است.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان سمنان ضمن تشریح روند ساخت صحن حضرت زهرا (س) ابراز کرد: ساخت این صحن که پس از صحن خانه خدا، بزرگترین صحن در اماکن زیارتی مسلمین محسوب می شود یکی از کارهای بزرگ در حوزه معماری اسلامی است؛ تقریباً به بهره برداری کامل رسیده و تنها بخشی از ساخت آن باقیمانده که در طی دو ماه آینده جهت استفاده زائران آماده خواهد شد. همچنین در کاظمین نیز صحنی با مساحت ۱۹ هزار متر مربع در حال احداث است.

وی افزود: صحن حضرت زینب (س) از محل قتلگاه تا حرم امام حسین(ع) در چهار طبقه در دست احداث است و برآورد می شود تا در دو سال آینده آماده تحویل و بهره برداری زائران باشد. همچنین صحن اما حسن (ع) در زمینی روبروی بین الحرمین جانمایی شده و قرارداد ساخت، تأمین زمین و امور اداری آن انجام شده و به زودی احداث این صحن نیز شروع خواهد شد.

دوست محمدیان با اشاره به اقدامات ستاد بازسازی از سال ها پیش در زمینه مرمت و بازسازی حرم امام حسین (ع) بیان کرد: به علت قرارگیری حرم اما حسین (ع) بر روی آب لازم بود ارتفاع صحن از زمین بیشتر شود تا سازه ها زیرین دچار نم زدگی و تخریب نشود و این کار توسط ستاد به انجام رسیده است. همچنین گنبد حرم امام حسین (ع) در کرمان در حال ساخت و آماده سازی است و پیش بینی می شود ارتفاع گنبد جدید ۷ الی ۹ متر بیش از گنبد قبلی باشد.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان سمنان ادامه داد: استان سمنان به عنوان معین بازسازی سامراء عهده دار مرمت و بازسازی بخشی از صحن سامراء است و پیش بینی می شود این بخش تا ایام اربعین به بهره برداری برسد. همچنین ساخت درب باب المراد (ورودی بانوان) سامراء که از فروردین ماه سال جاری در شهرستان سمنان شروع شده، تا مهرماه آماده تحویل خواهد شد.

وی با اشاره ساخت سقاخانه ای در سامراء، خاطر نشان کرد: استان سمنان مجری ساخت سقاخانه ای در محل امامزاده سید محمد در شهر سامراء است که در مرحله سنگ کاری است و گنبد و آبسردکن این سقاخانه به زودی به کشور عراق ارسال خواهد شد. همچنین زمینی به مساحت حدودی ۴۵۰ متر مربع در داخل صحن سامراء جهت احداث مجتمع رفاهی خدماتی به استان سمنان واگذار شده و تحت مدیریت خادمان استان سمنان به ارائه خدمات خواهد پرداخت.

دوست محمدیان ضمن اشاره به رتبه نخست استان سمنان در زمینه جذب مشارکت و کمک های مردمی در کشور گفت: امیدواریم در سال جاری نیز مانند سال های گذشته با مشارکت های بی دریغ عاشقان اباعبدالله در سطح استان، موفق به حفظ این رتبه شویم.

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان سمنان با اشاره به تأثیر رسانه در فرهنگ سازی در زمینه جذب مشارکت بازسازی عتبات عالیات تصریح کرد: رسانه ها به عنوان خادمان افتخاری ستاد بازسازی، رسالت مهم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه ایجاد مشارکت های مردمی را بر عهده دارند و از رسانه های استان درخواست داریم در انعکاس اخبار ساخت و بازسازی عتبات و اربعین فعال باشند.

وی در پایان افزود: تا سال ۹۸ حدود ۴۹۰ نفر نیروی کار و متخصص جهت مرمت و بازسازی به عتبات عالیات اعزام کرده ایم. در سال ۹۹ اعزامی نداشتیم و در سال ۱۴۰۰ حدود۱۵۰ نیرو به کشور عراق اعزام کردیم. در سال جاری ماهانه بالغ بر ۲۰ نیرو کار ومتخصص از استان سمنان در عتبات عالیات به توسعه، مرمت و بازسازی حرم شریف ائمه مشغول هستند.

 

مهدی کاشفی، رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قائم (عج) استان سمنان در نشست خبری ستاد توسعه و بازسازی عتبان عالیات ابراز کرد:  تعداد ۳۶ موکب از استان سمنان در داخل کشور و کشور عراق به خدمت رسانی به زائران ایام اربعین حسینی  مشغول خواهند شد. یک موکب در استان سمنان از زائران خارجی پاکستانی و افغانستانی که از مسیر ایران رهسپار عراق خواهند شد پذیرایی خواهد کرد.  همچنین از آنجا که استان سمنان در ستاد اربعین معین استان ایلام است؛ تعداد ۵ موکب در مرز مهران مستقر خواهند شد و به صورت عمده در امر ترابری به خدمت رسانی مشغول خواهند شد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قائم (عج) استان سمنان با اشاره به فعالیت ۳۰ موکب از استان سمنان در کشور عراق گفت: در شهر های نجف ۴ موکب، سامراء ۲ موکب در کربلا تعداد ۱۸ موکب و ۶ موکب در بین راه به زائران ایام اربعین خدمات رسانی خواهند کرد. همچنین دو موکب استانی رسانه ای و فرهنگی داریم که به امر پوشش خبری  و تولید محتوای فرهنگی برای زائران خواهند پرداخت.

وی افزود: مواکب استان سمنان علاوه بر امکانات اسکان و تغذیه ای، خدمات درمانی، فرهنگی، اینترنت رایگان، ماساژ درمانی، خیاطی و آرایشگری را برای زائران مهیا خواهند کرد.

کاشفی در ادمه بیان کرد: از دو ماه قبل اموری چون  هماهنگی ها و همایش و کارگاه های آموزشی در ارتباط با اربعین شروع شده و پیگیری ها برای تهیه زمین مدنظر برای مواکب استان سمنان در کشور عراق در حال پیگیری است. همچنین ستاد بازسازی در صدد مهیا کردن اتوبوس جهت اعزام زائرین و نیز چندین دستگاه کامیون برای انتقال وسایل مورد نیاز مواکب به کشور عراق است.

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قائم (عج) استان سمنان  با اشاره به ثبت نام موکب دارن اظهار کرد: اطلاعات ثبت نام کنندگان جهت بررسی های بعدی و استعلام به ستاد مرکزی اربعین تحویل داده شده است. همچنین جلسات متعددی با دستگاه های ذیربط در مورد گمرک و انتقال بار، روادید، پیگیری مشکلات موکب داران و هماهنگی برای اعزام روحانی برای هر موکب برگزار شده است.

وی با بیان احتمال حضور گسترده زائرین در مراسم پیاده روی اربعین سال جاری تصریح کرد: پیش بینی می شود در سال جاری حدود ۵ میلیون زائر اربعین از کشورمان به عراق رهسپار شوند. همچنین تعداد زائرین استان سمنان در سال جاری حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر پیش بینی می شود. در حال حاضر برای انتقال زائرین در داخل مرزهای کشور عراق با ۵۰ دستگاه اتوبوس قرارداد بسته ایم.

کاشفی با اشاره به لزوم تبیین و اهمیت پاسخگویی به شبهات در ارتباط با پیاده روی عظیم اربعین خاطر نشان کرد: اربعین عملیات بزرگ شیعیان است و دشمنان اسلام و تشیع همواره با شبهه افکنی در افکار جامعه و از طریق رسانه در صدد مقابله با آثار بزرگ و جهانی این حرکت عظیم هستند. رسالت بزرگ اصحاب رسانه خنثی سازی و پاسخ گویی به این شبهات است.

وی در پایان اظهار کرد: خدمت رسانی مواکب تنها به ایام اربعین مربوط نمی شود بلکه همواره شاهد آن بوده ایم که  تمام مواکب کشور در حواث و وقایعی همچون سیل و زلزله به کمک مردم شتافته و به خدمت رسانی و محرومیت زدایی پرداخته اند. همچنین مواکب در مراسمات ملی و مذهبی، کمک به حل بحران آب در کشور و نیز زمینه کمک های مؤمنانه یکی از بازوهای توانمند و مؤثر بوده اند.

 

انتهای پیام/ز

نوشته اربعین؛ عملیات بزرگ شیعیان/پیش بینی میشود امسال ۵ میلیون زائر اربعین داشته باشیم اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: