به گزارش خبرنگار مرآت؛ وحید جعفریان در سفر به سمنان در نشست تخصصی بیابان به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی در سالن شهید نقاشیان اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با حضور کارشناسان و اساتید دانشکده کویر شناسی ، مرکز تحقیقات منابع طبیعی وکشاورزی سمنان، گفت: طرح‌های مقابله با بیابان زایی شامل نهال کاری، مدیریت روان آب‌ها، احداث باد شکن در اطراف مزراع و تپه‌های ماسه‌ای است.

جعفریان افزود: ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی با ایجع طبیعی استان سمنان با حضور کارشناسان و اساتید دانشکده کویر شناسی ، مرکز تحقیقات منابع طبیعی وکشاورزی سمنان، اد زمینه‌های مناسب از طریق نقش آفرینی بخش خصوصی و مشارکت موثر جوامع محلی امسال احیا می‌شود.

وی با بیان اینکه سند مشارکت مدیریت مناطق بیابانی تدوین شده افزود: اجرای این سند نیازمند مشارکت و پشتیبانی و تسهیل نقش آفرینی بخش‌های مختلف است تا با عزم همگانی نسبت به مقابله با بیابان زایی و کاهش اثرات آن اقدام کنیم.مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: کنوانسیون مقابله با بیابان زایی، یکی از معاهده نامه‌هایی است که کشور ما در آن عضو است و از ابتدا نقش تاثیرگذاری در برنامه، تصمیمات و تولید دانش در این حوزه داشته که آن را با کشور‌های دیگر نیز به اشتراک می‌گذارد.

جعفریان با بیان اینکه شعار امسال عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی است گفت: خشکسالی یکی از پیامد‌های تغییرات اقلیم است و اثرات مخربی بر حوزه‌های مختلف می‌گذارد که قابل مدیریت و عبور است.

جعفریان با بیان اینکه یکی از پیامد‌های خشکسالی افزلیش گرد و غبار است که نه تنها در محدوده کشور ما بلکه یک ماهیت منطقه‌ای دارد و مرز‌های سیاسی را در بر می‌گیرد گفت: سوء مدیریت در یک کشور موجب می‌شود شرایط فرسایش پذیری خاک در کشور دیگر تسریع شود و طوفان‌هایی شکل میگیرد که می‌تواند چندین کشور را در برگیرد که راه حل‌های مقابله با گرد و غبار هم نیازمند تدوین برنامه جامع منطقه‌ای است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: استفاده از ظرفیت کنوانسیون مقابله با بیابان زایی به عنوان مهم‌ترین نهاد حقوق از نظر بین الملل برای پرداختن به مدیریت سرزمین ابزار مناسبی است تا در حوزه دیپلماسی مدیریت گرد و غبار از این جنبه‌های فنی کمک بگیریم تا به یک برنامه جامع با نقش آفرینی کشور‌های مرتبط بپردازیم.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بابیان اینکه سمنان یکی از استان‌های پیشرو در مبارزه با بیابان زایی است اضافه کرد: اجرای طرح های ابتکاری همچون بادشکن‌های شطرنجی در تپه‌های ماسه‌ای، استفاده از مالچ سنگ ریزه‌ای برای اولین بار در استان سمنان آغاز شده که تلاش می‌شود این طرح‌ها را در سایر مناطق کشور توسعه دهیم.

انتهای پیام/

نوشته اجرای طرح های مقابله با بیابان در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: