به گزارش مرآت، تا چندین سال قبل وقتی اسم پهپاد را می شنیدیم فقط کاربرد نظامی آن به ذهنمان می رسید اما در حال حاضر پهپادها در حوزه‌های گوناگونی از جمله کشاورزی کاربرد دارند که در سال‌های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌اند. پهپادهای کشاورزی خدماتی همچون محلول‌پاشی و بذرپاشی انجام می‌دهند که باعث تولید محصولات کشاورزی با قیمت کمتر، کیفیت بالاتر و در نتیجه بهره وری بیشتر می شود.

در گذشته که به روش های سنتی سم پاشی مزارع انجام می گرفت، مشکلات فراوانی گریبان گیر کشاورزان بود. به عنوان مثال در روشی که توسط سم پاش عملیات محلول پاشی انجام می شد، به دلیل تماس مستقیم  با سم، سلامتی این افراد بسیار به خطر می افتاد و پس از مدتی مجبور به رها کردن کار خود می شدند؛ و یا در روش دیگر که از تراکتورها استفاده می‌شد، ۲۰ تا ۳۰ درصد محصول زیر چرخ های تراکتور آسیب می دید و به کشاورز ضرر وارد می کرد، که در بسیاری از موارد کشاورز از محلول پاشی و سم پاشی مزرعه منصرف می‌شد.

اما یک شرکت دانش بنیان با ساخت پهپاد محلول پاش کشاورزی توانست این مشکلات را برطرف کند، به طوری که این پهپادها می توانند با محلول پاشی مزارع با سرعت و دقت بالا و هزینه کم، و همچنین به حفظ سلامت نیروی انسانی در امر سم پاشی کمک کنند.

در این رابطه امین طلائی زاده مدیر عامل مجموعه پهپادی شریف گفت: پهپاد کشاورزی، پرنده بدون سرنشینی است که می تواند با کاهش هزینه در امور سم پاشی و کاشت از آن استفاده کرد؛ این پهپادها توانایی حمل سم، کود مایع و انواع آفت کش های محصولات کشاورزی را با ظرفیت های ۱۰ و ۲۰ لیتری دارند.

وی در ادامه افزود: این پهپادها دارای سرعت و قدرت بالایی هستند به طوریکه با پاشش یکنواخت روی کل زمین قادرند با ۱۰ لیتر محلول هر هکتار را محلول پاشی کنند؛ همچنین سرعت کار در مقایسه با روش سنتی ۱۰ برابر افزایش می یابد، مثلا در روش سنتی حداکثر تا ۵ هکتار را می توان در روز محلول پاشی کرد اما با استفاده از این پهپادها تا ۵۰ هکتار در روز قابل محلول پاشی است؛ این سرعت پاشش به مبارزه با آفات و بیماری ها در زمان طلایی کمک به سزایی می کند.

طلایی زاده در ادامه گفت: این پهپادها کمک شایانی به صرفه جویی در مصرف آب و سم می کنند به طوریکه ۹۸ درصد در مصرف آب و ۳۰ در صد در مصرف سم صرفه جویی می شود. این پهپادها به صورت خودکار با سامانه های ماهواره ای حرکت می کنند و همه نقاط زمین را بطور یکنواخت پوشش می دهند و هیچ نقطه ای چند بار سم پاشی نمی شود و از دست نمی رود. در این پهپادها میزان پاشش با سرعت پهپاد تنظیم می شود که این امر باعث یکنواختی توزیع سم در هر هکتار می شود.

مدیرعامل مجموعه پهپادی شریف در ادامه با اشاره به اینکه این پهپاد بومی سازی شده، همتراز پهپادهای خارجی است افزود: پهپاد بومی سازی شده  ۲۵ درصد از نمونه خارجی ارزان تر است و با این خودکفایی از خروج ارز ۱۰تا ۱۵ هزار دلاری به ازاء هر پهپاد می توان جلوگیری کرد که این موضوع باعث کارآفرینی بیشتر و خروج ارز کمتر می شود. عمده استفاده از این پهپادها در استان های خوزستان و فارس است.

وی در پایان گفت: متد ما «بچ پروداکت» است، به این معنا که باتوجه به نیاز مشتری مدل خاصی طراحی می شود. حتی ویژگی گرده افشانی که در نمونه های خارجی این محصول وجود ندارد در نمونه داخلی  دیده می شود و با توجه به نیاز مشتری روی پهپاد این قابلیت قرار می گیرد.

انتهای پیام/

فارس

نوشته پهپادهای کشاورزی ساخت ایران/ نخبگان چگونه هزینه‌ها را کاهش می‌دهند؟ اولین بار در شبکه اطلاع رسانی مرآت. پدیدار شد.

Shares: